• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Nu är det ju dock så att det finns en minussidanpå Co2 också. Allt som växer omvandlar och binder Co2 hela tiden. Detta sker också i mycket stor skala och har alltid skett genom alla årtusenden. Det har funnits tider då vi har haft både högre och lägre Co2 halt än idag. Det varierar upp och ned helt utan människans påverkan.
Som exempel släpper en stor vulkan ut mera Co2 på en timma än vad hela Sverige släpper ut på ett år. Värt att veta är också att vi släpper ut mindre än en halv procent av kina på ett år. Tycker inte vi skall pina och skatta sönder vårt land och vår ekonomi byggt på grundlös fobi
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Nu är det ju dock så att det finns en minussidanpå Co2 också. Allt som växer omvandlar och binder Co2 hela tiden. Detta sker också i mycket stor skala och har alltid skett genom alla årtusenden. Det har funnits tider då vi har haft både högre och lägre Co2 halt än idag. Det varierar upp och ned helt utan människans påverkan.
Som exempel släpper en stor vulkan ut mera Co2 på en timma än vad hela Sverige släpper ut på ett år. Värt att veta är också att vi släpper ut mindre än en halv procent av kina på ett år. Tycker inte vi skall pina och skatta sönder vårt land och vår ekonomi byggt på grundlös hysteri

Jo visst, växter växer fortare, men grejen är att vi inte har haft så hög koldioxidhalt på mycket länge, tänk om det inte är potatis och tallar som börjar växa snabbare, utan olika sorters ogräs som istället kväver den växtlighet vi har nytta av?

Och föreställningen om att det är bara våra kära miljöpartister här i Sverige som är oroliga stämmer inte riktigt. Det är många länder som enats om att försöka dra ner, däribland Kina.

Till sist "skatta sönder", vad är det som skattas sönder? Jag är en vanlig svennebanan och betalar ett par hundra tusen i skatt per år, moms oräknat. Jag får det till att cirka 15 tusen är olika direkta miljöskatter. Och skulle jag inte betala de 15 tusen i bensin- diesel- och elskatt skulle jag behöva betala lite mer skatt på något annat. Kommun- landstings- och statsapparaterna slukar lika mycket pengar oavsett på vad skatten ligger.

Självklart fattar jag att en pensionär med låg pension tycker det är trist att betala 9kr skatt per liter diesel till husbilen, och att en barnfamilj på landsbygden som måste åka flera mil om dagen i en relativt törstig kombi straffas oproportionerligt, men om vi inte hade haft den skatt vi haft på bränsle skulle vi troligen haft som man har i USA, gigantiska törstiga rambyggda pickupper och suvar som drar mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen i Sverige.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Som exempel släpper en stor vulkan ut mera Co2 på en timma än vad hela Sverige släpper ut på ett år. Värt att veta är också att vi släpper ut mindre än en halv procent av kina på ett år. Tycker inte vi skall pina och skatta sönder vårt land och vår ekonomi byggt på grundlös fobi
Kanske borde vi välja en regering som förbjuder vulkanutbrott?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi nu är inne på bilar och deras förbrukning, det finns ju relativt enkla sätt att få ned förbrukningen ganska radikalt. Bilarna bara växer i storlek och vikt hela tiden, medan det oftast åker 1-2 personer i dom. Detta gör att alla förbättringar av effektiviteten i drivlinan "äts upp" helt i onödan. Om vi istället begränsar bilarnas storlek, vikt och motorstorlek, kanske även husbilar, skulle vi få en betydligt lägre förbrukning utan att behöva ta på oss tagelskjortan. Maxvikt för en personbil 1500kg, maxmått 5x1,8m, max motorstorlek till att börja med 3L skulle säkert sätta fart på utvecklingen i en vettig riktning!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När vi nu är inne på bilar och deras förbrukning, det finns ju relativt enkla sätt att få ned förbrukningen ganska radikalt. Bilarna bara växer i storlek och vikt hela tiden, medan det oftast åker 1-2 personer i dom. Detta gör att alla förbättringar av effektiviteten i drivlinan "äts upp" helt i onödan. Om vi istället begränsar bilarnas storlek, vikt och motorstorlek, kanske även husbilar, skulle vi få en betydligt lägre förbrukning utan att behöva ta på oss tagelskjortan. Maxvikt för en personbil 1500kg, maxmått 5x1,8m, max motorstorlek till att börja med 3L skulle säkert sätta fart på utvecklingen i en vettig riktning!
Visst är det så men tyvärr alldeles för sent!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När tumskruvarna dras åt för tillverkarna kommer det med all säkerhet att utvecklad reningsmöjligheter för dieselmotorer som gör dom "rumsrena" var så säker på det :) Tekniken finns redan
Hur man än vrider och vänder på problemet är det ändå fossilt bränsle som alstrar koldioxid, kväveföreningar och farliga partiklar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Jag inser naturligtvis att inte alla fordon kommer att vara batteribilar i framtiden, att el-bilar fungerar har vi känt till i mer än hundra år.
Vad jag vänder mig emot är argumentet att el-drift alltid framställs som miljövänligt. El-drift kan aldrig bli mer miljövänligt än el-produktionen är där fordonet används i Sverige drivs ungefär hälften el-bilarna med kärnkraft och den andra hälften av vattenkraft. Detta är ju bra ur koldioxid synpunkt, men det är ingalunda hela sanningen. Ingen vet i dag hur många batteribyten en el-bil behöver under si sådär 15-20 år. Först när alla faktorer är kända kan vi uttala oss om eventuell miljövänlighet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Just det och ökad el-användning ökar förbränningen av fossilt bränsle.
BBa
Detta är ett stort missförstånd som tyvärr är djupt rotat.
Det räcker med solceller på garagetaket för att tillhandahålla el till en elbil idag.
Min gamla arbetsgivare har byggt en liten försöksanläggning (vid Uddevallabrons södra landfäste) som kan förse 150 elbilar som kör 1500 mil per år med el. I 25-30 år. Kostar en bråkdel av el från kärnkraft eller importerad kolkraft. I tillägg bygger de laddstationer på lämpliga platser i Uddevalla centrum. Solenergi | Uddevalla Energi

Alltså kan Ringhals läggas ned som planerat och kolkraft endast finnas i beredskap vid enstaka effekttoppar.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
N
Jo visst, växter växer fortare, men grejen är att vi inte har haft så hög koldioxidhalt på mycket länge, tänk om det inte är potatis och tallar som börjar växa snabbare, utan olika sorters ogräs som istället kväver den växtlighet vi har nytta av?

Och föreställningen om att det är bara våra kära miljöpartister här i Sverige som är oroliga stämmer inte riktigt. Det är många länder som enats om att försöka dra ner, däribland Kina.

Till sist "skatta sönder", vad är det som skattas sönder? Jag är en vanlig svennebanan och betalar ett par hundra tusen i skatt per år, moms oräknat. Jag får det till att cirka 15 tusen är olika direkta miljöskatter. Och skulle jag inte betala de 15 tusen i bensin- diesel- och elskatt skulle jag behöva betala lite mer skatt på något annat. Kommun- landstings- och statsapparaterna slukar lika mycket pengar oavsett på vad skatten ligger.

Självklart fattar jag att en pensionär med låg pension tycker det är trist att betala 9kr skatt per liter diesel till husbilen, och att en barnfamilj på landsbygden som måste åka flera mil om dagen i en relativt törstig kombi straffas oproportionerligt, men om vi inte hade haft den skatt vi haft på bränsle skulle vi troligen haft som man har i USA, gigantiska törstiga rambyggda pickupper och suvar som drar mer än dubbelt så mycket som genomsnittsbilen i Sverige.
Du räknar som en sann miljöpartist dvs rätt dåligt.
Den miljöskatt vi betalar finns inbakad i allt vi konsumerar och många av oss betalar därmed kanske dryga tio gånger vad du belyser i ditt exempel helt i onödan.
Att man lyckats lura flera än Mp,s väljare med klimatbluffen gör det bara mera ledsamt men utgör ingetbevis för att argunenten är sanna. Allt växer av co2 och pruducerar syre samt binder kol. Vad som växer kan vi delvis påverka och dra nytta av. En mycket liten del skadar oss och kan då bekämpas om vi vill. Vad vi inte längre kan betala för om vi inte straffar vanligt folk med onödiga miljöskatter kan vi ju gemensamt prioritera men jag skulle gärna se bortagna bidrag till terrorgrupper och återvändande IS terrorister högt på den listan. Svinhöga pensioner till politikernkan vi också ta bort liksam plakatpolitik inom miljöområdet som elcykelbidrag mm.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten kommentar fra andre siden av kloden. Her nede har vi en regjering som er 100% for kullkraft og som forsøker å holde igjen på utbyggingen av sol og vindkraft. MEN kraftselskapene har sett noe og bygger ut i en takt som om den fortsetter vil ha fjernet behovet for kullkraft om litt over 10 år. De bygger og ut pumpekraftverk for lagring av energi, samt batterilagring. Et solkraft anlegg koster mye mindre pr MWh i investering enn et kullkraft annlegg og med nærmest null i driftkostnader, så bedriftsøkonomisk er dette en god løsning. Pumpekraft anlegg koster omlag som for kullkraft i investering, men igjen billigere i drift. Vindkraft er og billigere enn kullkraft, men krever endel endringer i strømnettet som i dag er sentrert rundt kullkraftverkene.

Om utviklingen fortsetter så vil Australia gå fra nesten 100% kullkraft til 0% på under 25 år! Ingen seriøse kraftselskaper tør å satse på nybygg av kullkraft verk, og de fleste av dagens verk har ikke mange år igjen av normal drift - faktisk flere går på overtid allerede med dertil høye vedlikeholdskostnader.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Detta är ett stort missförstånd som tyvärr är djupt rotat.
Det räcker med solceller på garagetaket för att tillhandahålla el till en elbil idag.
Min gamla arbetsgivare har byggt en liten försöksanläggning (vid Uddevallabrons södra landfäste) som kan förse 150 elbilar som kör 1500 mil per år med el. I 25-30 år. Kostar en bråkdel av el från kärnkraft eller importerad kolkraft. I tillägg bygger de laddstationer på lämpliga platser i Uddevalla centrum. Solenergi | Uddevalla Energi

Alltså kan Ringhals läggas ned som planerat och kolkraft endast finnas i beredskap vid enstaka effekttoppar.
Hej ! Nej detta är inget missförstånd detta är ett väl dokumenterat samband som gäller globalt och eftersom alla väldens el -fordon inte enbart hamnar i Sverige väljer jag att använda internationell data i det här fallet Greenmatch.
Jag har själv investerat i solpaneler och hade för 2018 en netto förbrukning på 6600 kwh för min villa. Så jag är väl insatt i solkraftens möjligheter
Skillnaden mellan oss är att mina synpunkter bygger på kunskap som jag fått genom studier och att jag varit verksam som lärare inom energiteknik både nationellt och internationellt.(SIDA)
Dina argument bottnar enbart i övertygelse. Slutsats om vi skall nå miljömålen är både diesel och kärnkraft nödvändig inom överskådlig tid. Kör gärna el-bilar, men påstå inte att dom är miljövänliga för än all fakta ligger på bordet.
BBa

Ps. Jag har till och med varit i Lysekil och köpt turbiner på Skandiaverken som installerades i ett minikraftverk som jag var delägare i. Ds
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Missförståndet består i att Trump och co håller fast vid kolkraft och försöker få allmänheten att tro att solkraft inte har någon framtid.
Du har ju själv investerat i solceller och bidrar till en hälsosammare värld så vad är problemet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Solkraft är säker bra i länder med sol,just nu är det mörkt större delen av dygnet,ligger en halvmeter snö på solpanelerna samt vindstilla, det är så här års vi behöver mest el, hur skall detta lösas med sol och vind ?, behåll kärnkraften.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Solkraft är säker bra i länder med sol,just nu är det mörkt större delen av dygnet,ligger en halvmeter snö på solpanelerna samt vindstilla, det är så här års vi behöver mest el, hur skall detta lösas med sol och vind ?, behåll kärnkraften.
Inga större problem med dagens solceller!
Annars matar man in på sommaren och tar ut på vintern.
Kärnkraften är för dyr att bygga och de befintliga reaktorerna sjunger på sista versen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
N

Du räknar som en sann miljöpartist dvs rätt dåligt.
Den miljöskatt vi betalar finns inbakad i allt vi konsumerar och många av oss betalar därmed kanske dryga tio gånger vad du belyser i ditt exempel helt i onödan.
Att man lyckats lura flera än Mp,s väljare med klimatbluffen gör det bara mera ledsamt men utgör ingetbevis för att argunenten är sanna. Allt växer av co2 och pruducerar syre samt binder kol. Vad som växer kan vi delvis påverka och dra nytta av. En mycket liten del skadar oss och kan då bekämpas om vi vill. Vad vi inte längre kan betala för om vi inte straffar vanligt folk med onödiga miljöskatter kan vi ju gemensamt prioritera men jag skulle gärna se bortagna bidrag till terrorgrupper och återvändande IS terrorister högt på den listan. Svinhöga pensioner till politikernkan vi också ta bort liksam plakatpolitik inom miljöområdet som elcykelbidrag mm.

Jag motsätter mig ditt sätt att räkna, med det resonemanget har 100% av alla pengar någon gång varit moms och samtidigt har de varit miljöskatter och samtidigt barnbidrag. Pengar cirkulerar i ekonomin.
Men oavsett hur man räknar, om det är 15 eller 150 tusen som är miljöskatt, så är det pengar som går in i vår gemensamma kassa, en liten del används till vad du och jag tycker är idiotiska grejer därför att det finns människor som inte tycker som vi, men en stor del används också till bra grejer, det som kallas välfärd. Kostnaderna är som kostnaderna är, och därför måste skattekronorna in. Skatten läggs med fördel på saker som man vill ha mindre av, men tyvärr räcker inte det och man måste också beskatta bra saker, som arbete.

I vissa länder finns det en politisk elit som sitter och skummar av statskassan och flyttar miljarder till sina egna konton, och om det vore läget skulle jag absolut hålla med dig om att skatterna är djupt orättvisa, men så är det inte i Sverige guskelov. Sverige är det tredje minst korrupta landet i världen enligt Transparency International, delar tredjeplats med Finland, och Danmark ligger på topp. Du kan kasta en kik på listan och se hur länder där politiker inte får lika bra betalt placerar sig (de tar mutor för att kunna leva). Och så vill jag tillägga att om du tycker politiker har så bra förmåner, varför inte bli politiker själv? Det står var och en fritt!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Såhär ser det ut. (sommaren 2018)

/M
Visa bilaga 162459

Du visar ett diagram med effekt, vad är det du vill visa? Att kraftbolagen just då valde att köra med exakt den blandningen som var? Drar man på fullt i vattenkraftverken producerar de över 16 GW, över tvåtusen MW mer än totalen i ditt diagram? Kan du svara på varför det var precis så just då?

Skall tillägga att en kall vinter behöver vi snitteffekt cirka 24 GW över dygnet, så vi kan inte köra på enbart den vattenkraft vi har. Kraftvärme har installerad effekt 4 GW, så det är 4 GW som vi skulle behöva antingen bygga ut, importera eller spara för att kunna klara oss utan kärnkraft. För närvarande har vi 9 GW kärnkraft, alltså mer än dubbel överkapacitet. Vindkraft oräknat!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Försökte bara visa på att vind och solkraft inte har den andelen i elproduktionen som många tror.

/M

Nej, det måste vi så klart ändra på. Jag tycker det är helt stolligt och slösaktigt att köra kärnkraft och vattenkraft på sommaren. Vattenkraften skall givetvis spara på sina magasin så att den kan gå plattan i mattan november till februari.

Här finns det lite mer att läsa om möjligheterna vi har: https://www.iva.se/globalassets/inf...l/vagvalel-sveriges-framtida-elproduktion.pdf

Jag skall kommentera varför jag tror kärnkraften har en så stor andel i ditt diagram - den går nästan på full effekt dygnet runt året runt, av både tekniska- och av kostnadsskäl. Det finns faktiskt vindkraftverk som man stannar tidvis, för att det inte finns behov för den effekt de producerar. Det är inte så många timmar om året, men det förekommer! Likadant kommer det bli om vi bygger ut solkraft, anläggningar kommer behöva begränsa sin utmatning på nätet när solen skiner mycket starkt, för att kärnkraftverken inte kan regleras upp och ned så hastigt som man behöver. Eller de kan - i Frankrike, men i Sverige gör vi inte så - än så länge kör vi dem gasen i botten hela tiden, och reglerar med vattenkraft och andra energikällor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen