• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Jag motsätter mig ditt sätt att räkna, med det resonemanget har 100% av alla pengar någon gång varit moms och samtidigt har de varit miljöskatter och samtidigt barnbidrag. Pengar cirkulerar i ekonomin.
Men oavsett hur man räknar, om det är 15 eller 150 tusen som är miljöskatt, så är det pengar som går in i vår gemensamma kassa, en liten del används till vad du och jag tycker är idiotiska grejer därför att det finns människor som inte tycker som vi, men en stor del används också till bra grejer, det som kallas välfärd. Kostnaderna är som kostnaderna är, och därför måste skattekronorna in. Skatten läggs med fördel på saker som man vill ha mindre av, men tyvärr räcker inte det och man måste också beskatta bra saker, som arbete.

I vissa länder finns det en politisk elit som sitter och skummar av statskassan och flyttar miljarder till sina egna konton, och om det vore läget skulle jag absolut hålla med dig om att skatterna är djupt orättvisa, men så är det inte i Sverige guskelov. Sverige är det tredje minst korrupta landet i världen enligt Transparency International, delar tredjeplats med Finland, och Danmark ligger på topp. Du kan kasta en kik på listan och se hur länder där politiker inte får lika bra betalt placerar sig (de tar mutor för att kunna leva). Och så vill jag tillägga att om du tycker politiker har så bra förmåner, varför inte bli politiker själv? Det står var och en fritt!
Jag motsätter mig ditt sätt att räkna, med det resonemanget har 100% av alla pengar någon gång varit moms och samtidigt har de varit miljöskatter och samtidigt barnbidrag. Pengar cirkulerar i ekonomin.
Men oavsett hur man räknar, om det är 15 eller 150 tusen som är miljöskatt, så är det pengar som går in i vår gemensamma kassa, en liten del används till vad du och jag tycker är idiotiska grejer därför att det finns människor som inte tycker som vi, men en stor del används också till bra grejer, det som kallas välfärd. Kostnaderna är som kostnaderna är, och därför måste skattekronorna in. Skatten läggs med fördel på saker som man vill ha mindre av, men tyvärr räcker inte det och man måste också beskatta bra saker, som arbete.

I vissa länder finns det en politisk elit som sitter och skummar av statskassan och flyttar miljarder till sina egna konton, och om det vore läget skulle jag absolut hålla med dig om att skatterna är djupt orättvisa, men så är det inte i Sverige guskelov. Sverige är det tredje minst korrupta landet i världen enligt Transparency International, delar tredjeplats med Finland, och Danmark ligger på topp. Du kan kasta en kik på listan och se hur länder där politiker inte får lika bra betalt placerar sig (de tar mutor för att kunna leva). Och så vill jag tillägga att om du tycker politiker har så bra förmåner, varför inte bli politiker själv? Det står var och en fritt!
Nu tillhör jag dem som tycker att vi kan klara oss med mycket lägre skatter bara vi använder pengarna klokt och att vi bara levererar välfärd till de som tidigare jobbat ihop densamma och betalat skatt. Idag går en stor del till andra och här pratar vi om många miljarder årligen.
De som tycker det är rätt och viktigt får gärna betala men att pådyvla oss andra svinhöga miljöskatter under falska premisser är fult och fel. Ta bort dessa onödiga kostnader och skatter är grön skatteväxling på riktigt.
 
F

F.d. 57627

Guest
Jordens befolkning var 1950: 2,5 miljarder, 2018 hade den ökat till 7,5 miljarder. Så det är väl inte konstigt att koldioxidutsläppen har ökat, bara utandningsluften från en person producerar ca 1 ton koldioxid/år. Plus att all förbränning av allt möjligt per person tillkommer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
De som tycker det är rätt och viktigt får gärna betala men att pådyvla oss andra svinhöga miljöskatter under falska premisser är fult och fel. Ta bort dessa onödiga kostnader och skatter är grön skatteväxling på riktigt.
Kan du förklara hur en omställning skall ske på annat sätt än genom bonus-malus, det vill säga genom morötter och skatter med demokratiska beslut?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man kan räkna fram och tillbaka på vind ,vatten ,kärnkraft osv. problemet kvarstår vad ska få energin i från så här års, vind och solpaneler ger för lite, slår vargavintern till igen med 20-30 minusgrader behöver vi vattenkraft och kärnkraft, vattenmagasinen är dåligt fyllda pga. sommarhettan.

Knarrvik, det var knappast folket som beslutade om bonus/malus ,utan våra folkvalda politiker kohandlade med varandra för att få ha makten ett tag till,jag anser inte det var ett demokratiskt beslut , men så fungerar ju demokratin.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kan du förklara hur en omställning skall ske på annat sätt än genom bonus-malus
Det får väl lov att vara mer intelligenta beslut om bonus-malus. En dieselbil som kör på HVO100 är ju flera snäpp klimatvänligare än en subventionerad elbil. Även om elbilen laddas med sol/vind el. Samma med flygskatten: MP har tydligen bestämt att allt som har med flyg att göra är fel, oavsett drivmedel. Även där borde ju skatten läggas på fossilbränslet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrvik, det var knappast folket som beslutade om bonus/malus ,utan våra folkvalda politiker kohandlade med varandra för att få ha makten ett tag till,jag anser inte det var ett demokratiskt beslut , men så fungerar ju demokratin.
Visst var det folket som beslutade i den mån man har röstat.
Tur att det är majoriteten som bestämmer och inte Maduro eller någon annan diktator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Som pensionär fattar jag inte varför jag som inte har råd att byta bil skall vara med och subventionera för överklassen.
Om man inte skaffar en ny fossilbil betalar man ingen malusskatt.
I det här fallet är det nog de rika som betalar genom skatt och moms.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det får väl lov att vara mer intelligenta beslut om bonus-malus. En dieselbil som kör på HVO100 är ju flera snäpp klimatvänligare än en subventionerad elbil. Även om elbilen laddas med sol/vind el.
Även HVO släpper ut koldioxid, kväveföreningar och partiklar även om bränslet är förnybart. I en övergångsperiod är det naturligtvis miljömässigt långt bättre än fossilt bränsle. På sikt är eldrift överlägset både prestandamässigt och miljömässigt.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Även HVO släpper ut koldioxid, kväveföreningar och partiklar även om bränslet är förnybart. I en övergångsperiod är det naturligtvis miljömässigt långt bättre än fossilt bränsle. På sikt är eldrift överlägset både prestandamässigt och miljömässigt.

Spännande...men jag undrar hur du räknar nu " På sikt är eldrift ........"
Vad kostar det att tillverka ett 115 amp..batteri. ink batterier som elbilen använder ?
Vad kostar det att ta fram komponenter som finns i batteri ? Arbetskraft ?
Vad kostar all dessa transporter till leverantörerna..Sverige..Europa..Värden..mm
Vad kostar det att skrota ett batteri..vad kostar det för miljön? ( vissa batterier hamnar i naturen..och hos mindre nogräknande " skrotnissar" )
Batterier är färskvara ..har man tur håller ett batteri ca 6 till 10 år beror på hur man använder och hur noga man är med laddning mm.
Det jag nu nämner är en helhet ( man kan säkert räkna in fler parametrar i detta ) helhet av energi och pengar. Att framställa olika typer och storlekar av batterier.
( Varken du och jag och många andra ink forskarna har en susning om hur miljön mm kommer att se ut om 50...100 år och vilka typ av energi vi behöver för att överleva. Ps: Att forska är lika med att tvivla Ds. Enligt akademisk tänkande.
Leffe S
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en sammenligne så får en se på totalkostnaden for hele drivlinja. Det vil si også motor og veksellåda. Levetid på dagens Lithium batterier er beregnet til 10 til 20 år når de behandles rett. Resilkulering med gjennvinning av alle råmaterialer er på gang, men det er for lite batterier tilgjengelig for lønsom drift. Et nytt raffeneri i Western Australia for råmalm til batterikvalitet Lithium, med sideutvinning av andre mineraler vil kunne ta batterier inn etter første steg og gjennvinne nesten allt utenom karbon - dette siste forbrennes. Anlegget bygges hovedsaklig for å skille ut kobolt, cadmium og gull fra lithium malmen. Tesla fikk ikke lov til å bygge en megafactory på nabotomten etter påtrykk fra kull lobbyen her nede.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej! Ja det här med tillverkning av batterier för el-fordon är en intressant fråga som förtjänar att belysas. Här kommer lite fakta hämtat från IVL Svenska miljöinstitutet.
Att tillverka ett batteri till ex-vis en Tessla (100kWh) resulterar i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären.
En Mercedes E 220d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per km vilket innebär att den kan köras i nästan 20 000 mil innan den har uppnått de värden som Tessla batteriet förorsakade enbart vid tillverkningsprocessen.

(egen kommentar) Att fordonet sedan skall förses med el som åtminstone här i Sverige har genererats med ca 50% kärnkraft,
så råder ingen som helst tvekan om att Mercedesen är det miljövänligaste alternativet.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Glömmer du inte något eller var det en medveten mörkläggning?
Nämligen hela kedjan med oljeborrtorn, transporter och raffinering av oljan.
Mörkläggningen tycks bre ut sig eller handlar det om okunskap?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej! Mörkläggning och okunskap är din avdelning och har varit så så länge jag har skrivit på detta forum.
I din värld så kommer säkert mineralerna för batteritillverkning självmant ur jorden och transporterar sig globalt utan någon som helst miljöpåverkan. Detta inlägg avsåg inte transporter eller utvinning av vare sig mineraler för batteritillverkning eller för olja endast "energiförbrukning vid produktion och återvinning av litiumjonbatterier för lätta fordon"
Är det någon som skall anklagas för mörkläggning så är det Svenska miljöinstitutet där jag hämtat uppgifterna.
Jag har i hela mitt yrkesverksamma liv varit verksam i kunskapsbranschen och överlåter med varm hand mörkläggning och okunskap till er i tyckarbranschen.
BBa
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen