• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta ingår i en husbils tjänstevikt

F

F.d. 55416

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Är det någon här i klubben som blivit vägd och som haft för mycket vikt?
:mcride:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Det står i första inlägget i denna tråd.

1:a inlägget stämmer (naturligtvis) med transportstyrelsens beskrivning (eftersom det är de som svarat). Men när du registreringsbesiktigar en husbil på Bilprovningen är kravet 1st. fylld gasflaska (P11) i de fordon där det får plats 2st. inte fylld till 90% som star angivet i 1:a inlägget.

Mvh!
// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Det blir fort en tolkingsfråga, en full tub er fyllt til 80% :D

Er det 90% av 80% som er grensen? Det blir 72% eller 10 kg gass i stedet for de 11 som er i en full tub. Er det så hårfint bruk C10 i stedet for P11.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Jag reg besiktade våran bil treveckor sen och kravet va full casoltub p11,och ca 90% i diesel och vattentank eller tom vattentank med vetskap om hur många liter den rymmer.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Det blir fort en tolkingsfråga, en full tub er fyllt til 80% :D

Er det 90% av 80% som er grensen? Det blir 72% eller 10 kg gass i stedet for de 11 som er i en full tub. Er det så hårfint bruk C10 i stedet for P11.

:D:D:D

En PC10 (10 kg gasol) väger full 17,3kg vilket motsvarar 67% av vikten av en full PA11 (25,8kg) som rymmer 11kg gasol.

Om Transportstyrelsen menar 90% av det 80%-iga innehållet i en PC10 innebär det en vikt på 16,3kg medan på en PA11 ger det en vikt på 24,7 (dvs. 51,5% mer i vikt).

Tror nog vi får fråga Transportstyrelsen hur de vill att vi räkna? :D

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Jag reg besiktade våran bil treveckor sen och kravet va full casoltub p11,och ca 90% i diesel och vattentank eller tom vattentank med vetskap om hur många liter den rymmer.

Och för att vara lite seriös för ett tag, japp så har Bilprovningen räknat när jag också låtit göra en registreringsbesiktning.

De brydde sig inte om e huruvida någon gasolflaska var installerad eller ej eller vilken typ (här skiljer ju nästan 10kg). Än mindre hade de koll på hur stor vattentank bilen har.

Finns inget reservhjul räknas inte det med i tjänstevikten.

Mvh!
// Niklas
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Tydligen gör dom på olika sätt. Vid min reg.besiktning räknade dom med full vattentank, bränsletank & 1 11-kilos gasflaska.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Tydligen gör dom på olika sätt. Vid min reg.besiktning räknade dom med full vattentank, bränsletank & 1 11-kilos gasflaska.

Bennie

Ja, nog är det olika alltid. Ibland är det till fördel för oss konsumenter ibland inte.

Vid registreringsbesiktning av vår första bil (den förra) fans Inga uppgifter om drasgkrok trots att det var monterat. Så besiktningskillen kollade igenom infästningarna I ramen för att se att allt var ok. Därefter kollade han upp vad en Fiat Ducato av den årsmodellen får dra (max släpvagnsvikt). Det blev 200kg mer än vad Bürstner själva har angivit (2000kg I stället för 1800kg, om jag minns rätt).

// Niklas
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Det måste vara väldigt olika var man besiktar, när jag vägde upp min bil nu för c:a en månad så titta han bara på om framfjädrarna var byta, ingen vägning, när jag fick pappren så var det den gamla tjänstevikten och den nya totalvikten.
Kent
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Ursäkta lite sent svar.
Det är ju transportstyrelsen som sätter upp vilka regler som gäller och sen är det bilprovningen som ska kontrollera att detta följs. Bilprovningen är endast ett kontrollorgan. Om bilprovningen hittar på egna "regler" så är det så fel det kan bli. Men jag förstår att det kan bli så då trafiklagstiftningen är fruktansvärt komplicerad. Minns då jag skulle lära mig väga fordon. Det var rena räkningsövningen i avancerad kvantfysik. Trafikpoliser pratas det ofta nedsättande om men det är dom poliser som behöver den absolut största och mest omfattande utbildningen av alla poliser och dessutom ett mycket stort intresse för fordon av allehanda slag. Samma gäller för besiktningsmän hos bilprovningen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Detta ingår i en husbils tjänstevikt

Ursäkta lite sent svar.
Det är ju transportstyrelsen som sätter upp vilka regler som gäller och sen är det bilprovningen som ska kontrollera att detta följs. Bilprovningen är endast ett kontrollorgan. Om bilprovningen hittar på egna "regler" så är det så fel det kan bli. Men jag förstår att det kan bli så då trafiklagstiftningen är fruktansvärt komplicerad. Minns då jag skulle lära mig väga fordon. Det var rena räkningsövningen i avancerad kvantfysik. Trafikpoliser pratas det ofta nedsättande om men det är dom poliser som behöver den absolut största och mest omfattande utbildningen av alla poliser och dessutom ett mycket stort intresse för fordon av allehanda slag. Samma gäller för besiktningsmän hos bilprovningen.

Och i slutänden handlar allt om tolkningar. Är styrande document tydliga nog kan de, inte utan svårigheter, tolkas på annat sätt än vad som är avsett. I mer komplicerade fall gäller narturligtvis det organ som har tolkningsföreträde vilket i slutändan landar hos vårt rättsväsende. Fast man MÅSTE ju inte driva alla ärenden så långt.
 
Toppen