• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

De religiösa furstarnas musikintresse....

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Lyssna på på Marshall !! ex.v. Marshall - Elgiganten

Men glöm inte det skall vara med batteridrift. De har nämligen exakt samma bara för nätdrift. Storleken är acceptabel i en husbil.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

OK, Big Spender!

Jag spolade ur vänsterörat och satte in apparaten och då lät det mycket bättre. Basbrumlandet försvann och det låter riktigt bra! Rimlig distorsion.

Jag skulle nog vilja rekommendera den här JBL-en även till icke ovänner, men alla öron är olika!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Ballad nr. 1 av Chopin i G-moll med Rubinstein just nu. Enastående!

Spotify for ever!

LBJ for ever!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Nu Fantasiimpromptut! Makalöst välljudande liten "fånig" bluetooth-högtalare!

Enormt nöjd med detta inköp!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Spotifys vägar är outgrundliga! Nu Romance-Larghetto. Aldrig hört. Vansinnigt vackert! Rubinstein of course!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Basen i Toccatafugan klarar den inte men det är det väldigt få högtalare som gör. På den tiden det begav sig så sålde jag Lansinghögtalare (eller var det JBL?) som vägde över ett halvt ton (dämpade med flera hundra kg sand inuti) och då lät det bra, enormt bra. Musiken kändes i revbenen som det ska göra i en kyrka med en bra orgel som den som finns i Ottobeuren!

Jappe

Psst. "La grande finale" kändes lite i revbenen även om basen inte var kristallklar. Distorderad och brumlig givetvis men förvånansvärt tydlig ändå!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

"Birth of the blues" fixar inte Spotify riktigt. Vad hette den lille afroamerikanen (!) som var gift med en svenska ett tag? Liten men med stor käft! Nån som kommer ihåg?

Jappe

Psst. Svarar själv. Sammy Davis Jr var det. Finns flera inspelningar tydligen, varav en är outstanding. Svårhittad.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Basen i Toccatafugan klarar den inte men det är det väldigt få högtalare som gör. På den tiden det begav sig så sålde jag Lansinghögtalare (eller var det LBJ?) som vägde över ett halvt ton (dämpade med flera hundra kg sand inuti) och då lät det bra, enormt bra. Musiken kändes i revbenen som det ska göra i en kyrka med en bra orgel som den som finns i Ottobeuren!

Jappe

Psst. "La grande finale" kändes lite i revbenen även om basen inte var kristallklar. Distorderad och brumlig givetvis men förvånansvärt tydlig ändå!
Høres nesten ut som Lansing sin Paragon høgtalare, ikke mange andre i halvtonn klassen - en helt vannvittig sak med støpjern og sand.
 
F

F.d. 54094

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Pröva Harman/Kardon Onyx Bluetooth högtalare . Dyr men ett otroligt ljud .

Christer .
 

Bilagor

  • IMG_0552.JPG
    IMG_0552.JPG
    1,2 MB · Visningar: 0

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Angående JBL Paragon
Mycket snygg högtalare med tyvärr så var inte basen den bästa . Men vad är bästa.(mitt tycke, har haft ett antal hornhögtalare men inte i den klassen) Hur som helst så lät den grymt bra. På -70 talet kostade den ca 50.000

Men jag är glad jag har JBL testskivan kvar
 

Bilagor

  • Snap 2016-10-23 at 10.57.17.jpg
    Snap 2016-10-23 at 10.57.17.jpg
    90,1 KB · Visningar: 200

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Jag skulle behöva en bruksanvisning för Spotify. Urvalet synes mig något begränsat. En nackdel är att när man söker på symfonier och konsertverk så hamnar man oftast i "låtar", s.k. highlights i sann amerikansk anda.

Vad gäller Mozart kan man möjligen söka på Köchelnummer (håller på att undersöka det just nu, Mozarts klarinettkvintett Köchel nr. 581) men för övrigt besvärligt att undvika "highlights"! Jag vill naturligtvis också kunna välja orkester och inspelning. På den tiden när jag sålde HiFi-anläggningar så hade jag tillfälle att lyssna på de mest fantastiska Archiv-inspelningar på Deutsche Grammophon och jag vill gärna hitta sådant även på Spotify.

Vill jag lyssna på ett större verk så föredrar jag att höra hela verket, inte delar av det, utvalda av anonyma diggare. Att lyssna på delar av symfonier är inte att lyssna på riktigt. Det tar visserligen tid att lyssna på en hel symfoni exempelvis men för att uppnå den stora upplevelsen så måste man stå ut med de delar som kan uppfattas som "longörer" av icke seriösa lyssnare. :rolleyes:

Någon här som kan (eller tror sig kunna) hantera Spotify med avseende på det jag har beskrivit ovan?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Nu har jag lyssnat ett tag på JBL-en och jag är nöjd med inköpet. Enda minuset är någon sorts tillagt extra basbrummel men jag antar att man får hänföra det till modeföreskrifterna just nu eller så beror det på att basen ska komma fram i små apparater såsom nallar och liknande. På min tid fanns det en funktion i förstärkarna där man kunde förstärka basen exempelvis vid låg volym eller om man råkade ha små högtalare (woofers med högtalare mindre än 12" :D).

Det borde finna en möjlighet att minska basbrummlet. Knut menade att det finns en funktion i nallen där man kunde reglera sådana här konstruktioner. Jag hittar inte den.

Jappe

PS. Den här högtalaren verkar vara gjord för Taubens gamla spår t.ex. Milanoinspelningarna. Absolut grande!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Det finns en uppsjö av equalizers för Android som klarar att justera även Spotify-musik.
Testa några av dom, det kanske löser dina bekymmer.
Synd att du inte valde en Audio Pro, där är ljudet väl balanserat från början.
Musik med överdriven bas från början blir lite burkig, men jag lyssnar inte på sånt ändå.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Audio Pro är ful. Jag kan få för mig att det är en spegel! :D

Jappe
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Om man väljer högtalare efter utseende istället för efter ljudkvalitet så ska man lida. :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Vill man vara fin, får man lida pin! :D

Vi kanske har olika öron! Vi kanske har olika hörapparater! Vi kanske har olika hjärnor. Vi kanske har olika husbilar. I min resebil funkar JBL-en väldigt bra!

"The answer is blowing in the wind!"

Jappe

MTA
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Ni får lugna er lite! Nästa bok kommer nästa år om gudarna vill och då ska "huvuden rulla"!

Jappe
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: De religiösa furstarnas musikintresse....

Vill man vara fin, får man lida pin! :D

Vi kanske har olika öron! Vi kanske har olika hörapparater! Vi kanske har olika hjärnor. Vi kanske har olika husbilar. I min resebil funkar JBL-en väldigt bra!

"The answer is blowing in the wind!"

Jappe

MTA

OK, jag tolkade dina tidigare inlägg som att du inte var helt nöjd med ljudupplevelsen. Klagandet på basen kanske var lovsång, idag vet man ju inte säkert med sångskrivare. :)
 
Toppen