• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

jag kan inte ebay-handla,men föredrar att handla i en svensk butik om det tex blir reklamation.betaler hellre mera.finns det någon som säljer dash cam i sverige?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

jag kan inte ebay-handla,men föredrar att handla i en svensk butik om det tex blir reklamation.betaler hellre mera.finns det någon som säljer dash cam i sverige?

Varför handla via e-bay?? när man kan handla av grossister direkt från Kina.
Där i stort sett alla dashcams tillverkas utom vissa proffs-action kameror som Contour och Gopro Hero som tillverkas i USA.
Du betalar ca 1500kr i försäkringspengar för en svensksåld GS 1000= 2300kr istället för exakt samma kamera tillverkad på samma fabrik direkt från Kina för=800kr ink.l frakt???
Köp inga 150kr:s kameror...plastlinser och skräp processor.

1 kilo oxfilé kostar ca 3-400kr... skulle den kosta 50kr/kg skulle jag bli jävligt misstänksam.
För billigt... är ofta skräp = dålig andvänbarhet...har aldrig känt mig tryggare att handla i sk. svensk butik...

Bosse
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dÄRFÖR HANDLAR JAG HELLRE I SVERIGE OCH BETALAR LITE MERA.MAN VET JU INTE VAD DET ÄR FÖR SKRÄP MAN FÅR NÄR MAN HANDLAR PÅ NÄTET.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Varför handla via e-bay?? när man kan handla av grossister direkt från Kina. Bosse

Jag har en känsla av att man handlar direkt från grossister när man handlar på Ebay. Det finns mängder av grossister som lägger ut sina varor på Ebay.

Naturligtvis har en 150-kronors kamera inte den bästa optiken, det syns när man drar upp bilden trots att upplösningen har HD-kvalitet. Jag är däremot imponerad av elektroniken och hur väl kameran anpassar sig efter ljuset. Som sagt, bara batteriet kostar mer än 150 kr i en svensk butik.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dÄRFÖR HANDLAR JAG HELLRE I SVERIGE OCH BETALAR LITE MERA.MAN VET JU INTE VAD DET ÄR FÖR SKRÄP MAN FÅR NÄR MAN HANDLAR PÅ NÄTET.

Tryck 1 för att komma till kundservice. Tryck 2 för att komma till reklamationsavdelningen.Tryck 3 för att få hjälp...du har plats 15 i kön...väntetiden är ca 20 minuter. Eller gå in på vår hemsida där du kan få hjälp via vårt fråge-formulär...

Lycka till! :D

Bosse
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

dÄRFÖR HANDLAR JAG HELLRE I SVERIGE OCH BETALAR LITE MERA.MAN VET JU INTE VAD DET ÄR FÖR SKRÄP MAN FÅR NÄR MAN HANDLAR PÅ NÄTET.


Jag har handlat mycket "skräp" från Kina. LED-lampor o list, MPPT-reg. USB laddare osv osv. Vad anbelangar den kvaliten så är det samma saker som säljs här av svenska importörer. Inte liknande utan samma. Samma varor i Sverige kostar inte lite mer utan flera ggr mer.

Däremot köper jag sällan dyrare saker direkt, men det bero mest på risken att få tull o moms. Då är vitsen inte så stor längre. Men valet är fritt.

Ps. Är ditt tangentbord svensktköpt:) Ds.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har en känsla av att man handlar direkt från grossister när man handlar på Ebay. Det finns mängder av grossister som lägger ut sina varor på Ebay.

Som sagt, bara batteriet kostar mer än 150 kr i en svensk butik.

Va... så mycket??

Bosse
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har en känsla av att man handlar direkt från grossister när man handlar på Ebay. Det finns mängder av grossister som lägger ut sina varor på Ebay.

Naturligtvis har en 150-kronors kamera inte den bästa optiken, det syns när man drar upp bilden trots att upplösningen har HD-kvalitet. Jag är däremot imponerad av elektroniken och hur väl kameran anpassar sig efter ljuset. Som sagt, bara batteriet kostar mer än 150 kr i en svensk butik.

Och bil laddaren passar de flesta Gps er
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hei!

Har også kjøpt GS9000, og etter litt innstilling problemer så er den i gang. Fungerer meget fint og enkelt.
Fint med GPs, for da har man ikke bare video opptaket, men en todelt skjerm hvor kjøreturen er filmet, og den andre delen av skjermen er Google map og bilens posisjon under kjøreturen.

Men, kan du sjekke en liten sak. Når jeg holder mitt kamera i hånden foran meg, med skjermen mot meg, og vrir kamera oppned (180 grader), så høres det ut som om det er en løs detalj inne i kamera.
Kunne du sjekke på din kamera om du hører noe der inne når du snur det, eller rister lett på det?.

Mvh
Rusken

Har snurrat och skakat men det hörs ingenting. Skall provköra den i morgon.
//Eric
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej
Beställde just nu en VIOFA GS9000 Car Dash Camera.
När jag ser på bilderna på GS8000 så visas hastighet och en vägkarta också i bilden. Ser inte detta på bilderna till GS9000.
En annan fråga angående fästet till GS9000. Ser ut som det bara är för takmontage och inte går att montera på vindrutan. Kan det vara så ?
Kanske beställde jag trots att jag läst alla inlägg om detta fel kamera ?
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej Affezell,

jo samma vägkarta med hastighet i GS9000. Betr. fästet anger man att det inte passar till lastbil och buss.
Detta troligen för att fästet inte klarar att vinklas så mycket som behövs vid nästan lodräta rutor.

//Eric
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag läste i en foro att det är olagligt med dessa kameror i Europeiska länder att spela in bilder ifrán allmanna trotoarer personer nummerplátar mm. Man fár inte ha dolda kameror

Nágon som vet om det är sant?

H¨r hemma har jag 4 kameror som spelar in , men dom fár inte riktas ut utanför min ägo.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Går bilden att vända på VIOFA GS9000 kameran eller måste fästet alltid vara uppåt för att få en rättvänd bild ?
I så fall är det samma sak för GS8000 ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hei!

Men, kan du sjekke en liten sak. Når jeg holder mitt kamera i hånden foran meg, med skjermen mot meg, og vrir kamera oppned (180 grader), så høres det ut som om det er en løs detalj inne i kamera.
Kunne du sjekke på din kamera om du hører noe der inne når du snur det, eller rister lett på det?.

Mvh
Rusken

Kan det vara G-sensorn som skramlar?
Enklare sådana har en stålkula som antingen rullar upp för en ramp eller lossnar från en magnet vid en viss G-kraft.
//W
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag läste i en foro att det är olagligt med dessa kameror i Europeiska länder att spela in bilder ifrán allmanna trotoarer personer nummerplátar mm. Man fár inte ha dolda kameror

Nágon som vet om det är sant?

H¨r hemma har jag 4 kameror som spelar in , men dom fár inte riktas ut utanför min ägo.

Spelar ingen roll om kameran är dold eller inte. Det problematiska är att enligt kameralagen måste man ha tillstånd om kameran spelar in utan att manövreras på plats. Så länge man sitter i sin husbil och "manövrerar" sin kamera så är det inget problem, men kliver du ur din husbil och låter kameran fortsätta spela in så är det i samma sekund olaglig kameraövervakning.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Spelar ingen roll om kameran är dold eller inte. Det problematiska är att enligt kameralagen måste man ha tillstånd om kameran spelar in utan att manövreras på plats. Så länge man sitter i sin husbil och "manövrerar" sin kamera så är det inget problem, men kliver du ur din husbil och låter kameran fortsätta spela in så är det i samma sekund olaglig kameraövervakning.

Kliver man ur sin bil är det bara att stänga kameran...

Om man nu väljer att installera övervakningskameror kan noteras att kvaliteten på de kameraövervakningssystem som finns och säljs idag varierar stort. :confused:

Statens Kriminaltekniska Laboratorium, SKL, har en del råd och riktlinjer för kameraövervakningssystem på sin hemsida.

Och varför söka problem som inte finns...

Bosse
 
Toppen