• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa j... Långtradarchaufförer!

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Gäller så klart Endast en minoritet av denna yrkeskår!
Men som tyvärr dock syns, hörs och irriterar...

I mina ögon finns det två kategorier yrkeschaufförer som beter sig minst sagt beklämmande:

1. Den långtradarchaufför som ger ut i omkörningsfil på 100/110/120km väg, mitt framför bakomvarande trafik utan hänsyn till köbildning m.m.
Som sedan tar upp till kilometerlånga sträckor på sig för att genomföra omkörning av ett likvärdigt ekipage i endast knappa kilometern högre hastighet...

2. Chauffören av det ekipage som blir omkört som inte med bästa vilja i världen underlättar för om-körande trafik med att tex. sänka sin hastighet under en kort stund,
utan t.o.m. medvetet gör allt sitt för att försvåra/förlänga omkörningen.

Är det #1 som borde förnya sin kunskap i trafikvett, el. är det #2, eller är det kanske båda chaufförerna, eller kanske gör inget av dem något fel?
Endast irriterande och i viss mån uppviglande till andra trafikanters misstag..
Då jag tex. sett motorcyklister som då kört om i spärrfil(höger), vilket är ett trafikbrott som aldrig skett om inte #1 gjort sin omkörning...

Det finns mängder med vinklingar kring detta, good & bad.

Som sagt, tack & lov endast en minoritet "knäppgökar" som tyvärr lyckats ta behörighet för tungtrafik...:rolleyes:

Vänl. Magnus
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Ja du det är ett otyg med dessa lastbilar på våra vägar. :wideeyed:
Rötägg finns det i alla yrken, även där det är värre än i trafiken.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vi får göra som i tyskland. Omkörningsförbud för lastbilar om detta ofog inte upphör. Givetvis med undantag för PB2. Det har ju inte tyskarna fattat ännu.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Är det totalt omkörningsförbud för lastbilar i Tyskland? Är det inte bara på vissa sträckor det sitter skyltar för detta? Jag har otaliga gånger upplevt samma fenomen som Magnus beskriver men då är det oftast inte tyskregistrerade fordon. Men väldigt irriterande är det.

Bennie
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Det är helt klart som Magnus säger och det beror på att bilarna är spärrade i en hastighet och den kan slå upp eller ner på några kilometer.Sen har vi ju dom utländska som i flesta fall kör utan spärr.
Olle.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Är det totalt omkörningsförbud för lastbilar i Tyskland? Är det inte bara på vissa sträckor det sitter skyltar för detta? Jag har otaliga gånger upplevt samma fenomen som Magnus beskriver men då är det oftast inte tyskregistrerade fordon. Men väldigt irriterande är det.

Bennie

Det är selektivt på vissa sträckor men ca 75% av autobahn har detta förbud. Alltid skyltat.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vissa har så att spärren slår av när vänsterblinkers tänds har jag fått mig berättat .Sevallbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Jag tycker #2 gör fel, då man är skyldig att underlätta en omkörning.

#1 gör ju inget fel egentligen, dock är dessa omkörningar riktigt frustrerande, särskilt på 2/1väg, eller som jag kallar de, 70/140-väg. :mad:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Det är helt klart som Magnus säger och det beror på att bilarna är spärrade i en hastighet och den kan slå upp eller ner på några kilometer.Sen har vi ju dom utländska som i flesta fall kör utan spärr.
Olle.

Oavsett ifall fartspärren är urkopplad eller inte, så loggas färden i färdskrivaren, så blir man stoppad/kontrollerad så e de kört ändå, ifall man överskridit tillåten hastighet.
På de nya lb skickas också info till ägaren/chefen via internet, allt som kan vara intressant, fart, förbrukning, m.m.
Tror även verkstäderna kan gå in online och kolla detta.

Vi har så även på våra nya lastmaskiner(VolvoBM) på jobbet
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vi får göra som i tyskland. Omkörningsförbud för lastbilar om detta ofog inte upphör. Givetvis med undantag för PB2. Det har ju inte tyskarna fattat ännu.

Omkörningsförbudet gäller för PB2! Enbart husbilarna registrerade för Max 3500 kg får köra om! Över 3500 kg räknas som lastbilar i detta fall.

PB2 finns inte i Tyskland, den är totalt svensk klassbeteckning.

Hälsning Jyrki
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vid det här laget vet de flesta vad jag gör - i extrema fall lägger jag mig framför den främre, går sakta ner till 70 ... dock med personbilen så jag kan dra på om dom skulle få för sig att inte släppa på gasen. :)
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Dessa omkörningar finns inget försvar för. Jag har själv kört långtrad i min ungdom och har fortfarande ett visst intresse av att se branschens avarter, men även goda sidor. Jag påtalade en del avigsidor i åkeribranschen, till en åkeriägare och kund till oss. "Låt oss vara ensamma på vägarna, så blir det inga problem", sa åkeriägaren lite humoristiskt. Men var ska vi med husbilar köra då? sa jag.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dessa j... Långtradarchaufförer!

Vid det här laget vet de flesta vad jag gör - i extrema fall lägger jag mig framför den främre, går sakta ner till 70 ... dock med personbilen så jag kan dra på om dom skulle få för sig att inte släppa på gasen. :)

Kan du förklara hur du ska hjälpa lastbil 1.
Du ligger väll redan bakom lastbilarna och ser vad som pågår, eller kör du om dom i vägrenen för att sen hjälpa lastbil 1 genom att bromsa ner 2:an.
 
Toppen