Det blir inte alltid som man tänkt sig

Tråd startad i 'Detta hände mig!' av Gösta Evén, 23 Juni 2019.

  1. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Tisdagen den 18:e juni får jag inte i växeln.
    Jag har en Adria Sonic 810 SL Suprime. På Fiatchassie. En "halvautomat" med sk "robotlåda".

    Normalt så trampar jag ner bromspedalen innan jag startar motorn och sedan lägger i "driven" det står A/M på växelspaken.
    Försöker på olika sätt, men det hjälper ej till en början. Efter en stund så lyckas jag att få i en växel och kan köra iväg.

    Vid 16 - tiden stannar jag på en rastplats norr om Strängnäsbron för att fika.
    Nu var det hopplöst att få i en växel. Ringer till Fiat i Italien för att utnyttja min nybilsgaranti. Efter 20 min väntan lägger jag på. Kollar på laptoppen efter en närliggande Fiatverkstad. Hoppas att få tag i någon innan de går hem för dagen. Efter några samtal får jag tag i en mekaniker.
    Han säger att jag måste bärga bilen till verkstad. De har nästa tid den 5:e augusti. Jaha, du det låter inget vidare. För jag bor i min HB.
    Frågar igen vad jag personligen kan göra. Nu kom det fram att jag kan ta bort minuskabeln från bilbatteriet. Låt den vara borta en minut, sätt sedan tillbaka och hoppas att det sedan går att få i en växel.

    Dagens nya bilar är ju som en datamaskin. Koppla ur strömmen och vänta - sedan på med ström och starta om så går det ofta.

    Nu tar jag fram instruktionsboken för att se var batteriet sitter i denna bil. Men hittar inte någon anvisning eller skiss.
    I min förra HB satt bilbatteriet under förarstolen. Så icke i denna. Öppnar motorhuven - ser inget batteri. Men en större fyrkantig låda på förarsidan ser ut att kunna vara ett batteri under plastskyddet. Efter en stund och med hjälp av en skruvmejsel lyckas jag få bort skyddet. Men där var bara en massa säkringar.
    Öppnar förardörren och tar bort mattan framför stolen för att kolla om det möjligen kan vara en lucka under. Ja det var det. Skruvar bort några skruvar och lyfter upp luckan. Äntligen där sitter batteriet.

    Kopplar ifrån minuskabeln.
    Jag lät kabeln vara urkopplat några extra minuter. Sätter dit allting och startar bilen och lyckas få i en växel. Äntligen Tack!

    Kör nu till Täby för att träffa en av mina söner. Han som jag är skattskriven hos. Måste ju ibland kolla "snigelposten". Han vill att vi träffas på en badplats för ett kvällsdopp.
    Alltid trevligt att göra något extra med sönerna.

    Efter badet så kan jag ej få i en växel. Fast nu vet jag vad jag skall göra. Så proceduren startar om.

    Nu åker jag till firman, i Haninge, som jag köpte HB:n av. Sover över på deras mark för att vara på plats kl 07.00 när de öppnar.

    Förklarar läget. De är ej auktoriserad av Fiat så jag blir hänvisat till en annan firma i Haninge.

    Jag åker dit. De sätter i sin datamaskin i bilen för att kolla felet. Datan säger ett nr.
    Det är så att jag behöver byta växellådan. VAAAAAAAAAAA! Bilen var ny Första oktober 2018 när jag hämtade den. Nu har den gått 2300 mil och växellädan skall bytas!!!!!!

    OK. Bara att gilla läget, som politiker säger.

    Får en tid första och andra juli. Jag måste således ordna övernattning utanför bilen.
    Även om reparationen går på garanti - så blir ju min sommarplanering inte som jag hade tänkt. Samt besvär med annat boende och maten i kylen och frysen som bör ätas upp innan verkstaden får ta över bilen.

    Nu har jag varit hos mina barnbarn i Ramnäs.
    Hade planerat att åka till Malung idag för att träffa min äldsta son. Därefter fortsätta till svenska fjällvärden.

    Sommarresan blir således några veckor senare än planerat.
    Men jag är ändå glad att detta hände nu i Sverige och inte i Spanien i mars eller i Estland i oktober eller senare på min höst - vinter resa till Medelhavet.

    Tur är ju också att jag inte har något inbokat utan att jag tar dagen som den kommer.
     
    Bengt Rehngren, Nova46, husbilar och 22 andra gillar detta.
  2. ÅLEG

    ÅLEG HBK Medlem

    Inlägg:
    98
    Kommun:
    Åland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1583
    Kanske att 'ta i' - byta växellåda.
    Liknande bekymmer fanns i min bil. Allt pekade på 'byte' men bärgning sågs som det mest 'initiala' åtgärden. Diagnosaparaten trotsades (montören provkörde som nästa åtgärd) - felet lokaliserades med ERFARENHET - fortplantat till 'robothjärnan' från el-kontakten på bromspedalen.
    (grannens skåpbil 'felade' - orsakat av fel i takbelysningen med öppen sidodörr)
    Robotlådan är helt OK när 'info' är godtagbart.
    MVH/Hasse
     
  3. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Ja, Åleg, jag är mycket förvånad över slutsatsen.

    Jag är bagare och överlåter allt till verkstäder. Bilen är inte 1 år ännu.

    Själva växellådan kanske inte behöver bytas utan kommunikationen mellan bromspedal - roboten - växellådan. Jag personligen vet ej. Det är ett Garantiärende.

    Allt har ju fungerat i några dagar nu. Trodde inte att jag skulle komma fram till Ramnäs i torsdags. Har stått stilla nu några dagar. Skall köra tillbaka från Ramnäs idag till Stockholm. Är förhoppningsfull att det funkar hela vägen. Får se i kväll.
     
    Nova46, Pilote630, WillerWalle och 2 andra gillar detta.
  4. Nizze

    Nizze HBK Medlem

    Inlägg:
    328
    Kommun:
    Oskarshamn
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    138
    Hände oss för ett par veckor sedan . Roboten ville inte växla. Fick i tvåans växel och körde på den tills vi kom till sonen i Linköping. Efter att ha stått still någon timma så fungerade växel igen. När vi kom hem så ringde jag till Motorcentrum i Bockara och fick en tid. Där kopplades datorn in och de fick felsignal. De tog kontakt med Fiat i Italien och sedan programmerade de om växellådan (automat). Vi väntade i två timmar på verkstaden och fick med oss en fungerande bil igen. Bilen en Knaus 900 2018. Kan varmt rekommendera Motorcentrum i Bockara.
     
    Nova46, Gösta Evén, Pilote630 och 2 andra gillar detta.
  5. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,663
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Jag skall precis beställa ett diagnosinstrument OBD, fick problem i Österrike nyligen dock inte roboten,kan jag läsa felkoder underlättar det samtal med FIAT.
    Snart kommer FIAT med en riktig automat,hjäper ju inte oss som kör robot!
     
    Gösta Evén gillar detta.
  6. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Idag är det en vecka sedan jag hade problem med att få i en växel.

    Efter denna tisdag så har jag startat bilen många gånger utan problem.
    För mig verkar det konstigt att växellädan skall bytas. När det ser ut som om att det var ett tillfälligt fel med överföring av info mellan bromspedal - robotlådan - växellådan.
    Denna vecka blir en väntans vecka. Vill inte åka utanför 08 - området. Utifall jag behöver bärgning till verkstaden i Haninge.
     
    Los Suecos och WillerWalle gillar detta.
  7. WillerWalle

    WillerWalle HBK Medlem

    Inlägg:
    194
    Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24641
    Det är väl fortfarande garanti kvar? Ut och kör, kolla att det fungerar.
     
    Björn & Lena och Gösta Evén gillar detta.
  8. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    327
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Råkade ut för något liknande. Lådan ville inte byta växel längre och slutade att reagera på växelväljaren. Fick en felutskrift på displayen också. Jag stannade bilen, stängde av och började leta i manualen till ComfortMatic:en. Det som stod där var: "Kontakta verkstad". Efter ca 10 minuter startade jag bilen igen och körde iväg för att se vad som skulle hända.

    Allt fungerade precis som det skulle och fortsatte att göra så i de ytterligare drygt 14 dagar som resan tog. Ett tag efter hemkomst åkte jag till en verkstad och de kollade felkoderna i bilens dator. Jodå där fanns en som sade något om att det var ett mekaniskt fel i växellådan, länkarm eller något sådant. Efter en del diskussioner blev vi överens om att det var någon tillfällig "glitch" och inget som behövde repareras. Bilen hade ju fungerat oklanderligt i flera veckor efteråt. De programuppdateringar som fanns hade inget med växellådan att göra.

    Min tro, som gammal programmerare, är att programmet har av någon anledning hamnat i ett läge som den nog inte borde hamna i (olycklig kombination av omständigheter eller något mekaniskt som kärvar tillfälligt) och av säkerhetsskäl så stänger man då av och sparar den felkod som ligger närmast till hands (inte nödvändigtvis den som är "rätt"). Att då starta om, gör att självtester och annat körs igenom och om det funkar så anses felet vara borta och det går att köra vidare.

    I en Volvo jag hade stängde datorn av bränslepumpen när den hamnade i ett läge den inte kunde hantera (kick-down + växling till högre växel i snabb följd). Inte så kul på motorvägen Södertälje-Stockholm. "Programmeringsfel" var verkstans omdöme.

    Gösta: även om det kan kännas litet nervöst så skulle jag nog satsa på att växellådan fungerar som den skall. Gör som WillerWalle säger: ut och kör hemmavid för att testa. Att byta den verkar vara att "slå ihjäl en (obefintlig) mygga med slägga".

    MVH
    Hans
     
    chiko och Gösta Evén gillar detta.
  9. WillerWalle

    WillerWalle HBK Medlem

    Inlägg:
    194
    Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24641
    Dessa system är känsliga om man råkar bromsa och gasa samtidigt. Det blir en felkod i datorn. Har råkat ut för att motorn tappar dragkraft några sekunder, som känns som en evighet i
    en korsning.
     
    Gösta Evén gillar detta.
  10. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,663
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Jag fick denna felkod när verkstan läste av: P1810-79 Fault clutch subsystem,Mecinacal linkage failure
    Koden raderades,växellådan fungerar normalt både före och efter felkod,verkstan säger att FIAT är snabba att ge felkoder utan egentliga fel.
    Som WillerWalle skriver,detta har jag råkat ut för några gånger,råkat peta till båda pedalerna samtidigt,provat det på min personbil den tappar kraften omedelbart men så fort du släpper bromspedalen får du tillbaka den,FIAT är mycket långsammare.
     
    Gösta Evén gillar detta.
  11. WillerWalle

    WillerWalle HBK Medlem

    Inlägg:
    194
    Kommun:
    Tibro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24641
    Har läst någonstans att felkoden återställs automatisk efter 10 starter, om man inte gör fel med pedalerna. Sanningshalten i detta kan jag inte garantera. Tycker att pedalerna sitter alldeles för tätt.Lätt att komma åt båda samtidigt.
     
    Gösta Evén gillar detta.
  12. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Ja, det är ett Garantiärende. Men att fortsätta från Ramnäs till Malung som jag hade tänkt avstod jag ifrån.
    Ville inte risker att jag personligen skulle få betala en bärgning till verkstaden i Haninge om en närmare verkstad inte hade någon ledig tid. Samt att det finns ju alltid en massa saker att roa sig med i Stockholm. Så det går ingen nöd på mig.
     
  13. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Skalman - Hans: Jag har nu kört ca en vecka, utan problem.
    Var lite närvös i torsdags när jag åkte till Ramnäs. Det är ca 17 mil ifrån Verkstaden i Haninge. Verkan sa att det kan bli aktuellt med en bärgning. Men eftersom jag har mina barnbarn i Ramnäs så chansade jag och åkte dit. Det gick ju bra. Tillbaka till Stockholm gick också bra.
     
    skalman52 och WillerWalle gillar detta.
  14. Esbjörn

    Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

    Inlägg:
    4,307
    Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Tack för all info! Nu vet jag att man ska trycka på Resiiiten (minuskabel), precis som på datorns tid. Kan inte låta bli att jämföra lite med 737 Max 8. Dom hittade inte Resiiiten.
     
    Gösta Evén gillar detta.
  15. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,663
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    När det gäller 737 Max har detta inga som helst likheter,det rör sig om ett system samt design fel, tyvärr fanns ingen möjlighet att lösa problemet.
     
  16. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    I måndags morse lämnade jag in bilen till verkstaden. Under dessa två veckor har jag ej behövt ta bort minuskabeln flera gånger än första dagen. Men två gånger hade växeln "ramlat" ur under körning.
    Igår tisdag em fick jag hämta tillbaka bilen.

    Felet var att lamellen hade gått sönder.

    Så nu är det bara att åka igen. Får se hur länge det gäller.
     
    WillerWalle, Langerstorm, Birglas och 4 andra gillar detta.
  17. Jonas & Cina

    Jonas & Cina HBK Medlem

    Inlägg:
    442
    Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4276
    Vad sitter den lamellen och vilken funktion har den eftersom den ger felkod ?
     
    Peter Malmqvist och Gösta Evén gillar detta.
  18. Gösta Evén

    Gösta Evén HBK Medlem

    Inlägg:
    343
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26664
    Jag vet ej. Det var vad verkan sa. Jag har ju en "halvautomat". Ingen gameldax kopplingspedal. Utan en sk robotlåda.
     
  19. skalman52

    skalman52 HBK Medlem

    Inlägg:
    327
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Det är samma typ av lamell som på manuella växellådor. Fiat har satt hydrauliska aktivatorer på en vanlig manuell låda och kallar det sedan för "robotlåda". Tittar man "under huven" ser man mekaniken för "koppling" och "växelspak" och allt styrs av en dator.

    På vanliga automatlådor har man ju momentomvandlare inte "koppling".

    MVH
    Hans
     
    pekke och Gösta Evén gillar detta.
  20. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,422
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Och dessutom är det nymodigheten (som nu har funnits ett tag) dubbelmassesvänghjul i motorn/kopplingen som hjälper till en hel del att ställa till dyra bekymmer. Ryckutjämningen sitter inte i lamellen utan i stället i själva svänghjulet.

    M.v.h. JANKRO.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.