• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta kan hända alla och plats eller land spelar ingen roll....

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Antagligen får jag väl "äta upp det" eller så blir jag rättat av klubben men jag kan bara inte låta bli att skriva det jag tänker nu efter all "uppståndelse". Jag bryr mig om Peter, han vet om det så om jag här nedan säger något fel som han eller andra inte tycker om, så är det för mig mycket enkelt att be om ursäkt!

Marocko är en f.d. fransk och spansk koloni som blev självständig så sent som 1956.
Marocko har sedan självständigheten styrts med extrem hård hand av sina kungar som ständigt har kränkt och f.f. kränker människorätten. Landet kontrolleras helt av kungen, det är förbjudet att kritisera eller ifrågasätta honom eller hans beslut. I princip är Marocko en diktatur som har en oöverskådlig lång väg till demokrati. Att ifrågasätta landets rättssystem är ett brott och kan medföra långa fängelsestraff i medeltida fängelser och utan rättegång. Kungen bestämmer över ditt öde. Tortyr förekommer f.f.
Sedan 1976 är Västsahara ockuperat av Marocko. Det sättet som Marocko våldför sig än idag på Västsahara visar med all tydlighet vilket värde Marocko lägger i dess eget rättssystem.

Några goda råd till Peter:

Dra tillbaka din anmälan! Lämna landet fortast möjligt! Ifrågasätt inte myndigheten! Kritisera inte landets lagar och rättssystem!
Polisen i Marocko kan hitta på många anledningar att åtala dig eller bara ta dig i förvar på obegränsat tid. Dina hundar hamnar bland de andra på gatan där de inte har en chans!
Förlita dig inte på den svenska ambassaden. Sverige är politiskt det mest impopulära EU-land i marockanska ögon, vilket har med Västsahara och stödet till Polisario att göra. Svenskar är inte populära i Marocko, särskild inte när de kritiserar dess rättssystem.

Håll käften och dra!

Det är mitt råd till dig som vän.

Julian
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Även om jag skulle bli impopulär här på HBK och du skulle avfärda mig som vän framöver så säger jag bara, jag hade absolut gjort som Julian skriver.

Tänk bara en scenario där förövaren skaffar sig ”hundbett” på armen (lätt fixat) och annat lidande i samband med detta... tänk vilken pärs du skulle hamna i då?

Det kanske inte är den här typen av hjälp du förväntade dig, men som din vän så är det här rådet det enda förnuftiga jag kan erbjuda. Du befinner dig i ett trängt läge, tänker mycket och rättvist, men kanske inte så rationellt som en 3:e man (Julian eller jag) skulle göra. Hur du än gör så vill vi dig väl, bara du kommer hem helskinnad!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Muskatten: Läs Amstels inlägg några gånger till. Följ rådet, åk hem till Europa!

Marocko är fantastiskt så länge ingen myndighet eller skurk bryr sig om dig. Minsta uppmärksamhet från något håll gör att vi ”omlokaliserar”. De har sina helt egna regler och jag varken begriper eller kan påverka dom. Ingen idé att ens försöka, det blir bara värre.

Vi har samma tendenser i några gamla östländer, Mellanöstern mfl länder. Vi lever periodvis i Grekland och man kan uppleva lite av samma sak här... Så tyvärr, bit ihop, var glad åt de upplevelser du fått. Begrav stridsyxan och bege dig mot Europa, tycker Björn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har bott i en diktatur i arabvärlden i tre år. Man har inte chans mot auktoriteter. Håller med Amstel, käfta inte emot polisen eller ifrågasätt hur de jobbar. Man får vara ödmjuk och få över dom på sin sida.
Lycka till.
 
F

F.d. 55374

Guest
Varför besöka ett sådant rövarland. Ang. ev påhopp så är uppståndelsen jäkligt stor när en känd
o populär medlem blir lite kritiserad. Hur många bryr sig om någon slutar skriva här.
Tommy R
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Varför besöka ett sådant rövarland.
Sannolikt för att se vad som eventuellt kan dölja sig bakom det egna "planket"! Fast Peter åkte dit för att fånga sitt livs största fisk. Bara det nu inte blir en "ful fisk!"
Marocko är inget "rövarland"! Folk är där som här, trevliga hjärtliga, hjälpsamma och oftast hårdarbetande. Här som där! Befolkningen kan inte rå för att västimperialistiska kolonialister har utnyttjad och lämnat efter sig ett kaotiskt land i fattigdom, utan demokratisk styrning. Det är en annan kultur som vår västerländska kultur ibland har lite svårt att uppskatta. Men människorna är inte sämre för det!
Risken att bli överfallen är f.ö. också lika stor där som här.
VH Julian
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Varför besöka ett sådant rövarland. Ang. ev påhopp så är uppståndelsen jäkligt stor när en känd
o populär medlem blir lite kritiserad. Hur många bryr sig om någon slutar skriva här.
Tommy R

Varför besöka? Varför utforska? Varför uppleva? Säkert vet du svaret själv. Rövarland skrev du säkert i hastigheten, många länder har ju ostabilt rättsväsende... inte minst vi i Sverige. Men visst jag håller med om att det är olika former av kriminalitet i olika länder.

Hela detta och andra forum bygger ju på att medlemmar skriver. Vi som gillar att läsa älskar dessa inlägg. Vi/jag bryr oss verkligen om någon slutar skriva, då förfaller ju hela idén med ett forum. De enda inlägg som borde tystas är de som skadar andra men det sköter admin bra.

Så fortsätt att skriva och inspirera oss andra, även från udda resmål!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Marocko är inget "rövarland"! Folk är där som här, trevliga hjärtliga, hjälpsamma och oftast hårdarbetande. Här som där! Befolkningen kan inte rå för att västimperialistiska kolonialister har utnyttjad och lämnat efter sig ett kaotiskt land i fattigdom, utan demokratisk styrning. Det är en annan kultur som vår västerländska kultur ibland har lite svårt att uppskatta.

Att skylla på västerländska kolonialister är en populär förklaring till olika nutida problem i u-länder. Detta förefaller lite märkligt då Marocko inte varit under europeisk territoriell kontroll under merparten av den tid som Marocko varit underutvecklat.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Trist det som hänt och man får vara glad att det inte gick värre. Som Amstel och flera andra skriver bör man inte förvänta rättvisa på det sätt som vi är vana vid. Den arabiska rättvisan bygger på helt andra principer än våra och kulturen är helt annan. Vi svenskar är inte populära hos regimen i marocco så hjälp från ambasaden är inget att förlita sig på.
Rådet att lämna landet är välmenande och gott. Gör det så fort det överhuvudtsget är möjligt och gör det nu. Risken att detta kan sluta illa är inte liten. Rövaran kan ha vänner med kontakter och europeer kan lätt ses som vandrande sedelbuntar. Dra genast och tyst nu.
 
Toppen