• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcams äntligen tillåtna!!

F

F.d. 55554

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!


Har själv köpt en billig kamera från Harald Nyborg typ denna,
Denver för 399, men min var billigare.
Resultat finns här , man behöver ingen dyr kamera.
Mot Råå och Karnevalen är med vanlig kamera.

Tyvärr har min andra kamera lagt av, usb kontakten trasig, kameran tog med hastighet, gps koordinater.
Denna kostade 1.500kr

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Det är min önskan att spela in videofilm från Sverige ställplatser och vägar, även om det kommer ännu en tid.

Så jag frågade HBK forum
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/803619

Nu kommer det att överraska mig om min metod, inte längre tillräckligt laglig eller bra?

Det är lagligt att ha en kamera i bilen och går bra att filma enligt den senaste tolkningen. Det är vad man använder filmerna till sen som kan ifrågasättas. Ex lägger du upp filmer på nätet och det går att knyta ex personuppgifter till dem du filmat - ex via Regnr osv, så kan man bryta mot personuppgiftslagen
Räknas ett foto som en personuppgift? - Datainspektionen
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Har själv köpt en billig kamera från Harald Nyborg typ denna,
Denver för 399, men min var billigare.
Resultat finns här , man behöver ingen dyr kamera.
Mot Råå och Karnevalen är med vanlig kamera.

Tyvärr har min andra kamera lagt av, usb kontakten trasig, kameran tog med hastighet, gps koordinater.
Denna kostade 1.500kr

Jojje

Helt rätt - som alltid med teknik finns det en uppsjö av alternativ - till varierande pris, kvalité och funktion. :spinny:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Vad är detta för valuta på Amazon?
 

Bilagor

  • Dash.JPG
    Dash.JPG
    49,4 KB · Visningar: 10
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

På Ebay finns den för under 2000:- inkl tullavgift.
Hej - ja min ca prisangivelse/exempel var från Elgigantens hemsida. Gissar att man kan hitta den billigare i någon annan del av världen. Någon i tråden hade lagt ut aktuell kamera med olika minnesstorlekar - men beaktas bör att man kan köpa större kapacitet på minneskort själv, då dessa är uttagbara. Uttagbara är väl bra även om man ska föra över datan. Beakta även att "1CH" modellen som nån angav prisuppgift till är bara frontkameran. "2Ch" inkluderar 2 "front o akter" kamera. Sladdlängden är väl inte tillämplig på husbil för akterkameran - men kan ju monteras i bodelen istället och ha koll på att barnen är bältade och sams :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Ja den verkar fin o prisvärd. Är vilka funktioner man vill ha. Blackvue har Wi-fi - vilket gör att man ser bilden och kan styra den i ex mobilen eller padda. Man kan i realtid se vem som rör sig utanför husbilen även om du parkerar o uppehåller dig i bodelen. Är vilka funktioner man är ute efter.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=DR650S_2ch
:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Om något skulle hända är det bra att kunna bevisa var det hände, momentan hastighet, lagrad hastighet under X minuter, acceleration, deceleration (inbromsning) lateral acceleration i X-Y-Z-led. (Kurvorna i nedre vänstra hörnet.)
Klicka för större bild.

Dashcamera.jpg
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Eller så åkar man dit, beroende på vems fel det är...
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Jag har kamera i navigatorn men inte alltid navigatorn i husbilen.
Nu är ju min inre backspegel oanvändbar till annat än att kolla så inga luckor är öppna i bilen så jag tänkte byta ut den mot en spegel med inbyggd kamera.
Det finns en uppsjö av dessa och många är nog jättebra, men jag har inte hittat någon med trådlös backkamera i samma paket.
Då skulle min Biltemakamera där bak kunna få flytta till hästbilen istället. Alla vinner :)

Tips?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Polisen kanske tar den i beslag på olycksplatsen precis som de kan göra med färdskrivare!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dashcams äntligen tillåtna!!

Det tar två sekunder att peta i ett tomt minneskort.
Som vanligt blir det tjafs om bagateller när man visar något.
:mad:
 
Toppen