• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det blir inte alltid som man tänkt sig

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tisdagen den 18:e juni får jag inte i växeln.
Jag har en Adria Sonic 810 SL Suprime. På Fiatchassie. En "halvautomat" med sk "robotlåda".

Normalt så trampar jag ner bromspedalen innan jag startar motorn och sedan lägger i "driven" det står A/M på växelspaken.
Försöker på olika sätt, men det hjälper ej till en början. Efter en stund så lyckas jag att få i en växel och kan köra iväg.

Vid 16 - tiden stannar jag på en rastplats norr om Strängnäsbron för att fika.
Nu var det hopplöst att få i en växel. Ringer till Fiat i Italien för att utnyttja min nybilsgaranti. Efter 20 min väntan lägger jag på. Kollar på laptoppen efter en närliggande Fiatverkstad. Hoppas att få tag i någon innan de går hem för dagen. Efter några samtal får jag tag i en mekaniker.
Han säger att jag måste bärga bilen till verkstad. De har nästa tid den 5:e augusti. Jaha, du det låter inget vidare. För jag bor i min HB.
Frågar igen vad jag personligen kan göra. Nu kom det fram att jag kan ta bort minuskabeln från bilbatteriet. Låt den vara borta en minut, sätt sedan tillbaka och hoppas att det sedan går att få i en växel.

Dagens nya bilar är ju som en datamaskin. Koppla ur strömmen och vänta - sedan på med ström och starta om så går det ofta.

Nu tar jag fram instruktionsboken för att se var batteriet sitter i denna bil. Men hittar inte någon anvisning eller skiss.
I min förra HB satt bilbatteriet under förarstolen. Så icke i denna. Öppnar motorhuven - ser inget batteri. Men en större fyrkantig låda på förarsidan ser ut att kunna vara ett batteri under plastskyddet. Efter en stund och med hjälp av en skruvmejsel lyckas jag få bort skyddet. Men där var bara en massa säkringar.
Öppnar förardörren och tar bort mattan framför stolen för att kolla om det möjligen kan vara en lucka under. Ja det var det. Skruvar bort några skruvar och lyfter upp luckan. Äntligen där sitter batteriet.

Kopplar ifrån minuskabeln.
Jag lät kabeln vara urkopplat några extra minuter. Sätter dit allting och startar bilen och lyckas få i en växel. Äntligen Tack!

Kör nu till Täby för att träffa en av mina söner. Han som jag är skattskriven hos. Måste ju ibland kolla "snigelposten". Han vill att vi träffas på en badplats för ett kvällsdopp.
Alltid trevligt att göra något extra med sönerna.

Efter badet så kan jag ej få i en växel. Fast nu vet jag vad jag skall göra. Så proceduren startar om.

Nu åker jag till firman, i Haninge, som jag köpte HB:n av. Sover över på deras mark för att vara på plats kl 07.00 när de öppnar.

Förklarar läget. De är ej auktoriserad av Fiat så jag blir hänvisat till en annan firma i Haninge.

Jag åker dit. De sätter i sin datamaskin i bilen för att kolla felet. Datan säger ett nr.
Det är så att jag behöver byta växellådan. VAAAAAAAAAAA! Bilen var ny Första oktober 2018 när jag hämtade den. Nu har den gått 2300 mil och växellädan skall bytas!!!!!!

OK. Bara att gilla läget, som politiker säger.

Får en tid första och andra juli. Jag måste således ordna övernattning utanför bilen.
Även om reparationen går på garanti - så blir ju min sommarplanering inte som jag hade tänkt. Samt besvär med annat boende och maten i kylen och frysen som bör ätas upp innan verkstaden får ta över bilen.

Nu har jag varit hos mina barnbarn i Ramnäs.
Hade planerat att åka till Malung idag för att träffa min äldsta son. Därefter fortsätta till svenska fjällvärden.

Sommarresan blir således några veckor senare än planerat.
Men jag är ändå glad att detta hände nu i Sverige och inte i Spanien i mars eller i Estland i oktober eller senare på min höst - vinter resa till Medelhavet.

Tur är ju också att jag inte har något inbokat utan att jag tar dagen som den kommer.
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Kanske att 'ta i' - byta växellåda.
Liknande bekymmer fanns i min bil. Allt pekade på 'byte' men bärgning sågs som det mest 'initiala' åtgärden. Diagnosaparaten trotsades (montören provkörde som nästa åtgärd) - felet lokaliserades med ERFARENHET - fortplantat till 'robothjärnan' från el-kontakten på bromspedalen.
(grannens skåpbil 'felade' - orsakat av fel i takbelysningen med öppen sidodörr)
Robotlådan är helt OK när 'info' är godtagbart.
MVH/Hasse
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Ja, Åleg, jag är mycket förvånad över slutsatsen.

Jag är bagare och överlåter allt till verkstäder. Bilen är inte 1 år ännu.

Själva växellådan kanske inte behöver bytas utan kommunikationen mellan bromspedal - roboten - växellådan. Jag personligen vet ej. Det är ett Garantiärende.

Allt har ju fungerat i några dagar nu. Trodde inte att jag skulle komma fram till Ramnäs i torsdags. Har stått stilla nu några dagar. Skall köra tillbaka från Ramnäs idag till Stockholm. Är förhoppningsfull att det funkar hela vägen. Får se i kväll.
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Hände oss för ett par veckor sedan . Roboten ville inte växla. Fick i tvåans växel och körde på den tills vi kom till sonen i Linköping. Efter att ha stått still någon timma så fungerade växel igen. När vi kom hem så ringde jag till Motorcentrum i Bockara och fick en tid. Där kopplades datorn in och de fick felsignal. De tog kontakt med Fiat i Italien och sedan programmerade de om växellådan (automat). Vi väntade i två timmar på verkstaden och fick med oss en fungerande bil igen. Bilen en Knaus 900 2018. Kan varmt rekommendera Motorcentrum i Bockara.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skall precis beställa ett diagnosinstrument OBD, fick problem i Österrike nyligen dock inte roboten,kan jag läsa felkoder underlättar det samtal med FIAT.
Snart kommer FIAT med en riktig automat,hjäper ju inte oss som kör robot!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Idag är det en vecka sedan jag hade problem med att få i en växel.

Efter denna tisdag så har jag startat bilen många gånger utan problem.
För mig verkar det konstigt att växellädan skall bytas. När det ser ut som om att det var ett tillfälligt fel med överföring av info mellan bromspedal - robotlådan - växellådan.
Denna vecka blir en väntans vecka. Vill inte åka utanför 08 - området. Utifall jag behöver bärgning till verkstaden i Haninge.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Råkade ut för något liknande. Lådan ville inte byta växel längre och slutade att reagera på växelväljaren. Fick en felutskrift på displayen också. Jag stannade bilen, stängde av och började leta i manualen till ComfortMatic:en. Det som stod där var: "Kontakta verkstad". Efter ca 10 minuter startade jag bilen igen och körde iväg för att se vad som skulle hända.

Allt fungerade precis som det skulle och fortsatte att göra så i de ytterligare drygt 14 dagar som resan tog. Ett tag efter hemkomst åkte jag till en verkstad och de kollade felkoderna i bilens dator. Jodå där fanns en som sade något om att det var ett mekaniskt fel i växellådan, länkarm eller något sådant. Efter en del diskussioner blev vi överens om att det var någon tillfällig "glitch" och inget som behövde repareras. Bilen hade ju fungerat oklanderligt i flera veckor efteråt. De programuppdateringar som fanns hade inget med växellådan att göra.

Min tro, som gammal programmerare, är att programmet har av någon anledning hamnat i ett läge som den nog inte borde hamna i (olycklig kombination av omständigheter eller något mekaniskt som kärvar tillfälligt) och av säkerhetsskäl så stänger man då av och sparar den felkod som ligger närmast till hands (inte nödvändigtvis den som är "rätt"). Att då starta om, gör att självtester och annat körs igenom och om det funkar så anses felet vara borta och det går att köra vidare.

I en Volvo jag hade stängde datorn av bränslepumpen när den hamnade i ett läge den inte kunde hantera (kick-down + växling till högre växel i snabb följd). Inte så kul på motorvägen Södertälje-Stockholm. "Programmeringsfel" var verkstans omdöme.

Gösta: även om det kan kännas litet nervöst så skulle jag nog satsa på att växellådan fungerar som den skall. Gör som WillerWalle säger: ut och kör hemmavid för att testa. Att byta den verkar vara att "slå ihjäl en (obefintlig) mygga med slägga".

MVH
Hans
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Dessa system är känsliga om man råkar bromsa och gasa samtidigt. Det blir en felkod i datorn. Har råkat ut för att motorn tappar dragkraft några sekunder, som känns som en evighet i
en korsning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag fick denna felkod när verkstan läste av: P1810-79 Fault clutch subsystem,Mecinacal linkage failure
Koden raderades,växellådan fungerar normalt både före och efter felkod,verkstan säger att FIAT är snabba att ge felkoder utan egentliga fel.
Som WillerWalle skriver,detta har jag råkat ut för några gånger,råkat peta till båda pedalerna samtidigt,provat det på min personbil den tappar kraften omedelbart men så fort du släpper bromspedalen får du tillbaka den,FIAT är mycket långsammare.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Har läst någonstans att felkoden återställs automatisk efter 10 starter, om man inte gör fel med pedalerna. Sanningshalten i detta kan jag inte garantera. Tycker att pedalerna sitter alldeles för tätt.Lätt att komma åt båda samtidigt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det är väl fortfarande garanti kvar? Ut och kör, kolla att det fungerar.
Ja, det är ett Garantiärende. Men att fortsätta från Ramnäs till Malung som jag hade tänkt avstod jag ifrån.
Ville inte risker att jag personligen skulle få betala en bärgning till verkstaden i Haninge om en närmare verkstad inte hade någon ledig tid. Samt att det finns ju alltid en massa saker att roa sig med i Stockholm. Så det går ingen nöd på mig.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Skalman - Hans: Jag har nu kört ca en vecka, utan problem.
Var lite närvös i torsdags när jag åkte till Ramnäs. Det är ca 17 mil ifrån Verkstaden i Haninge. Verkan sa att det kan bli aktuellt med en bärgning. Men eftersom jag har mina barnbarn i Ramnäs så chansade jag och åkte dit. Det gick ju bra. Tillbaka till Stockholm gick också bra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Tack för all info! Nu vet jag att man ska trycka på Resiiiten (minuskabel), precis som på datorns tid. Kan inte låta bli att jämföra lite med 737 Max 8. Dom hittade inte Resiiiten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller 737 Max har detta inga som helst likheter,det rör sig om ett system samt design fel, tyvärr fanns ingen möjlighet att lösa problemet.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
I måndags morse lämnade jag in bilen till verkstaden. Under dessa två veckor har jag ej behövt ta bort minuskabeln flera gånger än första dagen. Men två gånger hade växeln "ramlat" ur under körning.
Igår tisdag em fick jag hämta tillbaka bilen.

Felet var att lamellen hade gått sönder.

Så nu är det bara att åka igen. Får se hur länge det gäller.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad sitter den lamellen och vilken funktion har den eftersom den ger felkod ?

Det är samma typ av lamell som på manuella växellådor. Fiat har satt hydrauliska aktivatorer på en vanlig manuell låda och kallar det sedan för "robotlåda". Tittar man "under huven" ser man mekaniken för "koppling" och "växelspak" och allt styrs av en dator.

På vanliga automatlådor har man ju momentomvandlare inte "koppling".

MVH
Hans
 
Toppen