• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Delfin ny medlem

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Hej å God Jul!

Tänkte presentera oss, vi är ju nya medlemmar.
Efter 33 år i segelbåt där vi uppfostrat tre pojkar som i dag är vuxna män, har vi gått i land och blivit landkrabbor ha ha.... Det tog oss faktiskt tre år att bestämma om försäljning. Nu är det gjort bilen är köpt. Fick hjälp med att importera från Tyskland av ett företag som heter husbildirekt.nu som vi verkligen kan rekommendera. Vi fick vår Delfin 3:a april och de svenska numerplåtarna 13 i samma månad. Dagen efter åkte vi hemifrån Trollhättan kl.06.00 var framme vid Varbergs färjeläger 7.45. Vår första övernattning i bilen blev på en ställplatz strax innan Hamburg. Höll därefter till höger och hamnade i Holland med alla sin tulpaner å väderkvarnar. Tillbaka i Trollhättan 22 april, sällan har vi upplevt så mycket på så kort tid. Sommar resan blev via Morokulien, Dalsnibba, Trollstigen, Atlant vägen, Trondheim, via Åre norrut till Mensträsk där världens längsta linbana finns. Ner till Högakusten och Barsta som vi rekommenderar. Missa inte båtfärden till Högbonden. Sen bar det väg hemåt igen via en rotfyllning i Krokom. Aj.aj.....men jäv...t gôtt efteråt.
Vecka 41 bar det av till Tyskland på en veckolång resa i Ahr området som är Tysklands rödvinsdistrikt. Backade in i ett gammalt mobb förråd 29 okt. för vinter förvaring mätaren stod på 17333 km kan inte förstå var alla km. tog vägen.........
Nu väntar vi på 1:a april då bilen ska ut. I år, menar nästa år, bromsar vi lite grann. men i stora drag blir det en tripp till Kjeåsen i Norge på våren, Gotland med Fårö på sommar resan och avslutningsvis två veckor i och kring Moseldalen. Får väll tilläga Kanske! Kan ju dyka upp nya ideer. Vi, jag Bill och min fru Ann-Britt, önskar alla en God Jul och ett Gôtt nytt.
Ps. undrar om loggan finns som klistermärke eller.......... :santa-5-icon: :santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.424
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Delfin ny medlem

:music-icon: :music-icon: Hjärtligt välkommen till husbilsklubben.se
Hoppas ni kommer att trivas hos oss. Väntar också på att få läsa en del om era reseupplevelser
:snow-icon: GOD JUL & Gott Nytt År :snow-icon: :santa-5-icon:
från Carina & Gunnar HBK 6

loggan är på G, men det kom lite helger ivägen
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Delfin ny medlem

Hej och välkomna

Det verkar vara många före detta seglare som går över till husbil, vi seglade i 20 år innan vi köpte vår första husbil. Vi är inne på den tredje nu. Det är rätt skönt att slippa akterankare som släpper klockan två på natten liksom att slippa motström och motvind i Kalmarsund (det är inte kul att se samma stuga för tjugonde gången när man kryssar). Nu är det bara att dra åt handbromsen när man hittat något fint ställe och sedan är allt klart.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
önskar
Lena & Leif
:santa1: :santa-2-icon:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Delfin ny medlem

Hej!

Visst är det skönt att slippa gå upp mitt i natten för att "ta hem på akterförtöjningen" vid dåligt väder. Nu vänder man sig om, skänker en tanke åt gamla båtvänner och sommnar om. På kusten har det blivit ett enormt tryck, tror alla norrmän med båt är i Bohuslän.
Vilken skön känsla det var att köra 45:an i norr och inte möta någon bil på långa stunder. Det var ju faktiskt Juli och storsemester. Härligt!! å vilka naturhamnar vi upptäckte. Kan inte släppa båt termerna riktigt. H-bilen har också en för å akter eller hur?

Ha en fort sätt God Jul
Ps loggan är jätte snygg :singing-icon: :singing-icon: :singing-icon: :singing-icon: :singing-icon: :singing-icon: :singing-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Delfin ny medlem

Hej

Ja, de har för och akter, styrbord och babord.
Lena upptäckte för ett par veckor sedan att de flesta kallar bile för hon eller henne, gulligt tycker jag.

Under Kristihimmelsfärdshelgen träffade vi fem husbilsfamiljer som tidigare varit seglare.
En annan kul grej är att folk kommer fram och snackar när man parkerar, det är trevligt.

Fortsatt trevlig Julafton!!:present-1-icon:

Lena & Leif
:santa1: :santa-2-icon:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Delfin ny medlem

:music-icon: :music-icon: Hjärtligt välkommen till husbilsklubben.se
Hoppas ni kommer att trivas hos oss. Väntar också på att få läsa en del om era reseupplevelser
:snow-icon: GOD JUL & Gott Nytt År :snow-icon: :santa-5-icon:
från Carina & Gunnar HBK 6

loggan är på G, men det kom lite helger ivägen


Hej Carina!

Gör inte loggan för stor! Våra fina bilar får inte se kladdiga ut. Är medlem i Burstner klubben och deras logga har gjorts förstor, såg inte snyggt ut, så vi sätte aldrig upp den.
Vi min fru och jag anser att A4 storlek, blir som vi svenskar brukar säga lagom stor. :music-icon: :music-icon: tycker Delfinerna
 
Toppen