• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Damer bakom ratten

F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Ja, inte måste man köra inte, Rambo! Det är gott nog att, som du säger ha lite koll på det tekniska. Hur värmen funkar t.ex. vet jag att många av mina husvagnsresande dambekanta har dålig koll på, och alltid lämnar över till gubben bara för att nämna något.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Än så länge har maken fått köra (jag är inte mycket för att köra personbil heller) med jag får väl ta mig i kragen och göra det. Lite feghet är det nog från min sida. Inte för att jag förstår varför:wub: .
-89 och -90 hyrde vi husbil och körde till Spanien, då körde vi båda och vi har även haft en egen alkovbil i slutet av -90 talet och den körde jag också.
Det tekniska däremot är det jag som har mest koll på. /Jeanette
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hei,

Ja, det er bra å være to om å kjøre.

Som norsk tjej, på veg til å flytta til Sverige våger jeg meg inn på forumet.

Min bedre halvdel hadde "kjøreskole" med meg og husbilen fra første stund, og satt meg grundig inn i alle bilens tekniske og praktiske innretning, både med hensyn til motor ( olje, vann etc) og gasol osv.
I tillegg fikk jeg opplæring i å manøvrere husbilen både forover og bakover, slik at det til slutt var like naturlig at jeg kjørte som at han selv gjorde de.

Vihar reist mye i Europa, over lange strekninger, og da er det godt å kunne avlaste hverandre. Men så en dag ble min mann brått syk, og fikk kjøreforbud.
Hva da, om jeg ikke hadde mestret å kjøre husbilen???

Det hadde avskåret oss fra å kunne nyte et liv i frihet som landeveisfarende.

Men takk være at jeg etterhvert har lært meg å mestre bilen like godt ( og kanskje vel så godt) som flere av våre mannlige husbilvenner båder når det gjelder kjøring og teknisk innsikt, så er vi still going strong, og har allerede to lange Europaturer bak oss med meg som eneste sjåfør, og neste tur er planlagt til Frankrike i oktober.

Til sammenligning har vi flere husbilsvenner hvor fruen ikke tør, og heller aldri har fått opplæring i å kjøre husbil, og har sett at gode venner har måttet parkere bilen når far ikke kan kjøre.

Så tjejer, stå på, og lær å mestre husbilen. Ta et kjørekurs på "trygg grunn", det er bare trening som skal til!!!!

Tut og kjør!!

Hilsen Fruffa
 
F

F.d. 3407

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Här är ännu en som kör, inte ofta och inte länge för jag blir så rackarns trött!
Det är lite jobbigare än att köra personbil tycker jag, man måste ju ha mer koll på den övriga trafiken när man kör ett så pass tungt fordon och många trafikanter tycks inte förstå att den går lika fort som en vanlig personbil då de kastar sig ut framför oss!
Samma sak när det gäller omkörningar, jag kan inte förstå varför vanliga bilister måste köra om en mig (när och hur som helst) trots att jag kör enligt hastighetsbegränsningar, varken fortare eller långsammare, alltså precis likadant som jag kör nör jag kör vår vanliga Volvo, men då råkar jag inte ut för dessa dårar i samma utsträckning!:confused:
Annars tycker jag att det är ganska enkelt att köra husbil, jag körde även nör vi hade vår stora husvagn (en boggievagn) och det gick bra det med!:)
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Nu är det avklarat! :wink: Jag har rattat husbilen nu. :D Var i och för sig så illa tvungen för vi ska ha en ny framruta och gubben kunde inte komma ifrån jobbet, så jag var alldeles ensam också. Men det värsta av allt var att jag fick börja med att backa!

Vi har vår bil uppställd på firman vi köpt den av och det brukar stå många bilar där. Nu var det så väl att den till vänster om vår hade kört iväg, så det gick smidigare än jag befarat. När jag väl backat klart var det inga problem. Så nu kommer jag nog att sätta mig bakom ratten fler gånger. /Jeanette
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Här har du en "kompis" som också hellre åker, och Stig kör.
Vågar inte hellre köra, tycker bilen verkar så stor.
Hälsningar Ingrid:p
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Jag kör gärna "husabilen" medan Per sover en stund eller roar barnen i baksätena. Tycker om att köra, både bil och husbil. Det enda som jag inte tycker om är att backa, trots backkamera, har aldrig varit så bra på det varken med små eller stora bilar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Kama säljer sänksatser för stolarna (Isri) som kan vändas, dessa kompenserar väl den höjning som orsakas av att stolarna ska kunna vändas. Stolarna kan självklart höjas som vanligt även med sänksatsen. Per stolsunderrede kostar detta ca 1800 Sek monteringen är enkel, kan utföras även av mindre händiga (annars monteringskostnad ca 400 Sek/stol) en kanske räcker i ert fall?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej!
Här har ni en som inte kört husbilen så himla mycket, eftersom jag har en gube som hemskt gärna kör själv. Vi var till norrland i sommar ända upp till Gällivare, men jag körde inte en meter .....:eek:
Men provkört nån gång då och då har jag ju gjort förståss :yes:.

Nu till helgen ska våran dotter och jag åka till Jönköping och tillsammans med en annan husbilsmamma och hennes dotter gå på "Ladies Night".
Vi tänker ligga på "Rosenlunds" camping så det ska bli jättespännande, ingen gube med, så nu får jag köra alldeles själv :D.

Fru Loomis//Ingela
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Låter som en bra anledning till att sätta sig bakom ratten:wink: .

Hoppas ni får en trevlig kväll / Jeanette
 

Clary & Leif

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Falköping
HBK-Nr
605
Medlemskap
2021
Sv: Damer bakom ratten

Hej på er!

Jag tycker det är jättekul att köra våran husbil brukar åka
själv ibland.

MVH Clary & Leif.
 
F

F.d. 18232

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Hej. Jag har också börjat köra husbilen. Det är en härlig känsla att ge sig av. Körde i Norge i somras. Ha det bra, så ses vi på vägarna.
Eva:yes:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Miranda,

Tala om för mig vart du ska lära att backa in för första gången så jag håller mig undan :). Det går nog säker bra, alla har vi fått lära oss.
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej , jag tycker det ochså är roligt att köra våran husbil. När vi åkte hem från "Ragges " i sept så körde jag hela vägen hem till Dalarna. Min dotter och jag vi gjorde ett shopping vända i Örebro på vägen hem, det var ju bara att svänga in när det var jag som körde och jag som bestämde just då:santa-5-icon: Mvh
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Hej
Jag tycker det är bra att bägge kan köra om det händer något. Min man kör lastbil hela veckorna så därför vill inte han ta i ratten under helgerna.
Ibland vägrar jag men för det mesta är det OK. Det värsta jag vet är dock när den som sitter bredvid lägger sig i hur jag kör.
Eller vad tycker ni tjejer?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Damer bakom ratten

Jag tycker inte att damer skulle köra bil överhuvudtaget. Möjligen skulle dom kunna få en shopping-licens, som dom kunde få utnyttja mellan kl 12:30 och 15:30 vardagar och mellan kl 00:00 och 24:00 på helgerna!

Jappe
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Tänk att herrrarna inte kan hålla sig ifrån damavdelningen!
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Damer bakom ratten

Jag kanske ska framföra det till Sten-Åke. Då får han köra på helgerna åxå och även på semestern. Vad skönt jag skulle ha då. Jag kanske skulle sitta i passagerarsätet och kommentera allt.
MVH Maisy
God Jul på er tjejer vi kör bäst bara vi FÅR träna för vi kan göra två saker samtidigt
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Damer bakom ratten

Uppenbarligen har vissa herrar problem med sin manlighet och tycker sig höra hemma på damavdelningen.

Jag förstår att ni vill försöka skämta till det och vara roliga och tror inte för en sekund att det är er verkliga åsikt, men kommer ni hit i vår avdelning som gäster så får ni också bete er som artiga gäster. Klämkäcka gubbar med "skojiga" skämt, som ska ta plats och ta över har vi nog av i verkliga livet. Det är därför vi kan behöva ha speciella tillflyktsorter.

Är det så att ni är avundsjuka för att vi har en egen avdelning och vill
ha en "här kan gubbarna fjanta-sig-ifred"-avdelning så ordnar säkert web-gruppen en så'n åt er.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen