• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

diesel i färskvattentanken

F

F.d. 30701

Guest
Nu har min syster tyvärr av misstag tankat diesel i färskvattentanken. Minst 50 liter. Hon upptäckte det precis efteråt och har inte använt vattenpumpen eller spolat i kranarna. Den tömdes ganska kort därefter.

Finns det något sätt att rengöra tanken på och som även kan tänkas ta bort lukten? Det är en platstank. Det är en Fiat Elnagh sleek 585 -00.
Tänker att det är svårt att få tag i en tank som är 16 år gammal. Om man ska köpa begagnad.
Kanske värt att försöka rengöra den först?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: diesel i färskvattentanken

Innan ni gör något alls, kontakta försäkringsbolaget och även någon seriös saneringsfirma.
Kommer det lite diesel förbi pumpen så blir det dyrt och jobbigt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: diesel i färskvattentanken

Ojoj! Bra trasor (dukar) och andra typer av absorbenter finns hos Sanol.se. Produkterna suger bara upp Diesel (petroleumprodukter) och inte vatten. Kan även ligga o guppa överst i vattentanken. Är livsmedelsgodkänt. Säljs även i små förpackningar. Perfekt att sanera med, hälsar Björn
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: diesel i färskvattentanken

Ok någon som provat den? Kan tyvärr inte tyska...

Översatt av Google

diesel i vattentanken
Tankning av vattentankar i husvagnar med diesel leder inte nödvändigtvis till kostsamma att fullständigt byta ut vattensystemet.

Om snabba åtgärder är ett sådant misstag utan konsekvenser. Från ADACUtöver att matcha produkter på Amazon.de! bedrivs vid depåer tester för rening fel drivna vattentankar var framgångsrika.

Efter en två-stegs spolning med specialprodukter av spån GmbH, Rheinfelden, av utbildad personal, vattensystemet så behandlas kan fylla med färskvatten. Först är CARELA RS 100 för pre-rengöring av en (dieseldroppar avlägsnas utan rester), rengör det och desinficeras det med CARELA Bio Des (en för dricksvattensystem som godkänts och förfaranden testade produkten).
Det är planerat att utrusta alla ADAC RV uthyrningsställen med dessa medel, vilket i händelse av skada i den närmaste station avgift första hjälpen kan ges. Info på ADAC husbil hyra stationer eller: www.spaene-group.com.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: diesel i färskvattentanken

Innan ni gör något alls, kontakta försäkringsbolaget och även någon seriös saneringsfirma.
Kommer det lite diesel förbi pumpen så blir det dyrt och jobbigt.

Försäkringsbolaget täcker ej denna typ av händelse. Hittar ingen saneringsfirma nära Helsingborg. Får fortsätta leta. Någon som vet om någon saneringsfirma för detta ändamål?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: diesel i färskvattentanken

Hejsan, har inte din syster någon drulleförsäkring tillsammans med sin hemförsäkring eller separat. Den borde i så fall kanske kunna gälla.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: diesel i färskvattentanken

Ojoj! Bra trasor (dukar) och andra typer av absorbenter finns hos Sanol.se. Produkterna suger bara upp Diesel (petroleumprodukter) och inte vatten. Kan även ligga o guppa överst i vattentanken. Är livsmedelsgodkänt. Säljs även i små förpackningar. Perfekt att sanera med, hälsar Björn

Tack det låter som om det skulle funka för att fånga upp diesel med.
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: diesel i färskvattentanken

Nu har min syster tyvärr av misstag tankat diesel i färskvattentanken. Minst 50 liter. Hon upptäckte det precis efteråt och har inte använt vattenpumpen eller spolat i kranarna. Den tömdes ganska kort därefter.

Finns det något sätt att rengöra tanken på och som även kan tänkas ta bort lukten? Det är en platstank. Det är en Fiat Elnagh sleek 585 -00.
Tänker att det är svårt att få tag i en tank som är 16 år gammal. Om man ska köpa begagnad.
Kanske värt att försöka rengöra den först?

Har nu påbörjat saneringen genom att lägga maskindiskmedel (4 tabletter) tömt tanken samtidigt som jag borstat med diskborste. Har därefter torkat noga med papper. Fyllde därefter på samma mängd diskmedel och fyllde vatten. Nu har iaf det tunna övre skiktet av diesel som var innan på vattenytan helt försvunnit. Vill inte ta klorin eftersom det verkar vara tveksam effekt enligt flera på forumet..

Nästa steg funderar jag på att spraya kallavfettningsmedel i tanken om jag lyckas få ner flaskan. Behöver väl nåt medel att ta bort avfettningsmedlet också?

Eller prova ättika/bikarbonat eller citron syra.

Vet inte vilket alternativ som lämpar sig bäst och i vilken ordning jag ska ta dessa?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: diesel i färskvattentanken

Hej Nils & Maymi
Knepigt att få bort diesellukt ur vattentank, jag tyckte erfarenheten från ett liknande fall som jag länkade till i inlägg 4 verkade värt ett försök. Det är svårt att få bort diesellukt ur en plasttank med plastledningar. Denna typen av plast innehåller mjukgörare som förenar sig med dieseln så att få bort lukten helt blir svårt. Om jag var i ditt fall skulle jag satsa på att ta med lösa vattentankar i sommar och beställa en rostfri tank i höst.
Åke
 
F

F.d. 30701

Guest
Sv: diesel i färskvattentanken

Hej Nils & Maymi
Knepigt att få bort diesellukt ur vattentank, jag tyckte erfarenheten från ett liknande fall som jag länkade till i inlägg 4 verkade värt ett försök. Det är svårt att få bort diesellukt ur en plasttank med plastledningar. Denna typen av plast innehåller mjukgörare som förenar sig med dieseln så att få bort lukten helt blir svårt. Om jag var i ditt fall skulle jag satsa på att ta med lösa vattentankar i sommar och beställa en rostfri tank i höst.
Åke



Ja jag ska ge det ett försök. Frågan är bara var jag får tag i begagnad eller ny tank. Har bara hittat en begagnad på bildemonteringen och den verkar inte ens passa...
 
Toppen