• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Defa

F

F.d. 54097

Guest
Vad kan vara ett rimligt pris för inköp och montering av ett Defa DVS-90 larm hos en märkesverkstad, med 5 dörr- / luckkontakter och rörelsesensor i bodelen. Husbil är ca 9m och har centrallås även på bodelsdörr. Några erfarenheter från detta larmmärke och modell ?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defa

Defa DVS90 kostar ca 2500:- sedan tillkommer magnetgivare och inner IR sensor. Magnetgivare billigt o IR ca 800:-

Men det dyraste är arbetstiden, har gjort på min och det tar tid att få till magnetgivare på dörrar o luckor och sedan trassla runt med kabel.

Larmet som så monteras på ngn timme men det tar nog en halv dag att fixa resten. Vill då firman ha knappa tusenlappen i timmen blir det dyrt.


Larmet funkar bra, en fellarmning på glaskross men ställde ner känsligheten.
Det kan vara klokt att montera larmet indikeringsdiod i överkant på rutan (Kabe gör så) gpa all kondens som bildas på rutan.

Är du lite händig gör du det själv. Larmenheten programmeras vi PC o usb kabel.

Länk till mitt blogginlägg om defa: Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Defa

Såg att Mekonomen har ett paket numer, men hänvisar till behörig larminstallatör. Är nog inte omöjligt själv-vilket du bevisat, men kanske imponerar försäkringsbolaget mer om man har ett installationskvitto. Har fått ett pris på drygt 6.000 för utrustning och montering av "behörig installatör". Får överväga det eller att meka själv.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/sakerhet/stoldskydd/komplett-billarm-pa281986sv
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Defa

Mekonomen är dyra!
BILLARM DVS90 - Laitis AB

Vettigare pris.


Angående försäkringsbolag så har jag inget krav på larm utan det är endast till för att avskräcka tjuven. Har dessutom secondhand authenucation så man kan inte larma av med bilen fjärr utan hade en extra dosa för det. Det går då inte att lura centrallåsstänger att larma av. Larmar på görs med orginaldosan. Inte helt förtjust i detta, vill ha en dosa och inge mer.
 
Senast ändrad:
Toppen