• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
När jag nu har kört på mindre landsvägar både i Frankrike och Spanien har jag sett att i de höga bergen finns det outnyttjad mark som kan vara lämplig för sol - och vindkraftverk.

Installationen kräver förmodligen hjälp av helikopter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den var bra Knarrevik. Hade jag varit 20 år yngre så hade jag idag varit självförsörjande rakt ut.
Vi gör bara slut på 8000 kw inkl. allt.Då hade jag haft två mätare.En som går åt ena hållet ock den andra likaså.Plus en skaplig batteribank som man förhoppningsvis fyller till höst.Då hade jag haft en TESLA.
Men ingen elhusbil. För den kan för närvarande bara lasta batterier ock inga öl.Men det går säkert framåt även där.
När det gäller elpris så får vi räkna med det dubbla av idag. Om det finns nån el att köpa.:)
Vi hade säkert kunnat ersätta kärnkraften om ord gått till handling.
Vi är långt därifrån.
Godmorgon vänner.
Jag önskar också att jag var 20 år yngre för att kunna följa energiomställningen fullt ut.
Det vore trevligt att slippa den dyra dieseloljan och bli självförsörjande.
Imorgon får jag besök av solcellskillen som får avgöra om väderstreck och takvinkel är tillfyllest för att producera egen el och lämna överskottet på elnätet sommartid.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Detta är inte sant! Jag har en egen anläggning så jag vet. Jag förstår uppriktigt sagt inte vitsen med att jämt och ständigt komma med osanningar.
BBa
Läs vad Uddevalla Energi har för erfarenhet av sin anläggning och skala ned till egen yta.
Problemet är i så fall väderstreck och takvinkel som inte alltid stämmer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När jag nu har kört på mindre landsvägar både i Frankrike och Spanien har jag sett att i de höga bergen finns det outnyttjad mark som kan vara lämplig för sol - och vindkraftverk.
Installationen kräver förmodligen hjälp av helikopter.
Det räcker att se vid sidan av Autobahn hur snabbt utbyggnaden sker.
 
F

F.d. 52548

Guest
Då är du inte så gammal.:) Skojar, Men allt handla ju om hur mycket el man har behov av.
Ock många sneglar bara på sina hustak med rätt vinkel.
Man kan faktiskt ha solceller på marken med öppna ytor.
Kolla när ni åker söderut ock innan Falkenberg på vänster sida. Jag tror dom har sveriges största anläggning.
Vi väntar med spänning på vad han säger Solcellskillen.

Ett tillägg till ämnet DIESEL ELLER INTE. Jag fick 79 öre i rabatt per liter på senaste räkning,,Helt okay.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kolla när ni åker söderut ock innan Falkenberg på vänster sida. Jag tror dom har sveriges största anläggning.

Den ägs av Varbergs kommun (Varberg energi) men tyvärr är det en förlustaffär då anläggningen aldrig blivit lönsam.

Elpriset vid kommersiell försäljning ligger runt 10 öre Kvh. Det vi betalar för elen är till största delen skatter, elnäts och elöverföringsavgifter så det är inte lätt att få lönsamhet för en sådan anläggning.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Intresssant debatt :)

Själv är jag delägare i 3 vindkraftverk sedan 11 år och enligt kalkylen skulle investeringen vara betald på 7-8 år vilket skulle ge en bra inkomst när jag går i pension i ytterliggare 12-13 år. Med det låga elpris vi har nu så tar det nog 16-17 år innan jag får tillbaka investerade pengar så pengarna har man lånat ut räntefritt men vad gör man inte för teknikintresset.

Lagmansberga Vind

Vår bostadsrättsförening har en av sveriges största solcellsinstallationer. Även där var det återbetalning på 7-8 år enligt budget. Är väl uppe även där på 12-14 år.
BRF Gasellen Plant overview
 
F

F.d. 52548

Guest
Jag har en relevant fråga i denna så intressanta tråd. Om man nu bara får 10 öre vid försäljning per kw.?
Jag undrar då om den elen man själv producerar är ren vinst? För idag kostar ju nästan en kw två kronor inkl.
skatter ock moms ock lite mer att köpa.
Så för att räkna hem anläggningen rent ekonomiskt så köper jag ju ingen el.Jag producerar den.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Läs vad Uddevalla Energi har för erfarenhet av sin anläggning och skala ned till egen yta.
Problemet är i så fall väderstreck och takvinkel som inte alltid stämmer.
Hej!
Jag behöver inte hjälp med att räkna av Uddevalla energi, jag tror jag räknar bättre själv.
På 50 m2 solceller producerades 7375 kWh under 2018. Vilket anses vara ett mycket bra resultat, av det såldes 5738 kWh till SK-kraft till ett betydligt lägre pris än det jag måste betala när jag köper. Ingen med solpaneler på villataket kommer ens i närheten av en halvering.
BBa
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Hej!
Jag behöver inte hjälp med att räkna av Uddevalla energi, jag tror jag räknar bättre själv.
På 50 m2 solceller producerades 7375 kWh under 2018. Vilket anses vara ett mycket bra resultat, av det såldes 5738 kWh till SK-kraft till ett betydligt lägre pris än det jag måste betala när jag köper. Ingen med solpaneler på villataket kommer ens i närheten av en halvering.
BBa
Jag tror att den saknade intäkten är sk kyrkoskatt från de andra religiösa i klimatkyrkan. De har dock gjort tokiga miljöinvesteringar och kan inte betala dig:twitcy::twitcy::spinny:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Om det kniper har vi ju fyra orörda älvar att bygga ny vattenkraft!!!
Natur och friluftsliv får stå tillbaka för att rädda vår jord..... och kärnkraften kan läggas ner, fast slutförvar av bränslet kvarstår.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag har en relevant fråga i denna så intressanta tråd. Om man nu bara får 10 öre vid försäljning per kw.?
Jag undrar då om den elen man själv producerar är ren vinst? För idag kostar ju nästan en kw två kronor inkl.
skatter ock moms ock lite mer att köpa.
Så för att räkna hem anläggningen rent ekonomiskt så köper jag ju ingen el.Jag producerar den.

Hej !
Priset avgörs från dag till dag det har blivit lite mindre än 60 öre / kWh.
BBa
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Vi har nog kommit från trådens fråga diesel eller batteridrift till husbilen. Men jag kommer med gott samvete driva min miljödiplomerade Husbil på diesel och troligen även nästa jag köper. Detta beroende på att körsträckan 200 km till 400 km är för kort och för lång återfyllnads tid till batteribanken, antagligen under överskådlig tid blir den lång. Jag kan tänka mig vilka köer som kommer att uppstå när man under resans gång skall återskaffa energin till batteribanken, annars måste man ju anlägga ytor stora som fotbollsplaner till detta ända mål. En lösning kanske vore att sätta ladduttag direkt på vindkraftverken så vi slipper dessa långa grova ledningar.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Detta är inte sant! Jag har en egen anläggning så jag vet. Jag förstår uppriktigt sagt inte vitsen med att jämt och ständigt komma med osanningar.
BBa

Jag har en släkting som har en stor gård ..ha investerade i en egen vindkraftverk.
Han räknade på vilket stort behov han behöver för att de skulle vara lönsamt.
Han tillkallade experter på frågan, på hur mycket han skulle behöva satsa.
Jag vill inte här gå in på hur stor investering ink underhåll han behöver göra.
Att sälja ut överskotts energi var inte aktuellt. För uträkningen fanns inget överskott att sälja.
Facit 18,4 år innan de skulle bli ekonomi i de hela.
De kostar att ligga på topp.
Leffe S
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
0B1CE054-2E8B-4159-BFF5-7A0A3F84C474.jpeg Självklart skall vi realister fortsätta köra våra husbilar som Lennart skriver utan att våndas.
Att man som vissa här kan vara klimatfundamentalister och samtidigt både åka husbil och flyga på solresor är obegripligt. Spyr dom i handfatet varje morgon när de rakar sig och ser vad de ju tycker är ett miljösvin. De borde ställa sina bilar genast och kanske omvandla dem till hönshus så att de då kan låta de medtroende komma på cykelburna besök. Tycker annars att de är falska profeter och månglare som kanske borde slängas ut ur sitt klimattempel. Det finns ju en ny Jesus som kan rensa upp i templet har jag läst någonstans:twitcy::);):spinny:
Sänder också en bild på dagens men också framtidens energi tagen från ställplatsen i Bua. Där kan vi snack om elverk till husbilen:twitcy:
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Verkar inte vara mycket till framtidstro hos de flesta
Jag ser dock stora möjligheter att få ett fosilfritt energisystem att fungera hos oss i Sverige
Det kräver utbyggnad av sol och vind, här gör teknikutvecklingen att det går bättre och bättre
Det som också krävs är ombyggnad av vattenkraften så att med bibehållen energimängd effekten ökar rejält. Då kan den i fortsättningen fungera som topplast och kompensera för svackor i vind och sol.
Prissättningen på el till konsument timbaseras, vilket styr förbrukningen bort från höglasttider
/Thomas

Hej !
Se inlägg 191. Miljökonsekvenserna vid korttidsreglering är enorma,så det är nog bara att fetglömma.
(ett uttryck jag har lånat från elever):(
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tyvärr har statliga Vattenfall beslutat att stänga 2 st av reaktorerna på din bild. R2 under 2019 och R1 2020 :-(
Tvingade av politiska beslut om straffskatter på kärnkraft. Ett offer för klimatkyrkan som vi kommer att få ångra. Ersätts med kolkraft från danmark och tyskland givetvis.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tvingade av politiska beslut om straffskatter på kärnkraft. Ett offer för klimatkyrkan som vi kommer att få ångra. Ersätts med kolkraft från danmark och tyskland givetvis.
Nja, man har redan dragit ner straffskatten på kärnkraftsel.
Skälet i detta fall är att kylsystemen för dessa 2 reaktorer inte uppfyller de nya kraven och Vattenfall tycker att det blir för dyrt att bygga om, tyvärr :-(
(de skulle ändå stängas 2025. De börjar bli gamla...)

2015 och 2017 stängdes även 2 st reaktorer i Oskarshamn. Dålig timing tycker jag

Du har rätt i att detta elbortfall ersätts av kolkraft från Tyskland, Polen och Danmark i första hand

Denna länk om elproduktion är oerhört intressant.

www.electricitymap.org
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen