• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rune B:

I alla övriga länder i Europa har husbilar i väldigt många år klassats som personbil. Detta är ju helt logiskt, eftersom det är ett fordon avsett för personbefordran.

När Sverie anpassade sig till övriga Europa införde man en separat klass (Pb2) för husbilar av rent skattetekniska skäl. I annat fall hade husbilar beskattats på samma sätt som "vanliga" personbilar vilket, med dåtidens skatter, hade inneburit en årlig skatt från ca 20.000 kronor och uppåt - beroende på vikt.

I stället valde man att införa Pb2, som skulle beskattas som lastbilar med motsvarande vikt. Dock satte man ett "tak" på 3.500 kg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Tilsvaende de svenske PB-II så er den norske Campingbil og tyske Wohnmobil - alle har de samme sett med koder M1----- og behandles på mange områder som personbiler, selv om de kan være tyngre enn 3500 kg.

I Norge er engangsavgiften for denne klassen 18% av avgiften for vanlige personbiler. Tidligere var den bare 13%, og utsalgsprisen var da lavere enn i Sverige for mange merker. Nå er den noe høyere enn i Sverige, mange forhandlere bruker samme pris i norske kroner som det som forlanges i Sverige i svenske kr.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Teddi och ni andra:p

Jag tänkte inte närmast på kostnaderna utan om man skulle bli tvingad att ta ett nytt körkort!

För det skulle nog inte gå så lätt:oops:!

Nu för tiden har man ju mest jobb med att komma ihåg var man drullar bort glasögonen:rolleyes:

Nää, så farligt är det kanske inte, men att ta en ny svänglapp................
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rune B:

I alla övriga länder i Europa har husbilar i väldigt många år klassats som personbil. Detta är ju helt logiskt, eftersom det är ett fordon avsett för personbefordran.

När Sverie anpassade sig till övriga Europa införde man en separat klass (Pb2) för husbilar av rent skattetekniska skäl. I annat fall hade husbilar beskattats på samma sätt som "vanliga" personbilar vilket, med dåtidens skatter, hade inneburit en årlig skatt från ca 20.000 kronor och uppåt - beroende på vikt.

I stället valde man att införa Pb2, som skulle beskattas som lastbilar med motsvarande vikt. Dock satte man ett "tak" på 3.500 kg.
:yes:Hej igen Pålle , vi pratar lite om varandra nu den svenska Pb-2 bilen du hänvisar till kan vara allt ifrån en liten plåtis till en gammal Postbuss på 12.m och 18 ton i övriga Europa klassas en sån buss som antingen buss eller i bästa fall tung last/ husbil och för att få framföra en icke svensk registrerad sådan kräs C-kort .

Övriga Europa har inga undantags regler vad gäller körkortet .

VARFÖR uppmans svenskarna att ta med sig en utskrift av dom svenska undantagsreglerna när dom åker utomlands om dom med vanligt körkort får framför en husbil över 3,5 ton på svenskt b-körkort , jo därför att Sverige är unikt i det här fallet .
Så det är viktigt att vi skiljer på bilar under 3,5 ton resp bilar över 3,5 ton .
:yes:Rulla Lungt.
Ett litet tillägg bara du skriver att med dåtidens skatter alltså när Pb-2 infördes i Sverige skulle skatt ha varit ca 20000 kr , men innan dess var den inte ens 2000kr/årligen på en husbil och idag är ju dom nya uppe i ca 7-8000 kr .
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rapido 776FF har 35L Chassi tror jag och jag har vägt upp till 3700 Kg redan från "fabrik" utan kostnad, Lindström Bålsta sa att Rimor inte gör detta på sina bilar.// Per

Jag får ta tillbaka mitt uttalande efter Håkans (Tack) uppmärksamhet, i alla papper (bl.a leverenshandling vid leverans) från Försäljningen så står 3700kg men i reg beviset står 3500kg så ett misstag är gjort och jag kommer att kontakta försäljaren imorgon, återkommer med info om resultatet // Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej igen, Rune B!

Jag ska fatta mig kort. En husbil klassas inte, så vitt jag vet, som lastbil i något europeiskt land. Normalt klassas den som personbil (M1), eventuellt med tillägget "specialfordon". Om husbilen har fler än 8 sittplatser, utöver föraren, skall den klassas som buss.

De flesta europeiska länder har olika former av övergångsregler. (När vi i internationella sammanhang diskuterar dessa, brukar de gå under gemensamhetsbeteckningen "Grandpa´s Right".) Reglernas utformning och omfattning varierar dock mellan de olika länderna.

Före skatteomläggningen 2006 var den årliga skatten för en personbil med totalvikten 3 500 kg cirka 20 000 kronor (kommer inte ihåg det exakta beloppet). Detta fick många bittert erfara, som privatimporterade en personbilsregistrerad husbil från exempelvis Tyskland. Eftersom den varit personbilsregistrerad i Tyskland, blev den det även i Sverige. Lösningen för de flesta ble att återexportera husbilen till Tyskland.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jag får ta tillbaka mitt uttalande efter Håkans (Tack) uppmärksamhet, i alla papper (bl.a leverenshandling vid leverans) från Försäljningen så står 3700kg men i reg beviset står 3500kg så ett misstag är gjort och jag kommer att kontakta försäljaren imorgon, återkommer med info om resultatet // Per

Där ser man!
Det måste ju vara falsk varudeklaration?
Ser fram emot att höra vad dom sa!
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej igen, Rune B!

Jag ska fatta mig kort. En husbil klassas inte, så vitt jag vet, som lastbil i något europeiskt land. Normalt klassas den som personbil (M1), eventuellt med tillägget "specialfordon". Om husbilen har fler än 8 sittplatser, utöver föraren, skall den klassas som buss.

De flesta europeiska länder har olika former av övergångsregler. (När vi i internationella sammanhang diskuterar dessa, brukar de gå under gemensamhetsbeteckningen "Grandpa´s Right".) Reglernas utformning och omfattning varierar dock mellan de olika länderna.

Före skatteomläggningen 2006 var den årliga skatten för en personbil med totalvikten 3 500 kg cirka 20 000 kronor (kommer inte ihåg det exakta beloppet). Detta fick många bittert erfara, som privatimporterade en personbilsregistrerad husbil från exempelvis Tyskland. Eftersom den varit personbilsregistrerad i Tyskland, blev den det även i Sverige. Lösningen för de flesta ble att återexportera husbilen till Tyskland.
:yes:Hej igen , jag tror fortfarande att vi diskuterar 2 olika saker , nämligen ,lätt respektive tung numera Pb-2 , det vi tidigare klassade som tung lb i Sverige alltså husbil över 3,5 ton krävde C-körkort och skatten på en då 4,5 tons bil låg på ca 2000kr , bilar under 3,5 ton klassades som lätt lastbil och krävde därför endast b-körkort .
Sen infördes i Sverige en undantags regel där alla husbilar oavsett viktklass fick benämningen Pb-2 och skatten höjdes därmed med automatik.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag skulle stött på någon som inporterat husbil från Tyskland etc. och på förts en skatt på ca 20000 kr , nu kan jag ju ha fel i det fallet men som sagt jag känner ingen som råkat ut för detta .
Det finns fortfarande en del husbilar över 3,5 ton som inte klassats om till Pb-2 och och därför fortfarande har den lägra skatten men i gengäld så krävs det att man har minst C-körkort för att få framföra dom .
Sen hävdar ja fortfarande att Sverige är unikt vad gäller undantagsregler alltså klassningen att alla husbilar utan undantag ska klassa som Pb-2 , och få framföras på ett B-körkort taget före 1996? eller tidigare (kan minnas fel på årtalet )
Som jag skrev i ett tidigare inlägg varför uppmanas Svenska bilförare med endast B-kort medföra ett utskrivet dokument i bilen att dom har rätt att köra sin 4 eller 5 ton bil på B-kortet om samman regler skulle gälla i övriga Europa som i Sverige .
:wideeyed:Rulla Lungt .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det verkar som om Rune B har svårt att ta till dig vad jag skriver, så jag slutar komma med saklig information i detta ärende.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

En spennende og aktuell tråd, men hvem bløffer? Etter å ha lest tråden er det vel helt klart at den som bløffer mest er nemlig oss bobileiere?

Har selv følt problematikken på kroppen og hatt bobil på 3,5t og ”laget en masse bløffer” for meg selv. Klart det er mange fordeler med bobil under 3,5t, men som det sises at nærmer en seg 7m evt 7m+++ vil man slite med bobil på 3,5t. Vil si meg helt enig med trådstarter i hans første innlegg ang. bobileiere det gjelder, for det er ”få” som kjører lovlig med så stor bobil.

Har selv tatt konsekvensen og byttet bobil og hadde god margin på vekten, både ved feriesart og ferieslutt, med over 300kg mer lasteevne. Klart det ble en del høyere veiavgifter nedover i Europa i sommer, minimalt med høyde og vektbegrensningskilt. Det som var den største plagen var lave griner på veier og innkjørsler, så det ble en del skraping i tak og øvre sidevegger.

Allikevel var disse ulempene minimale mot det og slippe den følelsen om hva som ville skje om en ble stoppet i vektkontroll. Kona var helt klart den største pådriveren til å ”kjøre lovlig” og helt klart var det deilig å ikke høre på ”alle” bekymringene derfra.

En vil nok heller aldri kunne få et konkret svar på konsekvensene på hva som vil skje om en blir tatt med overvekt på bobil under 3,5t, siden det er mye uklarere retningslinjer der enn over 3,5t. Så praksis i landet, tjenestemannens dagsform og hvor mye overvekt det er er avgjørende faktorer for hva konsekvensen blir. Over 3,5t er retningslinjene mye klarere og toleransene fastsatt. Kan virke som toleransesatsene også tilnærmes for bil under 3,5t?

Men det er oss selv som bestemmer hvilket utsyr vi vil ha på bobilen og hva vi må ha med og det er veldig idividuelt og vi bør derfor kjøpe bobil etter behovet og ikke ”skylde” på andre? Som bløffer like mye på vekten som vi gjør selv på det vi tar med oss og skylder på bobilen:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Snakket med en tysker som var rimelig f.... etter å ha blitt stoppet i en vektkontroll på motorvei i Østerike med en bil totalvekt 3500kg og "litt" overvekt. Først så fikk han ordre om avlasting til under totalvekt, en bot for overvekt OG straffeavgift for å ha kjørt med bil over 3500kg uten gobox!

det ble svært dyrt, og han fikk ikke lov til å flytte bilen før vekten var under 3500 kg - heldigvis hadde det kommet inn på kontrollplassen en annen bil han kjente som hadde plass for de kiloene for mye som ikke var vatn så det ble ikke mange timene å vente. Husker ikke hvor mye det var i samlede bøter for de ca 200 kg, men det var noe tusen euro. Østerike praktiserer grense 3500 kg uten toleranse - i alle fall ved motorveiene.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det verkar som om du har svårt att ta ttill dig vad jag skriver, så jag lägger ned!
:yes:Hej igen jo då jag tar till mig det du skriver , vi ser bara lite olika på saker och ting , Sverige är det enda land i Europa där alla husbilar oberoende av storlek klassas som Pb-2 och därför får framföras på ett B-körkort taget före 1996 och dessutom hålla samma hastigheter som vilken annan personbil som helst oavsett vikt på ex. vis motorväg , för motsvarande bil över 3,5 ton i ex. Tysklad så gäller samma bestämmelser som för övrig tung trafik .
Som sagt var jag tror att vi pratar förbi varann en del , men så ska det väl vara när åsikterna går i sär .
:wideeyed:Rulla Lugnt .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

:wideeyed:Bara ett litet tillrätta läggande , om det här med fordonsvikter och skatter , gjorde en snabb koll på "blocket" finns en hel del gammla C-korts bilar och bussar klassade som lb med bostadsinredning (22) till salu alltså bilar mellan 4till ca 11 tons skattevikt , som inte blivit om klassade till Pb-2 , dessa har en årsskatt på mellan 2400 och 3000 kr per år .

Nackdelen med dessa är då att dom inte får framföras på allmän väg om inte föraren ifråga har c-kort samt att samma hastighets bestämmelser gäller som för övrigt tung trafik .

Och som säkert många fler än jag minns så klassades våra husbilar som lb med bostadsinredning tidigare , det var när husbilarna skulle klassas om till Pb-2 som skatten per automatik steg , men istället fick all köra även dom tyngre bilarna om körkortet var taget före 1996 , och inte bara det samtliga bussar och husbilar oavsett tonage får därmed också framföras som om vore dom en liten personbil vad hastigheten beträffar .
:yes:Rulla Lugnt .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Av de husbilar med totalvikt 3500 kg, går 92,5 % med övervikt, av dessa går 23 % med så stor övervikt att körkortet är i fara. Dessutom får ingen av dessa fortsätta färden förrän bilens totalvikt är den rätta, alltså 3500 kg,

I våras på väg hem mot Sverige passerade vi genom södra Tyskland, på kartan fick jag se i norra Schweiz en kanton som heter Schaffhausen.
Hade tidigare hört att det skall vara en sevärd trakt, OK vi gör en avstickare dit få se om det stämmer. Schweiz - EU, tänkte inte så långt, efter att korsat flera gränser under den tidigare resan, utan problem. Genast vid gränstullen blev vi anvisade upp på en våg, samt fick visa reg-papper på bilen. Pulsen steg, snart kom besked att vi hade en övervikt på 270 kg, motsvarande 7,7 % och det var ju snällt räknat eftersom de räknade på bilens totalvikt, 3500 kg.
I Sverige räknas övervikten i förhållande till maxlasten, vilket hade gett 56,3% övervikt, jag hade fått lämna kortet och tagit bussen hem.

Efter långa disskusioner och till sist löfte från "tullchefen" på platsen, skulle vi få deras viktprotokoll som en souveni´r och slippa böter på 200 CHF, om vi vände vid gränsen, jag lovade dessutom att aldrig åka till Schweiz mera !!

Till saken hör att vi var två personer och en katt i bilen, bara det normala i
packningsväg, litet vin från Spanien och Frankrike några ombyten kläder, mat i kylen, vattentank och dieseltank halvfulla. I det s.k. "garaget" i bilen fanns fortfarande massor med plats.
Den fortsatta resan norröver skedde med förhöjd adrenalin nivå, för att inte tala om gränsövergången in i Sverige, med tanke på alla öltransporter från Tyskland. I Danmark tömde vi alla tankar: Vatten, toa, gråvatten och diesel, som tur var det ingen kontroll den dagen.

Väl hemkommen började jag kolla upp hela problemet. Jag kontrollvägde bilen, plockade ur allt löst, inga extra verktyg, ingen mat, inga kläder. Bilen väger nu: Med full vattentank, full dieseltank, 2 personer (ingen katt) tom gråvattentank och toatank, 1 st gasolflaska: 3400 kg ???

Vi får alltså lasta 100 kg, och bilen är registrerad för 4 st passagerare.
Enligt reg.bevis är tjänstevikten 3020 kg, vilket ger en maxlast på 480 kg.

Nu kommer det kluriga i det hela, när tjänstevikten bestämmes tar man en "naken" bil, där skall ingå en standardförare som väger 70 kg, 1 st gasolflaska, 70% vatten och diesel i tankarna, inget mera.
Att man tex kan färdas 5 personer i bilen har inte med det att göra, det är antalet bältade platser som det avser.

När man så beställer sin nya husbil vill man ha det bekvämt också, air-cond kanske 90-100 kg, extra gasolflaska 25 kg, markis 41 kg, extra bodelsbatteri 20 kg, radio TV högtalare navigator mm 5 kg, och så vidare. Allt detta är tillval och inskränker på lastförmågan. Så tillkommer frugan, katten, mat och kläder mm.
När man stoppas för vägning ute i naturen då kan inte tex katten och frugan be att få stiga av, allt som finns i bilen skall vägas, och det är ju helt rätt.

Någon lösning på detta har inte jag, men så här ser verkligheten ut, och det är något som man skall ha klart för sig när man packar husbilen full med "bra ha grejer" som får lämnas vid en kontroll för att färden skall kunna fortsätta, och på detta böter och risk för indraget körkort.
Samma problem gäller för husvagnar, dock har de ett bättre läge då den kan kopplas loss och man skaffar en hyrbil och tömmer övervikten i.
Hälsningar Lars-Åke
Inför våren och sommaren är det dags att friska upp detta STORA problem för oss husbilsåkare
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Detta har diskuterats i många trådar men är inte desto mindre ett problem.
Det stor problemet verkar vara skillnaden hur övervikt beräknas. I övriga EU, utom Sverige då som har undantag och speciella bestämmelser för det mesta, verkar man beräkna överlast i procent av totalvikten. Ett helt rimligt och logiskt resonemang. Vad vikten i HB kommer ifrån är ju oväsentligt. I Svedala räknar man ut en speciell lastvikt (totalvikt - tjänstevikt) som man använder som måttstock för att beräkna överlast. Det viktiga ut trafiksäkerhetssynpunkt måste väl vara vilken vikt som ligger på axlarna och om fordonet tål det ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Jag köper överlast i procent av totalvikt (som i övriga EU med vissa skillnader vad som är tillåtet) med hänsyn taget till max axelbelastning. Då blir det en bestämmelse som främjar trafiksäkerhet mer än en räkneövning för att utfärda vitesbelopp vid en kontroll.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Är inte alls insatt, men kanske det skett förändringar i det svenska regelsystemet.

Eftersom vi just har bytt bil, har vi surfat en del på husbilsleverantörernas hemsidor och mött den här texten;

Viktig information:
1 ]
Det tidigare begreppet ”Totalvikt” är genom
direktivet EN 1646-2 ersatt av begreppet
”Tekniskt tillåten totalvikt”.
2 ]
”Vikt i körklart skick” består enligt EG 92/21
(± 5 %) av: förare (75 kg), drivmedel (90 %),
(90 %) färskvatten och gasol samt verktyg,
däckreparationssats (Tire-Fit) och anslutningskabel.
Vikt för standardmonterad Sweden Edition
utrustning är inkluderad i ”Vikt i körklart
skick”.
3 ]
Extrautrustningens vikt måste adderas till
”Vikt i körklart skick”.
4 ]
Tågvikten får ej överstiga 5.500 kg.
5 ]
Det är tillåtet att medföra ytterligare
personer så länge den tekniskt tillåtna
totalvikten ej överskrids, och så länge det
fi nns bältesförsedda sittplatser för dessa
personer.


Om det där betyder förändringar, ja det vet jag faktiskt inte.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Byråkratiska omskrivningar på olika sätt för att förvirra oss HB ägare så vi inte ska veta vad som gäller :mad:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

”Vikt i körklart skick” består enligt EG 92/21
(± 5 %) av: förare (75 kg), drivmedel (90 %),
(90 %) färskvatten och gasol samt verktyg,
däckreparationssats (Tire-Fit) och anslutningskabel.
Vikt för standardmonterad Sweden Edition
utrustning är inkluderad i ”Vikt i körklart
skick”.
Jag har lämnat två motioner i detta ämne till årsmötet och kan bland annat berätta ett en husbil och husvagn i verkligheten får väga ± 5 % av tjänstevikten, vilket exempelvis gör att föraren med en "+ 5% -bil" både kan få flera tusen kronor i böter och körförbud om han lastar enligt registreringsbeviset.
//Conny
 
Toppen