• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dax för ny kamera

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag står i begrepp att köpa ny digitalkamera. Den ska vara lätt och smidig så att jag verkligen tar den med mig och får kosta mellan 3000-4000:-

Helst skulle jag vilja ha en ny Olympus som är vatten och skaktålig men eftersom jag tycker min nuvarande kamera ger "korniga bilder" vill jag prova ett annat märke och avstår därför från en "äventyrskamera som tål lite extra".

Jag har hittat en Panasonic DMC-FX150 med Leica optik.

Är det någon som vågar tycka till om denna kamera?

Panasonic - ideas for life - specifications

/Knausen
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Hejsan
Jag har också funderat på en ny kamera. En som jag kikat på är en Nikonkamera som jag tror heter 6000. Fördelen med den kameran, som intresserar mig, är att den har inbyggd GPS vilket innebär att den skall lägga in Lat & Long som en tagg till bilden. Det kan ju vara bra när du skall lägga in ställplats-tips på forumet. :)

Anders

PS Jag har en ca 3 år gammal Panasonic DMC-FZ5 och den har skött sig perfekt genom åren. Jag har stort förtroende för Panasonic men även Nikon.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Hej,

Jag har precis ändrat mig. Ville ha Nikon P6000, men efter att ha läst många review's om den på nätet, har jag beslutat att skaffa Panasonic i stället.

Närmast pga Nikons GPS fungerar inte som den skall. (GPS'n skulle varit den stora fördelen, i alla andra punkter var nog Panasonic'en bättre).

Hälsning jyrki/274
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Hej Knausen, jag köpte i våras en Panasonic TZ5 och är otroligt nöjd med den.

På den tiden, när svenska kronan var värd mer o dollarn mindre. Då köpte jag den på eBay UK.
Jag betalade då 2.000 SEK inkl extra minneskort och frakt till min dörr.
I och med man betalar med Paypal så har man ju också garanti mot ev. felleveranser.
Samtidigt bör man ju kolla upp företaget så mycket man kan innan.
I mitt fall var det ett stort USA företag som mellanlagrade produkterna i GB, därmed slapp man ju också betala extra skatt o tull.

Kan inte prisnivån idag, men här är ett exempel.
Panasonic DMC-FX150 FX150 Digital Camera Silver on eBay, also, Digital Cameras, Photography (end time 09-Dec-08 21:32:31 GMT)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Vi har alltid tidigare använt Canon Ixus (och nu senast värstingen i serien) och funnit att den är otroligt bra med avseende på bildskärpa o färgåtergivning.
För några månader sedan investerade vi i värstingen hos Panasonic Lumix som fick bästa kritik i tester. För att vi ansåg att Canonen var lite långsam.

Tyvärr var Lumixen en besvikelse främst med avseende på skärpedjup.
Den ligger nu nånstans i garderoben och har ersatts med Casio snabbbildskamera som har allt.
Videokamera, stillbild samt snabbildskamera. Rejäl zoom, upptill 40 bilder / sek i kameraläge samt videokamera med slowmotion.

DS
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Kan man använda den som en vanlig videokamera och vad kostar den
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dax för ny kamera

Bästa Hundvakt!
Tillåt mig påpeka att skärpedjup beror av brännvidd och bländare (och inget annat). Alla objektiv med samma brännvidd ger alltså samma skärpedjup vid lika bländare enligt optikens oomkullrunkeliga lagar. För att beräkna skärpedjupet vid en viss brännvidd kan du se på tabeller (eller imponeras av ekvationer) på: Online Depth of Field Calculator.
Jag vill med detta inte lägga mig i diskussionen om lämplig fickduglig kamera.
aake
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dax för ny kamera

Jag har sen ett par år Konica-Minolta. Tyvärr nedlagd! Men den har en bra egenskap utöver andra och det är att den optiska zoom-funktionen ligger inom höljet, alltså inget objektiv som sticker ut. Liten och behändig som alltid finns i fickan.
Nu letar jag efter en efterföljare. Ser att Sony har nåt liknande, men jag har inte haft den i handen än.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dax för ny kamera

Sony kjøpte konstruksjonen som Minolta laget, men det finnes andre som bruker en tilsvarnde teknikk. Jeg oppgraderte til et vanntett Pentax Opti W3 0 med 3x zoom - det er ennå mer kompakt og robust enn mitt gamle Minolta.
Den nye modellen fant jeg beskrivelse av på PENTAX Europe GmbH (Tyskland), filial Sverige - PENTAX Sverige W60 men 5x zoom og kan også brukes som HD videokamera - 720p standard pris ca.2900 SEK.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Dax för ny kamera

Hundvakten;

Jag förstår inte vad du menar i det här fallet med skärpedjup. Jag vet inte hur mycket du kan om optik, men skärpedjupet är direkt beroende på bländarinställningen. Se även: Skärpedjup - Wikipedia
Ibland vill man ha ett begränsat skärpedjup för att focusera på en bestämd punkt (tex inom reklam) och då öppnar man bländaren och minskar tiden för att bibehålla exponeringen.
Vill man ha en bild som är tydlig från förgrunden till bakgrunden ska man fotografera med en liten bländare och lång tid. Har man en bra belysning eller ljusförhållanden har man alla möjligheter att kunna ta en fin bild. Du bör inte ha automatläget inställd.
Jag känner inte till just din Lumix, men jag kan garantera att det inte är något fel på Lumix Leitz- (Leica) optiken.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dax för ny kamera

Man kommer inte ifrån att man behöver en liten fickduglig kamera. När jag väljer en ny sådan, vilket händer med ett par års mellanrum, så väljer jag största möjliga bildsensor, största möjliga bländare och skulle idag välja en kamera med bildstabilisering.
Men det ligger i miniatyrbyggandets natur att sensorn ändå blir relativt liten, att kameran får mycket kort brännvidd (mätt i absoluta tal) och att den därför får stort skärpedjup. Detta kan vara till glädje vid fotografering av landskap etc, men vid nästan allt annat fotande (och alldeles särskilt vid porträtt och djur) så önskar jag mig ett kort skärpedjup och vacker oskärpa på det som inte skall ligga i fokus. Därför tvingas man släpa på sina stora kameror och tunga objektiv. Sådan är livets hårda lott!
aake
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Sakta i backarna nu gubbar. Jodå, skärpedjupet är som bekant en effekt av gluggens öppning. Det är inte helt obekant, dessa optikens lagar. Men faktum kvarstår. Vi har jämfört vår Canon Ixus - den dyraste kommer inte ihåg namnet nu, men kanske nåt på titan eller dylikt, med den finaste (dyraste Panasonicen Lumix nånting) och med exakt samma motiv, exakt samma kameraposition, och kameran inställd på autoläge så ger Canonen bättre skärpedjup.
Kan i viss mån bero på att kamerorna väljer olika kombinationer av bländare o tid. Vilket i detta fall kan gagna den kamera som väljer mindre glugg men längre tid. Tiden var inte kritisk i vår jämförelse. Visst säger någon - ändra bländare manuellt, till mindre glugg. Jomen jag är lat och vill knäppa snabbt. Inget pill på knappar.
Och således blev Canon favoriten.

Jag skrev lite om Casios nya snabbildskamera. Den senaste med 40 frames/sek. Lilla varianten. Den större som kom i början på året kändes för tung o klumpig.
Idag har jag testat den lilla men utan att överdriva så är den nog inte färdigutvecklad.
Kameran klarade inte att ligga och fokusera rätt under den en sek långa bursten. 40 bilder.
Man kan således endast erhålla hyfsad skärpa om motivet under bursten befinner sig på samma avstånd. Tex en springande hund som närmar sig blir inte fokuserad inom hela bursten. Kameran är därför återlämnad till butiken. Tack för 30 dagars återlämningsrätten.

Mvh
Dag
ps
peterpan
jag har inte påstått att det är något fel med Lumixen. Vi har bara funnit att Canonen i ungefär samma prisklass trots allt tar bättre bilder. Obs trots Leicaoptik
Vår uppfattning......
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dax för ny kamera

Att Canon-kameran ger ett större skärpedjup beror på att den har en betydligt mindre sensor och därmed kortare brännvidd på objektivet för samma motiv och avstånd till motivet som Panasonic-kameran som har en större sensor och därmed längre brännvidd på objektivet. Eftersom jämförelsen dessutom gjordes med kamerorna i automatikläge så kan det skilja i bländare också. Detta kan dock kontrolleras i den EXIF-data som ligger lagrat i bilderna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dax för ny kamera

Hej Hundvakten,
Canon är kanon, tycker jag som har haft kameraväskan full av canonprylar sedan urminnes tid. Bifogar som stöd för detta en bild där jag står med kameraväskan utanför kejserliga palatset (Gulestan Palace) i Teheran 1965. Minns inte att det var det minsta obekvämt att släpa denna ergonomiskt bedrövliga väska runt Asien i månader. Bilder går att se på www.fotosidan.se.
Mvh
aake
 

Bilagor

  • Gulestan palace.jpg
    Gulestan palace.jpg
    630,3 KB · Visningar: 5
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Dax för ny kamera

[FONT=Verdana, Arial]Film Pentax Optio W60[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]1280x720, 15 bilder/sek[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]640 x 480, 30 bilder/sek[/FONT]


[FONT=Verdana, Arial]Film Olympus µ 1050 SW[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]640 x 480, 15 bilder/sek kontinuerligt[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]640 x 480, 30 bilder/sek max 10 sek[/FONT]

Film Panasonic Lumix DMC-FX150
[FONT=Verdana, Arial]1280 x 720 och 30 b/s[/FONT]

Vad säger Ni?
Är det möjligt att ta några video-sekvenser som är njutbara för ögat?
Jag gör ofta bildspel och vill därför gärna ha med lite rörliga bilder...

En undrande Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dax för ny kamera

Inga färger kvar på den gamla bilden! Borsta gråa hinnan bort, med Photoshop. Oj då, det kanske blev lite för mycket. Var du verkligen så brunbränd? Sanningen kanske ligger någonstans mellan dom här två bilderna. Hoppas du ursäktar min lek här, Aake; jag var lite nyfiken.

Gulestan%20palace.jpg

Gulestan%20palace 2.jpg
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Knausen, fattar inte riktigt vad du menar, men för att inte ögat skall uppleva bildfrekvensen som flimrig så bör man väl inte understiga en bildväxlingsfrekvens om 50 hz.

Kommer ihåg att när vi köpte en 100 hz TV så var plötsligt den gamla 50 Hz tv:n flimrig att titta på.
ds
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Jappe: Starta gärna en fotoskola i en ny tråd och jag ska följa den med stort intresse.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Dax för ny kamera

Knausen, fattar inte riktigt vad du menar, men för att inte ögat skall uppleva bildfrekvensen som flimrig så bör man väl inte understiga en bildväxlingsfrekvens om 50 hz.

Kommer ihåg att när vi köpte en 100 hz TV så var plötsligt den gamla 50 Hz tv:n flimrig att titta på.
ds

Siffrorna är från de tekniska beskrivningarna och den som filmat med sin digitalkamera kan nog avgöra om det funkar att filma...

/Knausen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dax för ny kamera

Normal biofilm har 24 eller 25 bilder/sek. 30 bilder per sek borde bli bra men det är ju inte bara frekvensen som gör filmen. Panasonicen har i alla fall en bra upplösning även om det tycks vara någon sorts wide screen-format.

Det gäller väl att kunna hålla kameran någorlunda stadigt vilket jag föreställer mig kan vara svårt med det lilla formatet. Men ett litet stativ avhjälper ju det problemet.

Lätt att åskådarna blir åksjuka annars :msn_weird: :snow-icon: .
 
Toppen