• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nu är jag nöjd!
Har en Contour GPS action kamera som jag använt tidigare vid fiske, kanoting och vandring.

Det här kan man göra med en Contor GPS och programmet DashWare http://www.dashware.net/
DashWare är en PC-programvara som stöder bla Contour GPS, Chasecam, GoPro Hero där man kan anpassa mätare för hastighet, plotting GPS, höjmätare osv
kul för den som är intresserad att göra lite mer med filmerna.

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För 15 kr och en iPhone/iPad blir det så här:

image.jpg
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

I går kväll skulle jag haft en kamera. Mötte en långtradare efter ett backkrön på väg mellan Karlsborg och Askersund. Vad jag inte fattade direkt var att långtradaren som hade bra fart var på väg att köra om två lastmaskiner med svaga lysen. När mitt halvljus presenterade vyn så var lastbil med släp på min sida körbanan och sträckan att bromsa var kort. Ett frimärke hade ungefär fått plats utan att det blivit kontakt och allt gick så fort. // Peter
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har en BlackVue och behöver få tag på en sugpropp till framrutan där kameran hjälpligt kan fästas. Kanske någon här känner till något som kan passa någorlunda?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

För 15 kr och en iPhone/iPad blir det så här:

Har jag fattat rätt så måste jag först köpa en iphone för si så där en 5-6000kr för att sen
köpa en app för 15kr som jag inte kan använda till min Contour GPS kamera. :confused:

"Giv mig styrka brukar det visst heta"


Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

En smart telefon använder man inte enbart till att videofilma med dashcam, till skillnad mot en videokamera går den att använda till annat. Trots det har jag beställt en kinesisk videokamera för futtiga 150 kr men har inga större förhoppningar om resultatet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Själv räknar jag mig till "grottfolket", har en telefon att ringa med, en GPS för navigationen, en stillbildskamera för att ta bilder och en 32GB dash-cam för att filma. Till råga på allt elände köpte jag även en ny "bärbar". Fördelen är nog att jag kan använda varenda enhet oberoende av varandra.:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Fördelen är nog att jag kan använda varenda enhet oberoende av varandra.:twitcy:

Så hade jag också tidigare till dess jag insåg att jag hade svårt att hålla reda på alla prylar. Antagligen begynnande demens?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag ser också problemen med att kombinera för mycket i samma enhet.
Är man ute och åker vill man kunna svara i telefon samtidigt som man navigerar. En dashcam vill man ju sen också att den står på hela tiden om man skall ha någon nytta av den. Den skall ju vara lite av "set and forget".
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Undrar sedan hur det går när "plattan" blivit så stor så det är hjul på den också.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag kör med en padda som navigator (HTC Flyer 7") precis lagom stor. I den har jag Sygic som navigationsprogram. Sedan en 7" backkamera med manuell start, så att inget behöver hålla på och "flippa" om man behöver manövrera lite. Separat bilstereo med CD/DVD och fjärrkontroll, kopplad på bildelsbatteriet. Telefonen ligger klar på instrumentbrädan om jag vill ringa, handsfree finns också. För min del anser jag att separata enheter alltid är bättre än universalprylar, som för det mesta är knappt halvbra på det mesta. Jo, en separat kamera finns också, en Olympus långzoom med hyfsad optik så att den även kan ta bilder i lite sämre ljusförhållanden, till den finns också en rejäl separat blixt för de fall där den inbyggda inte räcker till, om jag vill ta lite bättre blixtfoton. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

I går kväll skulle jag haft en kamera. Mötte en långtradare efter ett backkrön på väg mellan Karlsborg och Askersund. Vad jag inte fattade direkt var att långtradaren som hade bra fart var på väg att köra om två lastmaskiner med svaga lysen. När mitt halvljus presenterade vyn så var lastbil med släp på min sida körbanan och sträckan att bromsa var kort. Ett frimärke hade ungefär fått plats utan att det blivit kontakt och allt gick så fort. // Peter

Jag har Dachbord Camera i LB,n och då såg det ut så här.
Spärrlinjer vad är de till för mån tro?:wideeyed:

https://www.youtube.com/watch?v=p6SHVClkjnA
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Till Knarrevik inlägg 372. Inte gärna, jag är inte särskilt imponerad över paddor i övrigt, en hyfsad navigator är det, men jag kunde lika gärna haft en vanlig 7" navigator. Mina synpunkter kanske färgas av att jag till bringar mina arbetsdagar framför en stationär dator med tre skärmar, och saknar ibland ytterligare en? Då blir paddor lite patetiska? :)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har Dachbord Camera i LB,n och då såg det ut så här.
Spärrlinjer vad är de till för mån tro?:wideeyed:

https://www.youtube.com/watch?v=p6SHVClkjnA

Hej
Vad har du för kamera. Ser väldigt bra ut på bilderna. Köpte för skoj skull en på Ebay för c:a 150 Kr men det är väldigt dålig bild. Ser nyttan av den och tänkte köpa in en bättre.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag kör med en padda som navigator (HTC Flyer 7") precis lagom stor. I den har jag Sygic som navigationsprogram. :)

Jag har också en Flyer och Sygic vill låsa plattan om jag stannar, Copilote funkar däremot bra, har du märkt av samma?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Nej, jag har inte några sådana bekymmer, den löper på riktigt bra. Har du flera navigationsprogram igång samtidigt? För då finns det väl säkert risk för konflikt. Har du mycket i den kanske minnet är fullt? Jag kör ju paddan uteslutande som navigator, så inga sådana problem här. :)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Hej
Vad har du för kamera. Ser väldigt bra ut på bilderna. Köpte för skoj skull en på Ebay för c:a 150 Kr men det är väldigt dålig bild. Ser nyttan av den och tänkte köpa in en bättre.

I LB,n är denna monterad Bil & Mc - Tech Hunter
Jag har en sådan privat också. Ja det är en bra bildkvalité och smidigt format.
Nu är min privata köpt från det företaget som länken går till men jag tror att en likvärdig/samma finns att impotera från US och då blir den nog billigare.
Köper du svenskt så får du svensk manual, men menyn är ganska enkel.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

En smart telefon använder man inte enbart till att videofilma med dashcam, till skillnad mot en videokamera går den att använda till annat. Trots det har jag beställt en kinesisk videokamera för futtiga 150 kr men har inga större förhoppningar om resultatet.

Får nog hålla med Knarrevik lite här. Jag har en Dachbord App i min Iphone (15 kr) och det fungerar mycket bra, bildkvaliten blir ju den som Iphonens kamera har med andra ord mycket bra. Mitt problem är att jag kan inte föra över filmerna till min PC och spara dem där.

Dessutom blir Iponen mycket varm i den del som kameran "sitter" och det tror inte jag är bra för elektroniken men som sagt det är vad jag tror.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

I LB,n är denna monterad Bil & Mc - Tech Hunter
Jag har en sådan privat också. Ja det är en bra bildkvalité och smidigt format.
Nu är min privata köpt från det företaget som länken går till men jag tror att en likvärdig/samma finns att impotera från US och då blir den nog billigare.
Köper du svenskt så får du svensk manual, men menyn är ganska enkel.

Motsvarande kamera köper man för 865kr inkl frakt och 32GB minne från
VIOFO 1080P GS9000 Car DVR Dash Camcorder with GPS [GS9000 with GPS] - $103.99

Tar ca 5 dagar fram till dörren...
- - - - - - - -

Sen när det gäller appar etc till smartfånen som kan användas både att ringa med och även till att öppna kapsyler med...
så har de flesta kanske ett universalverktyg typ Leatherman med hammare fil och kniv m.m men inte tusan använder man den den när det skall spikas och skruvas...

Bosse
 
Toppen