• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Har kört på Preem’s bensin och diesel sedan Preem startades 1995. Inga som helst problem med alla de bilar vi haft sedan dess. Det enda jag kan tycka är att diesel som köpts nere i Europa har räckt lite längre. Om detta är en produktfråga eller att man kör på ett annat sätt, vet jag inte? Skillnaden är inte stor men trots allt mätbar. Miljöinriktningen känns dock bra när man kör här hemma.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Bara miljösnack?
Skall vi kunna leva vidare på denna planet så är det en nödvändighet att vi gör oss av med fossila bränslen, det trodde jag att alla insåg.

En intressant tanke är ju att all fossil kol fanns ju en gång i luften, togs upp av jätteormbunkarna eller vad det var, som vissnade ner och bildade kollagren. Jordens växtlighet frodades, det fanns väl inga människor då, bara urtidsdjur, men klimatet var det nog inget fel på.
ERIKPER
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Jag börjar bli synnerligen trött på alla dessa "miljöexperter" som ratar ner på allting precis som om vi andra vore dumma i huvudet. Spelar snart ingen roll vad som händer med vädret , storm , orkan , häftiga regn allting skylls på miljöförstörelsen orsakad av oss och detta i många fall helt tagit ur luften eller hänvisningar till olika "expertutlåtanden" allting blir så ensidigt men det finns faktiskt annan forskning som i många fall har andra teorier men det slås ner omedelbart av "expertisen". Nej nu är det elbilar mm som är salig räddare av mänskligheten hur batterier mm tillverkas rent miljömässigt nämns sällan eller aldrig ?? Det jag saknar är en saklig och kunnig debatt av miljön och inte ett mp:baserat system där skattesläggan slår ner med en duns och som det många gånger är asfaltsbarn med bussar och tunnelbana mm runt hörnet som håller i släggskaftet och som inte har en susning om livet i norr och vad det innebär med kommunikationer för att klara vardagen.OM det skulle göra något som gör skillnad så förbjud privatbilism i Stockholm , Göteborg, Malmö mfl större städer och sätt in eldrivna bussar. Har suttit timtals i köer i Stockholm i rusningstid där det sitter i stort sett 1 person i varje bil ??När bussfilen går bredvid. MEN det kommer aldrig att hända och varför jo för just där bor dom som bestämmer
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Man får inte glömma det här med dieselalger.
Det bildas lättare dieselalger när det är RME-inblandning i dieseln men det behövs även vatten för processen. Vatten kan man få i bränslet på olika sätt men vanligast är att man inte har full tank. I den del av tanken som är tom bildas lätt kondens, speciellt när temperaturen pendlar upp och ner runt nollstrecket.
Det finns båtägare som haft sin båt över vintern med halv tank. När man börjat med förberedelser inför våren har det hänt att bränsletanken innehåller något som ser ut som en trasselsudd med dieselalger där algerna har bildat långa trådar.
Även mindre ansamlingar av dieselalger kan täppa till bränslefilter och ledningar. Enklaste sättet att minska risken för dieselalger är att ha bränsletanken så full som möjligt när bilen inte skall användas på ett tag.

/Jan-Olov
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Jag kör på INGO diesel i massa år utan problem ..
Dessutom bra dieselpris...HB drar 0.80 milen väger 3.900.
Cipsad med KCR...bra drag i Betten.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Jag börjar bli synnerligen trött på alla dessa "miljöexperter" som ratar ner på allting precis som om vi andra vore dumma i huvudet. Spelar snart ingen roll vad som händer med vädret , storm , orkan , häftiga regn allting skylls på miljöförstörelsen orsakad av oss och detta i många fall helt tagit ur luften eller hänvisningar till olika "expertutlåtanden" allting blir så ensidigt men det finns faktiskt annan forskning som i många fall har andra teorier men det slås ner omedelbart av "expertisen". Nej nu är det elbilar mm som är salig räddare av mänskligheten hur batterier mm tillverkas rent miljömässigt nämns sällan eller aldrig ?? Det jag saknar är en saklig och kunnig debatt av miljön och inte ett mp:baserat system där skattesläggan slår ner med en duns och som det många gånger är asfaltsbarn med bussar och tunnelbana mm runt hörnet som håller i släggskaftet och som inte har en susning om livet i norr och vad det innebär med kommunikationer för att klara vardagen.OM det skulle göra något som gör skillnad så förbjud privatbilism i Stockholm , Göteborg, Malmö mfl större städer och sätt in eldrivna bussar. Har suttit timtals i köer i Stockholm i rusningstid där det sitter i stort sett 1 person i varje bil ??När bussfilen går bredvid. MEN det kommer aldrig att hända och varför jo för just där bor dom som bestämmer

Skönt att få reda på att såna där experter som t ex är med i FNs klimatpanel har fullständigt fel o inte har fattat nåt. Nej tuta o kör, bränn kol och olja, no problems! Det kan ju för sjutton drabba min plånbok om vi inte får stopp på sån här fake news.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Hej

Har tankat Preem Diesel i alla 5 husbilar som vi ägt de senaste 17 åren plus personbilen. Allt beroende på att Preem macken ligger bra till nära oss.
Det har aldrig varit några problem med igentätade filter eller annat. Funkat till 100%
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Skönt att få reda på att såna där experter som t ex är med i FNs klimatpanel har fullständigt fel o inte har fattat nåt. Nej tuta o kör, bränn kol och olja, no problems! Det kan ju för sjutton drabba min plånbok om vi inte får stopp på sån här fake news.

Nu är det ju så att de rapporter som ges ut av FNs klimatpanel är redigerade av politiker och inte av vetenskapsmän. Detta för de skall sända "rätta" signaler. Mycket av det medlemmar av miljöpanelen har gått ut har ju visat sig vara just "fake news"
ERIKPER
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

Nu är det ju så att de rapporter som ges ut av FNs klimatpanel är redigerade av politiker och inte av vetenskapsmän. Detta för de skall sända "rätta" signaler. Mycket av det medlemmar av miljöpanelen har gått ut har ju visat sig vara just "fake news"
ERIKPER

Precis! Det måste ju vara fake news om nån kritiserar fossilt bränsle oavsett vem som gör det, inte sant?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Hur bra dieselbränslet är beror på hur bra blandningen och renheten är för dagens moderna miljöklassade motorer.

Vill nån läsa de vetenskapliga rapporterna från FN:s klimatpanel ( IPCC ) så finns de här:
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change

OBS ! Endast de som kallas Working Group är de vetenskapliga rapporterna, de som kallas Synthesis är politiskt redigerade sammanfattningar som kan skilja sig från de vetenskapliga.

Parisavtalet gav i princip alla länder fria händer att göra hur de ville, Kina och Indien ville ha " klimatpengar " som västländerna skulle betala för att skriva under samt frikort för framtida utsläpp !!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Diesel

Precis! Det måste ju vara fake news om nån kritiserar fossilt bränsle oavsett vem som gör det, inte sant?

Det märkliga är att vetenskapliga och medicinska rön baserade på grundliga undersökningar under årtionden ratas av Trump och andra lesserwissers.

Som tur är sjunker det så sakteliga in i medvetandet men det kan ta 50 år som det gjorde med rökningens och dess skadeverkningar. Nu vet vi bättre!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Det märkliga är att vetenskapliga och medicinska rön baserade på grundliga undersökningar under årtionden ratas av Trump och andra lesserwissers.

Som tur är sjunker det så sakteliga in i medvetandet men det kan ta 50 år som det gjorde med rökningens och dess skadeverkningar. Nu vet vi bättre!

Jag tror nog det finns lite hopp i alla fall, jag har jobbat med miljöfrågor inom kommun och industri sedan början av 70-talet och hela tiden märkt att det är den äldre generationen( numer tillhör jag ju också den) som är bromsklossar och emot nytänkande, medan den yngre generationen alltid har varit pådrivande och positiv till utveckling.
För ca 20 år sedan var jag med i utvecklingsfasen av ett nytt bränsle( ej fossilt). Det köptes upp av ett oljebolag för stora pengar och därefter har det inte hörts ett ljud av det. Så kan det gå till i verkligheten, och gör det även fortfarande genom fake news.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

finns även sjödisel...som jag provat 7kr litern,den är väldigt fet...vet inte än om förbrukning
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Diesel

Om politikerna vill göra något så sätt igång då det behövs inga skattehöjningar för att förbättra miljön , förbjud privatbilism i storstäderna vore väl en bra början ?? Vilket skulle innebära en miljöförbättring från dag 1 ?? Att sätta avgifter på utsläppen för privatbilism får resultatet att vi får ett klassamhälle som gynnar bättre bemedlade i samhället.
Nej jag tror att politiker ser en chans att mjölka ut ytterligare skatter för bilism tyvärr
 
Toppen