Den här rackaren går ju riktigt fint

Tråd startad i 'Detta hände mig!' av T68, 14 Juli 2019.

1. T68

T68 HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27536
    Jag är fortfarande illgrön nybörjare på det här efter första husbilsköpet i våras, en 2012 Pössl/Fiat 2win-plåtis. Nu har vi avverkat den första lite längre resan (om nu en vecka/150 mil nu kvalificerar som "lång").
    Allt har gått finfint. Enda missödet är att handtaget/låsningen till mörkläggningsgardinen i förardörren pajat. Hmm, verkar finnas en och annan plastig o rapplig lösning på de här byggena...
    Superlim till räddningen på den!

Nåväl, till saken: ute på vägen slås jag hur bra och snålt 130-hästaren från Fiat går.
    Bra med kraft och ork och en förbrukning på 0,83 liter/mil på 110 mil svenska landsvägar.
    Inga problem att köra i alla svenska lagliga hastigheter och omkörningar går tillräckligt snabbt.

Det är är alltså första husbilen och faktiskt också dieseln vi äger, så jag kanske har lite dieselfördomar att jobba bort :).

Dock: efter några veckors ägande upptäckte jag i våras en lite box märkt "KCR" i motorrummet. Lite efterforskningar gav att det är någon form av trimning. Kanske därför motorn går så fint?

IMG_20190709_132319.jpg

Bifogade filer:

Gösta Evén och Rulleriet gillar detta.
  2. EssoJ

EssoJ HBK Medlem

Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    69
    Om boxen upptäcks vid besiktning så blir det ombesiktning. Se till att du kan ta bort den och sätta dit kopplingsstycket som skall finnas med för att återgå till original. Sedan kan du sätta tillbaka boxen igen.
    EssoJ

Gösta Evén gillar detta.
  3. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Se till att boxen inte syns så slipper du montera bort den vid besiktning,motorn ger nog 150-160 hk, boxen lurar färddatorn så du får tanka och mäta förbrukning mot körsträcka.

Gösta Evén och Morris gillar detta.
  4. T68