• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Diesel eller inte ? Mycket talar för att syntetiska drivmedel samt biogas kommer att få en allt större betydelse i framtiden.
El är inget bränsle utan endast en energibärare . Kol, olja och naturgas står för mer än 65% av energibehovet vid generering av el globalt. El är således inte en lösning avseende miljö/klimatproblemet utan snarare en del av orsaken.
BBa
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Om skatte inkomsten från drivmedel minskar drastisk så måste detta skattebortfall.
Kompenseras på något sätt, man är nog ganska blåst om man går på detta att det blir billigare att åka el ..biogas mm. I dag betalar svenska bilister in cirka 60 miljarder i drivmedels och fordonsskatter, inte ens hälften går tillbaka till bilisterna i form av underhåll av vägnätet. Just nu ligger en utredning hos regeringen om beslut angående kilometerskatt. Den som lever får se vad de kommer att kosta !!
Och vilken regering vi har nu och då vet man aldrig vad som kommer att hända. ( kohandelpolitik)
Leffe S
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kan det bero på att elektrifiering saknas på vissa förgreningar?
Grustågen från Varberg (danskt grus) till Limmareds glasbruk går dagligen och dras av diesellok. Kan inte tänka mig att det inte är elektrifierat hela vägen (Varberg-Borås-Alvesta). Kan väl inte tänka mig, med dagens elpropaganda, att det skulle saknas el de sista 3-4-hundra metrarna från stationen till bruket.

Fast loken brummar gott då de passerar Kinna:D
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Finns det andra forskare och vad säger dom? De andra tillhör dom tyckareliten? Bern tillhör han eliten? Vilken elit i så fall? Han är ju rätt så ifrågasatt i forskarsamhället.


Hur många har inte hört miljöfolket referera till att 97% av alla forskare är överens om människans inverkan på klimatet?

Det började med att 2 studenter på Illinois universitet, Dore och Zimmerman, skickade ut en enkät till 10.257 personer varav 3146 svarade. Av dem handplockade man 79 svar, varav 77 som hade gjort bedömningen att mänsklig aktivitet kan vara ett signifikant bidrag till klimatet. 2 svarade att så inte var fallet och vips hade man trollat fram en av de mest spridda lögner att 97% av världens klimatforskare stod bakom påståendet att människan är skuld till klimatförändringen.

Men egentligen var det 77 av 3146 forskare så den riktiga siffran är inte 97 utan 2%

Och de som sprider lögnen mest är politiker, för bättre bas att stå på när man vill skrämma folk och klå dom på skatter finns inte.

/M
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej !
Diesel eller inte ? Mycket talar för att syntetiska drivmedel samt biogas kommer att få en allt större betydelse i framtiden.
El är inget bränsle utan endast en energibärare . Kol, olja och naturgas står för mer än 65% av energibehovet vid generering av el globalt. El är således inte en lösning avseende miljö/klimatproblemet utan snarare en del av orsaken.
BBa
Hej!
Klokt sagt instämmer till fullo Laddhybrider är väl kanske det mest tveksamma påfundet i sammanhanget, omvandla energin i flera led och göra förluster varje gång.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är fel att både ha en fast bilskatt och en rörlig km - skatt - avgift.
Av miljöskäl är en rörlig km skatt- avgift att föredra.
Som redan nämnts så funkar vägavgifter bra sedan många år i Norge. Eftersom elbilen blivit så vanlig i Norge (utan skatt) finns funderingar på att införa vägavgift på nästan alla vägar så småningom när skatten från fossilt bränsle uteblir.
För oss svenskar dimper fakturan ner i brevlådan efter en tid om man inte är ansluten till Autopass då avgiften dras direkt med rabatt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej!
Klokt sagt instämmer till fullo Laddhybrider är väl kanske det mest tveksamma påfundet i sammanhanget, omvandla energin i flera led och göra förluster varje gång.
Laddhybrider är bara en parentes på något år eller två!
Idiotiskt att utrusta bilen med två motorer och tungt och dyrt blir det också.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hej !
Diesel eller inte ? Mycket talar för att syntetiska drivmedel samt biogas kommer att få en allt större betydelse i framtiden.
El är inget bränsle utan endast en energibärare . Kol, olja och naturgas står för mer än 65% av energibehovet vid generering av el globalt. El är således inte en lösning avseende miljö/klimatproblemet utan snarare en del av orsaken.
BBa

Nu skall man ju kanske inte kräva att alla lösningar alltid skall fungera globalt, det finns ju utrymme för olika lösningar. I dag finns runt en miljard personbilar, alla behöver faktiskt inte ha exakt samma drivlina, utan det kan mycket väl vara några miljoner av varje sort, biogasdrivna, eldrivna, biodieseldrivna, vätgasdrivna osv osv..

Just nu är det batteridrivna som är på frammarsch och de funkar väldigt bra i vissa delar av världen. Extra bra i länder som har mycket sol- och vindenergi, eftersom bilarna kan laddas när solen är uppe och vinden blåser, och sedan köra på batteriet till dess solen går upp igen eller vinden friskar i.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hur många har inte hört miljöfolket referera till att 97% av alla forskare är överens om människans inverkan på klimatet?

Det började med att 2 studenter på Illinois universitet, Dore och Zimmerman, skickade ut en enkät till 10.257 personer varav 3146 svarade. Av dem handplockade man 79 svar, varav 77 som hade gjort bedömningen att mänsklig aktivitet kan vara ett signifikant bidrag till klimatet. 2 svarade att så inte var fallet och vips hade man trollat fram en av de mest spridda lögner att 97% av världens klimatforskare stod bakom påståendet att människan är skuld till klimatförändringen.

Men egentligen var det 77 av 3146 forskare så den riktiga siffran är inte 97 utan 2%

Och de som sprider lögnen mest är politiker, för bättre bas att stå på när man vill skrämma folk och klå dom på skatter finns inte.

/M
Ojdå, är det en sån erbarmligt usel enkät som styrt och styr hela klimatdebatten? Bra att få det klarlagt. :)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hej!
Klokt sagt instämmer till fullo Laddhybrider är väl kanske det mest tveksamma påfundet i sammanhanget, omvandla energin i flera led och göra förluster varje gång.

Laddhybrider är en återvändsgränd, men jag vill bara påpeka att principen som sådan är så pass bra att det *trots* omvandlingen i flera steg med förluster är effektivare än en ren förbränningsmotor. Förbränningsmotorer är ruskigt ineffektiva, ta en titt under huven på kylaren och på rörmokeriet under bilen, de två grejerna tillsammans avger runt 20kW värmeeffekt när du är ute och kör - som tre-fyra bastuaggregat som går för fullt.

Laddhybridmaskineriet är dyrt och komplicerat, men glöm inte att varje liter bensin som det maskineriet sparar är tre kronor mindre som går in i norska eller saudiarabiska statskassan, och två kronor mer som går in i den svenska ekonomin. Elkraft producerar vi själva, här i Sverige men olja måste vi köpa från utlandet.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ojdå, är det en sån erbarmligt usel enkät som styrt och styr hela klimatdebatten? Bra att få det klarlagt. :)

Riktigt så var det inte. Man måste gräva lite djupare, men att sanningen är för en lekman som att försöka hitta en nål i en höstack medan tusen människor står runt om kring och skriker ut sin egen agenda. Det har gjorts ett flertal såna här enkäter men ett viktigt problem är att man frågar olika typer av forskare, inte bara klimatforskare. T.ex. en professor i psykologi som Jordan Peterson som är väldigt duktig och påläst och ofta citeras är inte nödvändigtvis kvalificerad att uttala sig om klimatet, det är komplicerade grejer. Faktiskt är allt komplicerat när man börjar rota i det, även om det vid en första anblick ser ganska enkelt ut.

Vad jag tycker vore ganska smart i detta läge är att inte peta på saker man inte förstår. Om vi inte förstår *exakt* vad det får för konsekvenser att elda så otroligt mycket kol och olja som det faktiskt handlar om, och faktiskt förändra atmosfärens sammansättning, då kanske vi skall låta bli? Det finns ju andra sätt som vi och våra barn kan prova, och om de sätten inte funkar heller, då får vi hitta på något annat. Tror det kallas utveckling?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Laddhybrider är bara en parentes på något år eller två!
Idiotiskt att utrusta bilen med två motorer och tungt och dyrt blir det också.

Vi körde Lexus elhybrid i några år, härlig bil, men speciellt miljövänligt bilåkande var det inte.

Det var inte ofta vi kom under litern per mil.... kanske inte så konstigt på en bil som väger över 2700 kg, troligen en stor del av vikten låg i batterilådan.

TommyD
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tor-ake: Såklart har du helt rätt, man ska inta en frågande attityd och man ska inte försöka vara ironisk i text som jag försökte vara, det funkar sällan bra. Och det är ju som du säger man måste inte förstå relativitetsteorin. Det räcker med att en gjort det.
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Riktigt så var det inte. Man måste gräva lite djupare, men att sanningen är för en lekman som att försöka hitta en nål i en höstack medan tusen människor står runt om kring och skriker ut sin egen agenda. Det har gjorts ett flertal såna här enkäter men ett viktigt problem är att man frågar olika typer av forskare, inte bara klimatforskare. T.ex. en professor i psykologi som Jordan Peterson som är väldigt duktig och påläst och ofta citeras är inte nödvändigtvis kvalificerad att uttala sig om klimatet, det är komplicerade grejer. Faktiskt är allt komplicerat när man börjar rota i det, även om det vid en första anblick ser ganska enkelt ut.

Vad jag tycker vore ganska smart i detta läge är att inte peta på saker man inte förstår. Om vi inte förstår *exakt* vad det får för konsekvenser att elda så otroligt mycket kol och olja som det faktiskt handlar om, och faktiskt förändra atmosfärens sammansättning, då kanske vi skall låta bli? Det finns ju andra sätt som vi och våra barn kan prova, och om de sätten inte funkar heller, då får vi hitta på något annat. Tror det kallas utveckling?


Såhär ser atmosfären ut. Givetvis utan ris.
51387580_2327663450600763_4270036445365796864_n.jpg

/M
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Klimathysterin är århundradets bluff för att tjäna pengar och plocka in högre skatter och avgifter. Klimatet varierar och pendlar över århundraden och årtusenden sedan före det fanns människor på jorden. Detta är oomkullrunkliga fakta och bevisen finns i borrkärnor från isarna på grönland och antarktis och från geologiska prov från årtusenden tillbaka. Frekvens och storlek på varaiationerna är inte större idag än historiskt. Vi människor kan i anfall av hybris tro att vi styr klimatet men det är just bara hybris. Vi har stora problem med mycket i miljön men Co2 och klimatet är inte ett av dem.
Vi släpper ut sot lokalt så att himalias glaciärer smälter men det är inte Co2 utan lokal förbränning av kol och ved.
Vi har stora luftproblem i vissa storstäder men det är lokala problem orsakade av lokala utsläpp av nox mm.
De var mycket stora i ex London i slutet av fyrtiotalet då orsakade av kolförbänning för att göra el. Vi släpper ut gifter och plast i våra hav vilket förgiftar oss på sikt. Detta är riktiga problem som vi måste hantera men det är inte något som har något med klimatet och Co2 utsläpp att göra. Miljö är mycket viktigt vilket vi måste jobba med när vi släppt fobin med klimat och slutat slösa pengar på problem som inte finns på riktigt.
Nu är det fritt fram att attackera denna kättare som så grovt svurit i den moderna klimatkyrkan. Tänd bålet:)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Såhär ser atmosfären ut. Givetvis utan ris.
Visa bilaga 162444

/M

Du visar en bild som skall försöka banalisera något som är väldigt komplicerat. Men att mäta just koldioxidhalten är ganska enkelt, den var 300 "riskorn" under första världskriget och den är en bit över 400 "riskorn" idag. Sedan kan man trixa med sanningen och hävda att bara 15 av dessa kommer från att vi eldat kol och olja i 200 år men jag köper inte det.

Om vi tar en annan bild i stället, säg att du står instängd ett rum som är tusen meter högt i tak. På golvet ligger ett tre decimeter tjockt lager skit. Upp till halva vaden ungefär. Plötsligt öppnas en kran och det börjar rinna mer lösskit. Efter ett tag är lagret fyra decimeter tjockt, och strålen ur kranen blir tjockare och stridare för varje minut. Visst, det är långt upp till det når halsen. Men jag skulle nog faktiskt börja fundera på om det finns något sätt att stänga av den där kranen ganska snart, eller i alla fall minska flödet.

Låt oss för ett ögonblick ignorera det som påstås, att CO2 höjer temperaturen. Låt oss titta på enkla fakta istället.

Det eldas 14 miljarder liter olja runt om på jordklotet, varje dag året runt. Mängden kol är ungefär lika stor, och naturgas ungefär motsvarande. 35 miljarder ton (Gigaton, Gt) koldioxid blir det på ett år. Det är ingen som förnekar det, siffrorna är enkla och ljuger inte. Men atmosfären är stor - det finns 6 miljoner Gt luft, och vi människor börjar inte må dåligt på allvar förrän vid 1 % CO2-halt, men redan vid 0,1% kan man känna att luften är "dålig" t.ex. när man suttit inne i ett rum med dålig ventilation. Vi är på 0,04% idag, 0,06% kvar till luften känns "dålig" även ute i friska luften 0,06% gånger 6 miljoner dividerat med 35 = 1000 år om vi fortsätter som elda i exakt samma grad. Vilken tur att den industriella revolutionen skedde runt år 1800 och inte runt vikingatiden, då hade luften varit rätt dålig idag! Och vi har bara den luften vi har! Det går inte att producera ny luft, och att rena luft till alla miljarder människor (och djur!) är... ska vi säga jäkligt svårt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen