• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det är synd om katterna

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har haft Agrias kattförsäkring i många år och inte reflekterat särskilt över det. Efter den senaste våldsamma premiehöjningen på grund av riskkapitalisters intresse för denna bransch så har jag försökt att ta reda på vilka villkor som gäller för Millans försäkring och gått bet. Oändliga PDF-filer med svårtydda villkor har avskräckt mig och fått mig att vilja byta försäkringsbolag.

Finns det något "hederligt" djurförsäkringsbolag vars ledstjärna inte enbart är så stor vinst som möjligt för investerarna? Någon som vet?

Jappe
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Det är synd om katterna

Hur gammal är Millan?
När det gäller hundar tror jag de flesta bolag nobbar försäkring efter 4 års ålder. Så har hunden blivit äldre får man bli vid sin läst - bara att betala eller helt sluta...
 
P

Pumbaa

Guest
Sv: Det är synd om katterna

Hej! Vad jag hör i min bekantskapskrets, så väljer de bort Agria för husdjur av olika skäl. De verkar enbart fungera bra på kor och hästar. Många väljer Folksam för hund och katt i stället. Kanske värt att kolla!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det är synd om katterna

Jag har haft Millan försäkrad hos Agria sedan 2002 och hon har inte haft särskilt mycket veterinärkontakt under åren. Tack vare att hon fått bra mat så har hon varit frisk under alla dessa år. Jag googlade runt lite på andra försäkringsbolag och inget vill försäkra en såpass gammal katt så det får nog bli Agria i fortsättningen också. Folksam drog en gräns vid 4 år

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om katterna

Samma erfarenheter om försäkringsbolag. Inte alls samma som förut, man måste studera det finstilta där jävulen oftast finns. Å ena sidan begriper jag försäkringsbolagen premie sättning, de måste ju få igen sina pengar som veterinärstationer/djurkliniker debiterar dem. Och dessa anläggningar är inte blyga, om man säger det snällt. Kanske värre än tandläkare, ständiga återbesök och inga garantier. En bekant säger att det är systematiskt mjölkning av ängsliga djurägare.

Alla priser har skjutit i höjden. Jag har mina djur försäkrat mot tredjepart och olyckor. Då har man rimliga priser hos If om man är helkund. Tror det ligger kring 600kr per hund och katt och år. Det är den absolut lägsta nivån och täcker också väldigt lite. För att gradera mig något, så har jag en bekant som är en gammaldags veterinär med pipa och allt. Han känner och rynkar pannan, och oftast heter det att det är övergående, vänta och se. Skadar sig hunden med sår, ställer han upp genast, även när det är mörkt och alla sover. Kostar oftast femhundra kronor och lite kvalitetstobak från färjan. Hoppas han lever längre än jag....
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Det är synd om katterna

Hej,
vi har vår hund försäkrad i Sveland. Nu när han är 15 år gammal (dvärgpudel) har han inte livförsäkring utan "bara" olycksfall, och då betalar vi 500 kr/år. För katt kan ny försäkring tecknas när som helst. Kollade lite på vad vår katt skulle kosta om vi tecknade en ny försäkring för honom. Han är 10 år gammal och det skulle kosta drygt c:a 1200 kr för sjuk- och olycksfall, men livförsäkring ingår inte när han är så gammal.
Karin;)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Det är synd om katterna

Jag har haft Agrias kattförsäkring i många år och inte reflekterat särskilt över det. Efter den senaste våldsamma premiehöjningen på grund av riskkapitalisters intresse för denna bransch så har jag försökt att ta reda på vilka villkor som gäller för Millans försäkring och gått bet. Oändliga PDF-filer med svårtydda villkor har avskräckt mig och fått mig att vilja byta försäkringsbolag.

Finns det något "hederligt" djurförsäkringsbolag vars ledstjärna inte enbart är så stor vinst som möjligt för investerarna? Någon som vet?

Jappe

Kolla på Folksam Jappe, vi har vår hund försäkrad där.
Vi betalar 280kr/mån och 1500kr självrisk försäkrad till 50000kr.
Betalade 1500kr då hon hade öroninfektion och fick tbx överskottet som var 900kr ca, vid återbesöket 3 veckor senare fick vi tbx all kostnad ingen självrisk då det var återbesök. Det tycker vi är riktigt bra.
/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om katterna

Försäkringarna är lite kluriga nuförtiden. En vanlig friskrivning är rasbunden defekt, dvs. något som är överepresenterat just i den rasen. Exempelvis höftled hos Schäfern. Åldern spelar också en stor roll. Jag kom i en sammanfattning där jag vägde in allt (från min perspektiv) att man skall ha försäkring mot olyckor och mot tredjepart. Kollla också självriskerna, de kan vara astronomiska. En katt kan slinka i väg och komma hem med världens dyraste papekoja i munnen, och dess ägare i hasorna. Förutom själva tragedin blir det dyrt. Hur man tröstar papekojans ägare saknar jag ord. Kanske bäst att vara tyst? Det här med katter och deras livskvalite är lite knepigt. De trivs bäst med frigång, men där ute lurar trafiken och mycket annat. Det är en svår övervägning och beror mycket på var man bor. I husbilen är katten bra mycket svårare att hålla koll på än en hund. En Siames kan exempelvis öppna en glidfönster om den inte är säkrad och de kan snabbt slinka ut genom dörren...
Hittils har jag mött en större realism hos kattägare än hos hundägare, vad gäller deras misses kapacitet och godmodigheter mot andra mindre levande djur.. Alltid något!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Det är synd om katterna

Hej Jappe (och tack för Moselboka förresten :)).

Jag har inte papper i närheten nu med avtal och regler för AGRIA. Men jag har för mig att de skryter med att för att slippa problem och gränssättningar så har din katt samma försäkringsskydd som från början oavsett hur gammal den är eller blir. Troligtvis inom rimliga gränser när max åldersgräns är nådd och kanske t.o.m. passerad, men inga protester skall ske inom rimliga gränser och normala sjukdomar oavsett ålder.
Det kan ju vara värt en del på en gammal bäver.... Men som sagt det är möjligt att det ändå finns något finstilt som kan komma som en överraskning.

Man får väl också se det som de flesta försäkringar. Dyr kostnad som svider om man inte behöver använda den. Billigt om man man måste använda den till kostbara veterinärbesök, och det är nog för dj...... att stå hos veterinären och behöva fundera på avlivning och 3000:- i kostnad för undersökning och avlivning utan åtgärd, eller kanske 23.000:- i kostnad vid fortsatt fullbehandling som sluträkning.

Men tro inte att jag tycker prisökningarna är ok. Man sitter i kläm som vanligt.
Det kommer en ny räkning med en högre summa än förra året utan förvarning. Det är bara att betala, för inga protester funkar.
Det kunde gott stå ett tillägg på räkningen "Betala eller far åt he....." känns det som.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om katterna

Lite konstigt, egentligen. Livförsäkring, dvs man betalar för överlevnad? Om då katten dör - är det inte en dödsförsäkring då? Man får betalt om katten dör?!?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Det är synd om katterna

Lite konstigt, egentligen. Livförsäkring, dvs man betalar för överlevnad? Om då katten dör - är det inte en dödsförsäkring då? Man får betalt om katten dör?!?
-----------------------------------------------------
Jo det är nog så i vissa fall. Ädelkatter som är veterinärundersökta, utan fel, godkända och friskförklarade kan nog försäkras för ett värde, som troligen avtar med stigande ålder.

Men att försöka bestämma ett värde på min nu snart 18 år gamla bonnkatt som frivilligt och gratis flyttade in hos mig för 17,5 år sedan, och sedan dess åkt omkring med mig i ca 16.000 mil skulle nog bli en strid.
Jag tror att min värdering vida skulle överskrida försäkringsbolagets :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om katterna

Hej!

Vår "gammelkatt" som blir 8 år i maj, råkade ut för urinsten.

Det slutade så "illa" att han blev en hen, dvs han blev av med sin "privata del".
Tror det var värst för husse och mattes manliga arbetskollegor.

Nu kissar vår älskade Svante som en flicka och mår bra med veterinärfoder.

Priset på allt detta roliga blev 52 000kr !!! Med alla besök, sjukhusinläggningar och till slut amputering av penis.

Tur man har försäkring... Vi har Agria som skötte sig utmärkt, snabba på att betala ut pengar och inget tjafs överhuvudtaget
Visst höjdes premien nästa år men det är väl inget konstigt... När kostnaderna för veterinärbesöken är höga..

Men vad gör man inte för sin "lilleman" som nu har blivit "storebror" och ska få med sig en lillebror 6 mån i sommar i husbilen!

Men en del tyckte vi var helgalna, man kan ju få hur många nya bondkatter som helst för den summan...Ja, visst men vi vill ha Svante, som för övrigt var och är helt friskt!

Vi betalade själva totalt ca 17-18000kr, resten tog försäkringen!

Mvh Svantes och Simbas matte
 
Toppen