• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa j... Långtradarchaufförer!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Kenth jag hoppas du skämtar med oss, om inte borde du skäms, det du gör är så korkat att
man skäms för att kommentera ditt fruktansvärda uppträdande mot vår nyttotrafik och
yrkeskår, du begår en olaglig handling vid varje tillfälle du uppför dig på detta sätt i trafiken.
Ett gått råd Kenth, sluta omedelbart med dessa dumheter det finns många lastbilar idag som
är utrustade med kamera i framrutan som kan bevisa dina olagligheter.

Nog för att det verkar konstigt att göra detta som Kenth skriver så om jag inte har lärt mig fel så ska enligt lag bakomvarande fordon anpassa farten till den framför, händer det att bakomvarande fordon kör in i den framför så ligger den risigt till så varför envisas ofta yrkesfordon med att ligga 2 m bakom med sina 60 tons lastade fordon.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Att tunga fordon kommer upp nära framförvarande har jag en teori om.
Naturligtvis ska arbetstiden vara reglerad av några viktiga anledningar, chaufförernas arbetsvillkor och trafiksäkerheten, men .....

Färdskrivaren registrerar körtid, som är begränsad i olika nivåer. 4,5 timmar till rast, 9 alt 10 timmar till dygnsvila/veckovila, maximerad körtid under 1 vecka och under 2 på varandra följande veckor. Med dessa förutsättningar så gäller det att tillryggalägga så många mil som möjligt på tilldelad tid.

Anledning 1 för att hålla hastigheten uppe;
Jakten på att komma fram till en plats för rast, vila eller hem innan körtiden är slut är med all säkerhet en stressfaktor. P-platser har blivit färre och i det närmaste helt försvunnit där det byggts 2+1-vägar. Rastplatser kan det var många mil mellan, avståndet mellan dåtidens P-fickor var någon eller några kilometer.

Anledning 2 för att hålla hastigheten uppe;
Det är inte billigt att köra några minuter för länge, fem och sexsiffriga belopp i sanktionsavgifter debiteras till åkerierna vid överträdelser. Chaufförerna strävar nog att undvika dessa avgifter genom att gasa så mycket de kan för att hinna fram innan körtiden är slut. Budskapet med kort avstånd till framförvarande är att dennes hastighet kan leda till böter/sanktionsavgifter.

Med en ordinär bil utan hastighetsregulator så ska det inte vara några större bekymmer att minst hålla lastbilarnas tempo på landsväg.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Nog för att det verkar konstigt att göra detta som Kenth skriver så om jag inte har lärt mig fel så ska enligt lag bakomvarande fordon anpassa farten till den framför, händer det att bakomvarande fordon kör in i den framför så ligger den risigt till så varför envisas ofta yrkesfordon med att ligga 2 m bakom med sina 60 tons lastade fordon.
Var utsatt för dessa en snöig november natt från Arlanda,
en skräckresa vi aldrig glömmer.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Att lasbilarna ligger nära den som kör först beror på att den bakom får " draghjälp" och spar då diesel.
Att komma in mellan dessa lastbilar med husbil är omöjligt.

Jojje
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

De är ju skyldiga att hålla tillräckligt avstånd och att underlätta omkörning?!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Att lasbilarna ligger nära den som kör först beror på att den bakom får " draghjälp" och spar då diesel.
Att komma in mellan dessa lastbilar med husbil är omöjligt.

Jojje

Där tycker jag det har skett en förändring, faktiskt. Möjligen har det tillkommit nya EU-direktiv. På den här resan har jag förvånats över att avstånden mellan tradarna varit mycket längre än tidigare.

Hade inte EU varit så förtjust i långväga transporter (upphandlingen av varor och tjänster inom EU) och borttagandet av skyddstullar för det egna landets producenter, så hade vi haft en mycket trivsammare miljö på Europas motorvägar. EU har ett jätteansvar här och det har fått till följd att samma varor finns i livsmedelsdiskarna överallt i Europa. Lokala producenter slås ut hur fina produkter de än har. Monopolsträvan, kvantitet och låga priser gäller, inte kvalitet och goda råvaror!

Jag gillar inte EU, "tillskapat" för att inte Tyskland, Frankrike, Spanien och England skulle börja kriga med varandra! Giv mig styrka!

Kriget rasar för fullt, handelskriget och därför ökar arbetslösheten överallt när lokala producenter slås ut i detta krig!

Billig skräpmat från jättefabriker i stället för lokalt odlat mat med hög kvalitet; vad är det för fint med det?

Jappe
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tur att man inte läser inläggen varje dag. Jag beskrev i ett tidigare inlägg hur jag gör med personbilen. När jag kör husbil brukar jag hålla 80 km/h och blir jag omkörd av ett långsamtgående fordon släpper jag gasen ner till ca 60.

Men HBK domarkår lät inte vänta på sig. Fick de råda skulle jag bli av med körkortet. Då undrar man:

När blev vänster fil till för parallellkörning ? Det är inte ovanligt att det omkörda fordonet får upp farten och helt plötsligt kör fortare igen.

När blev det tillåtet att sitta och spela dataspel när man kör?

När blev det förbjudet att sakta ner farten till 70 när situationen så kräver?

När blev det tillåtet för större fordon att lägga sig 1-2 m bakom framförvarande? Korta avstånd är större risk för olycka än för hög fart.

Självklart ska vi underlätta för den tunga yrkestrafiken och visa hänsyn. Självklart ska yrkesförarna också följa trafikreglerna och INTE utnyttja sin storlek och tränga sig fram i trafiken.

Nej - jag är INTE polis och agerar INTE trafikfarligt. Jag håller 3-sekundersavståndet framåt men släpper gasen när bakomvarande är mindre än 2 sekunder bakom mig. Bromsen rör jag nästa aldrig.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Hornen växer på oss alla när vi sätter oss bakom ratten, oavsett fordon.
Vill jag påstå!
"det är ju bara så att jag är bäst på att köra"
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Där tycker jag det har skett en förändring, faktiskt. Möjligen har det tillkommit nya EU-direktiv. På den här resan har jag förvånats över att avstånden mellan tradarna varit mycket längre än tidigare.

Hade inte EU varit så förtjust i långväga transporter (upphandlingen av varor och tjänster inom EU) och borttagandet av skyddstullar för det egna landets producenter, så hade vi haft en mycket trivsammare miljö på Europas motorvägar. EU har ett jätteansvar här och det har fått till följd att samma varor finns i livsmedelsdiskarna överallt i Europa. Lokala producenter slås ut hur fina produkter de än har. Monopolsträvan, kvantitet och låga priser gäller, inte kvalitet och goda råvaror!

Jag gillar inte EU, "tillskapat" för att inte Tyskland, Frankrike, Spanien och England skulle börja kriga med varandra! Giv mig styrka!

Kriget rasar för fullt, handelskriget och därför ökar arbetslösheten överallt när lokala producenter slås ut i detta krig!

Billig skräpmat från jättefabriker i stället för lokalt odlat mat med hög kvalitet; vad är det för fint med det?

Jappe

Som köper för fullt från Kina.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Som köper för fullt från Kina.:)

Ja det kan man ju undra. I kina bygger man motorvägar med aldrig skådad fart och landet är nu världens största bil och lastbilsmarknad. Bilköerna i de stora städerna får europas köer att se ganska beskedliga ut. Varför köper vi saker därifrån?. Jo för att det är billigt eller hur Jappe.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ja det kan man ju undra. I kina bygger man motorvägar med aldrig skådad fart och landet är nu världens största bil och lastbilsmarknad. Bilköerna i de stora städerna får europas köer att se ganska beskedliga ut. Varför köper vi saker därifrån?. Jo för att det är billigt eller hur Jappe.

Absolut! Det är ju samma prylar som finns i svenska affärer till det mångdubbla priset. Det är bara att välja! Det finns ju inga motsvarande produkter tillverkade i Europa.

Vad jag var ute efter var ju livsmedeltransporterna inom Europa och det är ett helt annat ämne men gillar man den här sortens argumentation så är det fritt fram. Föga imponerande polemik dock!

Jappe
 
F

F.d. 53532

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

I grunden är alltid den omkörande som skall se till att omkörning sker på ett säkert sätt. Men det friar ju inte den andre från ansvar. Så jag skulle nog vilja säga att båda klantar sej i bästa sk...stövelklass.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ja, så är det... för den Jappe vi lärt känna via vår allas hemsida "Husbilsklubben.se" är den som, precis som vi, vurmar för motorsport och som även anser att Formel 1 är den största av alla sporter...!!!

Hur det är med Joppe i det avseende har vi ingen aning om...

Bosses och Gerds husbilsresor

Jodå, jag gillar all motorsport, har en son som är riktig F1 nörd, så där kanske det inte är så stor skillnad på joppe o jappe.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jäkla klagande på tradare, men är det ok å blåsa om med en husbil å kasta sig in framför en 60 tonnare å sakta in när det kommer en uppförsbacke. Jag ser mycket rart när jag kör med min trailerdragare, måste vara bättre å hjälpa varann, när jag är ute med husbilen så provar jag å gå ut på väggren eller stoppa på en parkeringsficka när det kommer tradare bakom, när jag är ute med husbilen tar jag det lugnt men när jag är på jobb så har jag tider å passa. Trevlig sommar på er. :wink:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jäkla klagande på tradare, men är det ok å blåsa om med en husbil å kasta sig in framför en 60 tonnare å sakta in när det kommer en uppförsbacke. Jag ser mycket rart när jag kör med min trailerdragare, måste vara bättre å hjälpa varann, när jag är ute med husbilen så provar jag å gå ut på väggren eller stoppa på en parkeringsficka när det kommer tradare bakom, när jag är ute med husbilen tar jag det lugnt men när jag är på jobb så har jag tider å passa. Trevlig sommar på er. :wink:

Då får man åka på vägren eller stanna på parkeringsficka hela tiden som 60 tonnarna kör, släpper man förbi 1 har man en ny 2 m bakom direkt som stressar.:rolleyes:
Har dom tider att passa varför inte starta tidigare då istället för sista minuten.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Då får man åka på vägren eller stanna på parkeringsficka hela tiden som 60 tonnarna kör, släpper man förbi 1 har man en ny 2 m bakom direkt som stressar.:rolleyes:
Har dom tider att passa varför inte starta tidigare då istället för sista minuten.

Det går inte å starta tidigare om man ej har fått lasta färdigt, men du har väl jäkligt bråttom när du är ute å åker på fritiden.:confused:
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tänk vad lite vi "vardagsbilister" vet om Yrkestrafiken. Vi som kör på vägen på vår fritid har alla möjligheter att välja tid. Har ingen av oss någonsin tänkt på att de där "Jävla Lastbilarna" kör på vägen för att transporterar det vi vill ha för att kunna äta och konsumerar? Någon tyckte på forumet att "de kan väl köra lite tidigare"! Om ni bara viste hur våra transporter fungera dagligen så skulle detta inte ha skrivits. Ex. Lastbil lastar styckegods Terminal på plats A. Avgång senast kl. 19.00. Skall vara på plats terminal B senast Kl. 24.00 för lossning. Natt ja visst, men vi vill ha våra beställda varor helst innan vi beställde:) Sådan är verkligheten för de som sitter i dessa "Jävla Lastbilar".
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Tänk vad lite vi "vardagsbilister" vet om Yrkestrafiken. Vi som kör på vägen på vår fritid har alla möjligheter att välja tid. Har ingen av oss någonsin tänkt på att de där "Jävla Lastbilarna" kör på vägen för att transporterar det vi vill ha för att kunna äta och konsumerar?

Ni som sitter i de här "jävla lastbilarna", funderar ni aldrig lite över dagens groteska överkonsumtion och vilka följder det får för miljön och kommande generationer?

Jappe
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ni som sitter i de här "jävla lastbilarna", funderar ni aldrig lite över dagens groteska överkonsumtion och vilka följder det får för miljön och kommande generationer?

Jappe
'

Nej det gör de nog inte, lika lite som andra yrkesgrupper funderar över det. Tror du att personal på en Bensinstation har dåligt samvete för att de säljer forsila bränslen? Lönen som chaufförer får är precis det samma som för alla andra till för att betala hyror, räkningar och mat för dagen. Menar du Jappe att de som har som yrke att köra "en jävla lastbil" borde tänka att det är fel? Det borde nog läggas på oss som konsumerar. Kom ihåg Jappe att inte ett enda kilo skulle köras på våra vägar om inte det fanns de som vill att så sker, inte ett enda. Varför beställer så många vägtransport om det vore ett dåligt alternativ? Sedan måste jag tillstå att din inställning till detta med miljö haltar betänkligt. Värnar du om den och tror att bilism är av ondo då borde du kanske ställa din HB och gå eller cykla framöver:)
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ni som sitter i de här "jävla lastbilarna", funderar ni aldrig lite över dagens groteska överkonsumtion och vilka följder det får för miljön och kommande generationer?

Jappe

Jappe du tänker då på miljön som far runt i europa och släpper ut avgaser och handlar från kina,du får nog sluta klaga på alla andra.
 
Toppen