1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Detta skulle ni aldrig tro

Tråd startad i 'Under Markisen' av Conny, 4 Oktober 2019.

1. Conny

Conny HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej,
    Jag har fått ett häpnadsväckande resultat då jag beräknade hur mycket vatten som 50 % -fuktighet i ett mätprotokoll motsvarar. Men innan jag berättar vad jag kom fram till, vill jag att någon annan avgöra samma sak.

Jag räknade med Protimeters oförstörande funktion som vanligen används och når ca 2 cm in i väggen och torde täcka en yta på ca 5 x 5 cm. Alltså en volym på 50 kubikcentimeter isolering exempelvis i en KABE.
    //Conny

2. Johan&Marie

Johan&Marie HBK Medlem

Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25563
    Är det RF du pratar om eller faktisk fuktighet?
    För material som trä har ju en RF som kan vara 12% utan att man upplever det som blött.

Tommy & Elisabeth, valle och MaJe gillar detta.
  3. MaJe

MaJe HBK Medlem

Kommun:
    Uppvidinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    15405
    50 %-fuktighet....

Avser du att fuktkvoten (kvoten mellan aktuell mängd fukt och möjlig mängd fukt i en viss given miljö) är 50% i cellplasten?

För att räkna fram detta måste man ha ett sorptionsdiagram för den aktuella typen av cellplast.
    Sorptionskurvan anger vilket fuktinnehåll w ett material kommer att ha när det står i jämvikt med luft som har en viss relativ luftfuktighet RF.

Hittade en sorptionskurva för EPS på nätet (i en information från Fuktcentrum vid Lunds Universitet) och vid en relativ fuktighet av 70% i omgivande luft kan EPS innehålla max 1,5kg vatten per kubikmeter cellplast.
    Dina 50cm3 i exemplet skulle då innehålla 7,5gr vatten vid en fuktkvot på 100% och därmed hälften så mycket, ca 3,75gr vid en antagen fuktkvot på 50% som i exemplet.
    Detta är ju då vatten i form av molekyler på ytorna inne i materialet, pratar vi om fritt vatten kan cellplasten hålla betydligt mycket mer vatten ju större hålrum ju mer vatten kan det innehålla.
    upload_2019-10-4_15-44-47.png
    Fukt i material kan antingen anges som fuktinnehållet, dvs. fukthalt (w), fuktkvot (u) eller (kapillär)mättnadsgrad (S), eller som fukttillståndet, dvs. relativ fuktighet (RF) eller porvattentryck (Pw).
    De två kurvorna i diagrammet avser om materialet håller på att fuktas upp eller torka ut.

Pratar vi om samma sak, samma begrepp och samma enheter?

Tommy & Elisabeth och Johan&Marie gillar detta.
  4. Conny

Conny HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej,
    Jag talat om den mängd vatten i volym eller massa som 50% -fuktighet som står i protokollet att man uppmätt med en Protimeter .
    //Conny

5. MaJe

MaJe HBK Medlem

Kommun:
    Uppvidinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    15405
    Protimeter är väl en tillverkare med flera olika typer av fuktmätare i sortimentet, vilken typ pratar vi om?
    De jag sett indikerar fukt med radiovågor och kan också mäta fuktkvot i trä med stift som trycks in (resistensmätning) De är väl då kalibrerade för något träslag ( eller för trä i allmänhet) och trycker man in stiften i cellplast får man kanske en siffra men det enda slutsats man säkert kan dra är att värdet är fel eller i alla fall inte stämmer för just cellplast då mätaren är kalibrerad för trä.
    Pratar vi om ett mätvärde via radiovågor vill jag nog veta vilket instrument som använts för att se vad tillverkaren skriver om användningsområdet.

6. Conny

Conny HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej Maje,
    Du har alldeles rätt. Men låt oss hålla god min i elakt spel och se det som branschen med flera hävdar.

Man använder vanligtvis en Protometer Surveymasters II radiovågor för att mäta fuktkvot i konstruktioner som innehåller XPS.

Kunden har att ta ställning till Protokoll som inte sällan har värde runt 50 % (men även mer) som bör åtgärdas. Så han vågar inte annat än att lita på det som firman hävdar.

Men anta att han skulle räknar ut vad det motsvarar i volym eller massa vatten. I en KABE använder man Ecoprim som är rosa XPS från Parox i Skövde och som väger 26 kg/m3.
    //Conny

7. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Är denna tråd ytterligare ett inlägg i ditt korståg mot fuktmätningsindustrin?

Cre8iv, Tommy & Elisabeth och nica gillar detta.
  8. Conny

Conny HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4867
    Hej,
    Egentligen inte.
    Anledning är att flera med mig är förbryllade över att husbilsägare inte är mottagliga för fakta som exempelvis Maje beskriver, utan årligen betalar för att bli lurade.

En möjlighet är att de helt enkelt inte förstår, utan litar på företagen som enligt vad flera själv uppger inte förstå vad de egentligen gör. Och nu det har dessutom gått så långt att Sveriges första yrkeshögskola för husbilstekniker utbildar i samma bluff enligt elever.

Mot den bakgrunden vill jag testa en annan förklaringsmodell.
    Spontant kan det vara lätt att tro att 50% -fuktighet ”Med stor risk för fuktskada” betyder att hälften är vatten som i en blandning. Men som Maje visar i inlägg nummer 3 så skulle det för EPS (Frigolit som är ovanlig i nya husbilar) röra sig om drygt en vattendroppe. Medan det för husbilar i exemplet rent matematiskt rör sig om -
    en daggdroppe.
    //Conny

Bifogade filer:

9. Morgontrött

Morgontrött HBK Intresserad

Kommun:
    Ulricehamn
    Och lösningen är??

10. Gunnar

Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Vad jag lärt mig så är 100% fuktighet den punkt när luftfuktigheten övergår till vatten. Som exempel, en bastu bruka innehålla 80% fuktighet vid ca 55 graders temperatur för att vara behaglig. Det innebär alltså inte att bastun är nästan helt fylld med vatten. ;)

Jan K och Lars & Laily gillar detta.
  11. MaJe

MaJe HBK Medlem

Kommun:
    Uppvidinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    15405
    Du pratar om relativ fuktighet i luften - det är hur mycket vatten det finns i luften i procent av möjlig mängd vid en viss temperatur. Det jag beskrev ovan är Fuktkvot som används för att beskriva fukt i fasta material som trä, betong mm.

Ang. ursprungsfrågan om fuktmätning med "protimeter" har jag bara stött på att man använt mätning med radiovågor för att få en indikation på att något är betydligt fuktigare än något annat.
    Även om man i så fall använder fel skala (typ kalibrerat för trä) kan man ju se om någon del av husbilen ger betydligt högre värden än generella värden för torra husbilar. Kunskap om andra felkällor typ metall etc behövs ju också. Fritt vatten bakom en trasig gummilist i vår bil hittades på det sättet vid en fuktkontroll (Adria). Där förekom dock inga mätvärden utan instrumentet användes bara för indikation.

Gösen och brogu gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.