• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontera dörrsida Dethleffs Esprit

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hej!

Någon som har tips på hur man enklast får bort dörrpanelen på förardörren på en Dethleffs Esprit.

dörr.PNG
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Demontera dörrsida Dethleffs Esprit

Hej.

Dörrsidan har en kant som sitter inskjuten under en sarg som går runt hela dörren. Börja med att ta bort handtaget på insidan. Nertill i framkant sitter det en eller två skruvar som du ska lossa, sedan måste du klämma ihop dörrsidan så att den kommer fri från sargen. Det är enklast att börja i den hörnan som skruvarna sitter. När den har lossnat där brukade jag använda en smörkniv av plast (för att inte göra märken) och tvinga ut kanten vartefter. Jag kommer inte ihåg om det gick att koppla loss elen till fönsterhissen innan man tog bort dörrsidan eller om man fick göra det när man hade fått loss den. Så mycket kan jag i alla fall säga att det är ganska bökigt att ta bort dörrsidan men det är ännu bökigare att få dit den igen. Lycka till !

Mvh / Roland
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Demontera dörrsida Dethleffs Esprit

Tack för svar. Jo det verkar vara på detta sättet, men de har kilat in en massa korta gummilistbitar som gör det svårt att trycka in plasten ordentligt.
Vill inte ta till för mycket våld, får kämpa på med det där i morgon.
handtaget o de två skruvarna är borta.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Demontera dörrsida Dethleffs Esprit

Hejsan Erik ! När Du har baxat ur och dit Din dörrinnersida kan Du komma hem till mig och göra samma operation, skämt åsido måste göra samma för att fönsterhissen slår stopp efter bara 10 cm, en helt annan fråga jag såg att Du har gått över till helintegrerad, tycker Du att vä. backspegel skymmer i rondeller och korsningar, det gör den för mig
Hälsningar från grannkommunen
Hasse & Ingegerd
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Demontera dörrsida Dethleffs Esprit

Tack för svar. Jo det verkar vara på detta sättet, men de har kilat in en massa korta gummilistbitar som gör det svårt att trycka in plasten ordentligt.
Vill inte ta till för mycket våld, får kämpa på med det där i morgon.
handtaget o de två skruvarna är borta.

Hej.

Det var tre år sedan jag gjorde det så jag hade glömt gummibitarna. De gör det lite extra besvärligt och jag kommer ihåg att några av dem kom inte tillbaka när jag satte tillbaks dörrsidan. Jag upptäckte aldrig någon nackdel med att de fattades. Jag glömde skriva att du måste lossa dörrstoppet också men det förstod du förmodligen ändå.

Mvh / Roland
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Demontera dörrsida Dethleffs Esprit

Hej igen!

Nu är dörrsidan demonterad och monterad.
Konstruktionen är ju inte precis lysande men efter att ha pillat bort gummibitarna så gick det. Fick bort de flest via hålen för dörrhandtag, knapp för elhissen och hålet för dörrstoppet. Sean var det till att vika ut listen runt rutan för att komma åt de gummibitarna.

Tusan vet hur de gjort när de byggt grejorna??

Bild på gummibit i överdelen men sådana var dit plockade runt om.


Varför skulle då dörrsidan bort? Ja på något sätt hade en av alla dessa mekaniska delar vridits för långt och fastnat. Försökte få fram felet igen men tji fick jag. Passade även på att montera dit en centrallåsmotor.

2017-09-21 15.45.45.jpg
2017-09-21 15.45.56.jpg
 
Toppen