• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax för ny kamera

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Men noll bilder i sekunden blir väl lite långtråkigt.
Håller med om att det inte bara är frekvensen som gör filmen - handlingen betyder rätt mycket oxå..

Om jag minns rätt så var/är väl vanlig biofilm 24 rutor i sekunden. Men man trixade upp till 25 på nått sätt för att det skull stämma med PAL-systemets 25 / 50 bilder sek.

ds
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dax för ny kamera

Knausen, fattar inte riktigt vad du menar, men för att inte ögat skall uppleva bildfrekvensen som flimrig så bör man väl inte understiga en bildväxlingsfrekvens om 50 hz.

Kommer ihåg att när vi köpte en 100 hz TV så var plötsligt den gamla 50 Hz tv:n flimrig att titta på.
ds

På bio er bildefrekvensen 24 til 30, i dette området ligger og frekvensen i normal video. 25 bilder pr.sekund fungerer brukbart sammen med lysnettets 50 Hz. Både 24 og 30 i bildefrekvens danner interferens - ved digital presentasjon med 100 Hz så drepes interferensen.

Øyet selv har så stortreghet at all bildeveksling raskere enn 20 til 24 bilder pr.sek virker som myk bevegelse. Gamle rykkete filmer var på ca. 15 bilder pr.sek.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dax för ny kamera

Jappe
Visst kunde jag ha lagt lite mer krut på intensitet och färgmättnad vid renovering av mina gamla diabilder (även om du tog i väl mycket) när jag skannade dessa (se utställning "Afganistanresa" på fotosidan.se) för några år sedan, men jag blev rätt tröttkörd efter att ha stämplat bort allt damm och alla repor.
aake
PS. Arbetar numera i Lightroom 2.1 varför det sällan blir något till Photooshop.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dax för ny kamera

Jag köpte en diascanner (Minolta Dimage Scan Dual III) för några år sedan och tänkte digitalisera alla mina gamla negativ och dias, men gav upp ganska omgående, tog en evig tid. Jag visste inte att dom gamla bilderna kunde samla så mycket damm. Moderna scanners påstås ju kunna reparera repor och ta bort damm men det har jag svårt att tro på. Någon som vet?

Har väl hamnat lite snett i den här tråden, så jag får väl sälla mig till Canondyrkarna. Jag har haft många Canon och har fortfarande en i fickan med mig jämt. Jag tycker det är svårt att välja kamera idag, men vill man ha en allround- och resekamera så bör man väl titta på hur kameran fokuserar i svagt ljus exempelvis. Där är det stora skillnader och det är inte lätt att ställa in avståndet på dom här kompaktkamerorna manuellt.

En annan sak jag värdesätter är optisk sökare. Det är inte alltid så lätt att se motivet på skärmen. Vid nattfotografering kan ju en skärm vara väldigt störande o.s.v. Det är behändigt med små kameror men det är lätt hänt att man fepplar till det och kameran går i backen.

Jag handlar helst i fotohandeln över disk hos en kunnig handlare. Det är värt lite extrapengar i längden. Försöker dom skinna mig där, så säger jag bara vad prylen kostar på exempelvis Cyberphoto, så blir det genast lättare att få ett anständigt pris. Nota bene: jag är beredd att betala lite extra för dom fördelar det innebär att handla "över disk".

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dax för ny kamera

På tal om Canon så köpte multiverktyget en Sony systemkamera idag. Modell DSLR-A300

Nån som äger en sådan o har lite synpunkter ?
Tyvärr envisas Sony med att fortfarande inte sälla sig till SD-minneskortsstandarden.
Fördel; nu får jag ha mina egna SD-kort i fred.
Märkte förresten idag att min "gamla" (ca 3 år) stationära XP-burk inte kan hantera SD större än 4 Mb.
Hela burken låser sig, när den skall läsa kortet.

DS
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Dax för ny kamera

[FONT=Verdana, Arial]Film Pentax Optio W60[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]1280x720, 15 bilder/sek[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]640 x 480, 30 bilder/sek[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial]Film Olympus µ 1050 SW[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]640 x 480, 15 bilder/sek kontinuerligt[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]640 x 480, 30 bilder/sek max 10 sek[/FONT]

Film Panasonic Lumix DMC-FX150
[FONT=Verdana, Arial]1280 x 720 och 30 b/s[/FONT]

Vad säger Ni?
Är det möjligt att ta några video-sekvenser som är njutbara för ögat?
Jag gör ofta bildspel och vill därför gärna ha med lite rörliga bilder...

En undrande Knausen
Jag hade en pentax?? men tyvärr rev jag ner den i golvet en bra kamera i ur o skur,men ska de tåla ur o skur ska man nog byta o ringarna emellanåt./susanne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dax för ny kamera

Jag köpte en diascanner (Minolta Dimage Scan Dual III) för några år sedan och tänkte digitalisera alla mina gamla negativ och dias, men gav upp ganska omgående, tog en evig tid. Jag visste inte att dom gamla bilderna kunde samla så mycket damm. Moderna scanners påstås ju kunna reparera repor och ta bort damm men det har jag svårt att tro på. Någon som vet?

Hadde selv en slik film/dia scanner, har solgt den og bruker en høyoppløselig Canon CanoScan 8600F med film og dia adapter i lokket. Denne gjør en brukbar jobb med mindre mengder støv og riper, mens den gamle filmscanner krevde helt rene bilder. I dag finnes det en enda bedre utgave 8800F.

Til min gamle far har jeg kjøpt en liten USB film/dia scanner på Teknikmagasinet Teknikmagasinet - meningen med livet - med sitt 5 megapixel kamera ogprogramvaren klarer denne også fjerne mesteparten av støv og riper.

Privat foretrekker jeg CanoScan - den har en optisk oppløsning som er vesentlig høyere enn 5 megapixel, faktisk så er mange av mine eldre dia så kornete at jeg velger å sette ned oppløsningen. Gammel 400 ASA film har en kornstørrelse som er godt synlig også ved 5 megapixel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dax för ny kamera

knugrone.

Jag kollade min scanner och den heter ju CanoScan 8800F. Jag hade glömt bort att den också var en dia/negativscanner. Giv mig styrka! Har för mycket prylar verkar det som. År 2009 ska jag inte köpa en enda pryl!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dax för ny kamera

Ja det var det men det har jag aldrig hört att de skall tåla de smällen.

De første Optio WP skulle tåle 1 m rett i gulvet, senere utgaver har spec på 1,5 m. Dette sammen med bedre vannbeskyttelse W60 3m i 1 time er avde mest robuste lommekameraer på markedet.

Selvhar jeg ikke mistet mitt Optio i gulvet fra mer enn 1 m. Men den har tålt det og noen turer i vann.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dax för ny kamera

Denna fina kamera badade jag med i Skagerack för ett par år sedan. Den fungerar idag, går att ta bra bilder med, men vissa funktioner fattas.

ps700.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen