• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcams äntligen tillåtna!!

F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Har man gjort ett så gravt fel i trafiken så man har förorsakat en så svår olycka att polisen anser det nödvändigt att beslagta minneskort eller kamera så ska man ha sitt straff.
Jag tycker det är bra att det blir fler och fler kameror i fordonen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Har funderat länge på hur jag ska lösa mitt stora problem innan jag kan sätta upp en dashcamera. Problemet är att komma ihåg ta ner kameran när vi stannar/parkerar någonstans bland all folk. Det blir som att bjuda in tjuven om jag skulle glömma ta ner kameran! Hur gör ni andra, har ni ett färgglatt snöre runt pekfingret hela tiden, eller...
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Har funderat länge på hur jag ska lösa mitt stora problem innan jag kan sätta upp en dashcamera. Problemet är att komma ihåg ta ner kameran när vi stannar/parkerar någonstans bland all folk. Det blir som att bjuda in tjuven om jag skulle glömma ta ner kameran! Hur gör ni andra, har ni ett färgglatt snöre runt pekfingret hela tiden, eller...

Naturligtvis ser du tjuvarna i din mobil via Blackvuens wi-fi uppkoppling där du är och kan på bar gärning gripa tjuvarna och bli alla husbilsägares hjälte för dagen :spinny:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Haha Håkan, hade jag sett tjuven bryta sig in i vår husbil, då hade jag sprungit åt andra hållet...
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Helt rätt - skrev med glimten i ögat. Naturligtvis ska man inte ge sig in i situationer där man kan riskera att komma till skada :) Det vanliga - larm, extra dörrlås samt dekaler för både larm- o videoövervakning borde få boven att avstå eller välja ett annat fordon.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Upprepar mitt mantra.
Om man bara är ute efter att dokumentera trafiksituationer duger mobilkameran och en app som sparar film, koordinater, hastighet o.dyl.
Android mobil (Samsung i mitt fall) med sugproppshållare (min vanliga mobil - den glömmer man vanligtvis inte i fönstret - det gäller att träna in en rutin) appen Autogard med funktionen Background Recording och bluetooth handsfree för att kunna använda telefonen att ringa/svara medan man kör.
Sparar automatiskt den aktuella filmen med valt tidsintervall (20 min i mitt fall) och kastar automatiskt den äldsta filmen på SD kortet när kortet är fullt.
När jag behöver köra telefonen som navigator har Sygic en Dashcam funktion oxå.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen