• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Darsgo

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
På vår första resa till Kroatien hade vi läst att man kunde ordna med denna transponder vid
gränsen till Slovenien. När vi kom dit så gick. vi in på en mack som vi trodde hade sådana.
Men tjejen i kassan var helt frågande när vi talade om att vår bil vägde mer än 3500kg.
Hon övertalade oss och bedyrade att det var en vignette vi skulle ha. Vi löste en sådan och
tog en som gällde en månad.Resan igenom landet gick bra, men nu när vi ska hem igen
undrar vi om vi vågar åka igenom igen med denna vignett, och om vi skulle åka fast hur stora
är i så fall böterna?
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Böter är 240 euro. Gå in på Darsgo hemsida där finns en förteckning över serviceställen där du kan få en dosa.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Herregud knappast värt att chansa, men man kan undra hur dom ser att man har en
vignette respektive darsgo. Vi såg ju att man hade några avläsningskameror i
luften men de var nog för darsgo.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kamerorna läser av vignette,avläsning för transponder är betydligt oftare,risken är stor att det blir böter om man kan fram vikten på bilen,mycket märkligt att försäljningställena inte vet vad som gäller,det första man tittar på är vikten på bilen enligt registreringsbeviset.
Jag skulle välja att skaffa dosa och ta bort vignetten.
Åkte genom Kroatien på motorväg fick betala för 3500 kg bil ,trots att min väger mer där verkar man mer flexibel,annars har Österrike höga böter för fusk med vägavgifter, antar att du har dosa för dom vägarna.
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Ja jag tom visade reg beviset för tjejen på macken, men nej jag skulle ha en vignette.
Det var kanske så att dom inte hade darsgo och ville tjäna en slant på att sälja en
vignette.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja jag tom visade reg beviset för tjejen på macken, men nej jag skulle ha en vignette.
Det var kanske så att dom inte hade darsgo och ville tjäna en slant på att sälja en
vignette.
Troligen var det så,endast dom större försäljningställena säljer Darsgo,vet inte om det är så stor risk att man kollar vikten mot registreringsnummer vid passage av kamerorna på motorvägen.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Vi körde från Österikes gräns ner till Trieste, alltså via Italien. Ställde in GPS på Sezana i Slovenien. När man precis passerat gränsen till Slovenien så ligger en OLW mack på höger sidan någon kilometer in i landet. Där fick jag min Darsgo. Den killen som skötte administrationen kunde sin sak. Tog max 2 minuter sedan hade jag dosan laddad med 25 euro.
 
Toppen