• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel i färskvattnet

F

F.d. 52929

Guest
Hjälp!!!!!!!!!!!!!
Min dotter lyckades med konststycket att tanka diesel i färskvattentanken, någon som vet ett bra sätt att få bort lukten. Har provat diskmedel, maskindiskmedel, klorin, samt citronsyra men det finns fortfarande lite lukt kvar.
 
Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

hej

Jag är övertygad om att du måste Klorera vattentanken för att verkligen få bort både smaken samt lukten av Diesel i din färskvatten tank!.
I regel kan det räcka med vanligt klorin!. Börja med det är mitt förslag.
Häll i klor samt vatten. sedan bör tanken "diskas" , fast det kanske går att "diska" tanken genom att man kör med bilen så vattnet skvallpar omkring!

Efter det så är det bara att skölja tanken väldigt noga med vatten.

Lycka till. !
/
Mikkis
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Diesel i färskvattnet

Drabbades av detta en gång i en båt. Den hade tyvärr vattentank av plast och den gick aldrig få åter i orginalskick. Rostfri vattentank lär vara tämligen enkel att sanera, förutsatt att du inte har spolat runt diesel i vattenslangarna.
aake
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

Jag har hört flera som detta hänt för, samtliga har bytt hela tanken men lyckats sanera ledningarna.

Lycka till!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

På tidigt -90 tal fick jag bensin i min vattentank. Endast en halv timme, men ändå.

Jag hällde då också i Klorin med vatten och lät det stå några dagar. Sedan gjorde jag om det ytterligare en gång och därefter sköljde jag med rent vatten. Sedan fick den stå med helt öppet, både påfyllningslock och locket på själva tanken.
Därefter var det nästan borta och efter någon användning märktes det inte längre.
Däremot hade det också kommit bensin i vattenpumpen, så gummi membranen blev skadade och fick bytas ut.

Jag vet inte om diesel kanske är svårare att få bort, men inte så aggresivt mot t.ex. gummi.
 
F

F.d. 16092

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

Har ett tips som är nog så bra..enda sättet att få bort lukt efter kattkiss...och då hjälper inte klorin, kan jag lova. Prova med ättika! Om inte det fungerar - så fungerar nog inget biologiskt medel och då finns bara ett råd - byt tank!
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

Hej!

Jag är inte säker på att klorin på ett kemist sätt löser och tar bort diesel, tror att du måste ta nått avfettningsmedel för att få bort diesel ur tanken, sedan så får du ta ett medel som tar bort avfettningmedlet...i kemin så säger man att lika löser lika, tänk på Ph värdet.

När det gäller lukt av diesel så finns de i färghandeln medel som tar bort odör av olika slag.
Vidare så vill jag varna för klorin som många använder som nått universial medel för rengöring. Man ska vara försiktig med klorin för om man blandar det i olika vätskor, har man otur så kan det bli en kemiskreaktion och man får klorgas istället å det mår man inte bra av.
Så mitt råd! blanda inte kemikaier om ni inte har koll på vad det är i blandar.

Lycka till!

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

Tack för alla goda råd och tips, har provat nästan allt utom dr keddo och det verkar som jag har fått bort lukten nu. vattnet varken luktar eller smakar diesel.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Diesel i färskvattnet

I båtvårdsaffärer kan man köpa dekaler med "Vatten" resp. "Bensin" eller "Diesel". Kanske vore nåt för oss Husbilister också? Åtminstone om man lånar ut husbilen ibland!

Anders :):):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen