• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för solpanel på T3'an

F

F.d. 29287

Guest
Hej! Nu står vår fina buss och sover inne i en lada medan vi väntar på våren. Inför nästa säsong så har vi bestämt oss för att rusta upp bussen en smula. Vi vill nämligen kunna fricampa betydligt mer än vad vi gjorde när vi var ute förra sommaren, och eftersom vi är ute såpass länge så tänkte vi att följande uppgraderingar kunde vara på sin plats: Solpanel, en enkel markis, cykelställ till bakluckan, mer vatten (har haft 20 liter i biltemadunk tidigare), en uppladningsbar portabel dusch, en pytteliten porta potti för nödlägen samt en inverter/spänningsomvandlare(eller vad det nu heter) så att vi ska kunna ladda en laptop lite då och då.

Skälet till att jag skriver här är för att jag tänkte i vanlig ordning se ifall det är någon av er som sitter på vettiga erfarenheter angående framför allt elen som ska fixas. Den förra installationen av bobatterier, kylskåp och diverse gav såklart lite grundkunskap om detta men jag känner mig ändå osäker på installationen av solpanel.

Det jag vill åstadkomma är att ha en panel fastmonterad på taket som ska räcka till att underhålla kylskåpet som är litet waecoskåp på 40w samt att kunna ladda mobil på natten, en laptop (rätt sällan dock) och möjligtvis dra någon liten fläkt på varma nätter. lampor har vi en annan källa till. Jag har nog fått för mig att jag skulle klara mig ganska bra med en 100w panel till mina 140 ah som bobatterierna har. Sen tänkte vi ha en liten spänningsomvandlare för att kunna ladda en dator eller så ibland. Inget dagligt bruk egentligen, men tror ni att en 300 wattare räcker? Min tanke, som fattig student, är att haffa ganska billigare grejer. bland annat finns det solpanelskit på ebay där man får panel och regulator i samma kit.

Vad har ni för tankar? Är väldigt nyfiken på vad ni har att säga! :D
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dags för solpanel på T3'an

200 - 300W med en bra (MPPT)regulator kommer att fungera utmärkt.
Jag antar att du inte har så gott om plats på taket så mät noga och köp vad utrymme och plånbok räcker till. Ibland är det bättre med ett par mindre än en stor panel.

Strunta i växelriktaren och skaffa istället en bra DC-DC-omvandlare till datorn.
Kolla hos t ex Kjell o co.
Det är onödigt att bjuda på fler förluster än nödvändigt.
Satsa på att 12V-optimera systemet i bilen, det lönar sig i längden.

Beroende på vad du har för batterier så kan du öka uttagbar energimängd bara genom bättre batteriteknik.
Från dåligt till bra gäller: Våta Bly-syra - AGM - GEL - LiFePO4
Uttagbar energi är grovt räknat: 50% - 65-70% -75% - 90% av angiven kapacitet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dags för solpanel på T3'an

AGM og Gel uten deep cycle tåler som våte celler. De prosenter som forrige innlegg viser er for deep cycle batterier, som er vesentlig dyrere - nesten i klasse med LiFePO4 eller LFP som de også kalles.

Men finn ut hva du har plass til av solpaneler og planlegg ut fra det. MPPT kan gi 20% bedre ladning enn PWM regulatorer og koster i dag kun litt mer.

Batteribanken er neste del i planleggingen, AGM koster kun litt mer enn våte bly-syre og er enklere å håndtere. LFP veier mindre og gir dobbel brutto lagring på samme volum - i praksis nesten 4 ganger så mye energi tilgjengelig.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Frågan var ju vad man kan göra på en tight budget och då skulle jag satt dit en böjlig 100w panel direkt från Kina för ca 120usd. Och sedan en bra mppt regulator av välkänt fabrikat. Dåliga regulatorer blir oftast dyrare i längden med sämre verkningsgrad och går ofta sönder.
Detta borde räcka för att driva ditt kompressorkylskåp på sommaren. Mitt lite större kylskåp behöver 200w på taket för säker drift.
Batteriet bör fungera bra om det är friskt.
 
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Batterierna är vanliga fritidsbatterier som vi köpte pga väldigt bra pris. De är nya sedan i somras så jag tänkte inte byta batteribank än då det trots allt kostar ganska mycket, men visst hade det varit trevligt med något som inte har något emot djupa urladdningar. Vår buss har ett lite speciellt högtak med dubbla takluckor så jag får knappt plats med en 100w panel. men med lite god vilja kan jag nog få plats med det. är det stor skillnad på de böjliga panelerna gentemot de hårda lite tjockare? Har ni några tips på billiga men pålitliga regulatorer?

Tack för era svar hittills! :)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Aaaah, jag inser nu att jag förstod fel när jag läste trådstarten.
Jag tolkade texten som att du ville ha 300W solpanel.
En bra dag får du ca 5A per 100W panel, köp så mycket du har råd med och får plats med.
Man kan ju titta på flera mindre paneler också.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Det låter lite dåligt. Jag brukar har en tumregel 50% verkningsgrad (8Ah), över dagen (sällan över 90%). Så det borde bli totalt ca 400w under en normaldag. Just idag den 6/12 blir det nära noll.
Ett alternativ till taket kan vara hopfällbar solpanel, att ta fram när man stannar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Böjliga paneler är lättare, ca 3kg mot 12kg för hårda. De kan vara lättare att få snyggt monterade, nästan osynligt. De är dock något dyrare och hållbarheten på plasten har ifrågasatts.

Regulatorer som fungerat bra för mig är Ctek 250 samt två olika modeller av Votronic. Billiga från kina har fungerat dåligt och gått sönder, har använt dessa till batteridrivna elstängsel.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Aaaah, jag inser nu att jag förstod fel när jag läste trådstarten.
Jag tolkade texten som att du ville ha 300W solpanel.
En bra dag får du ca 5A per 100W panel, köp så mycket du har råd med och får plats med.
Man kan ju titta på flera mindre paneler också.

Är det 5ah per dag du menar?

Det låter lite dåligt. Jag brukar har en tumregel 50% verkningsgrad (8Ah), över dagen (sällan över 90%). Så det borde bli totalt ca 400w under en normaldag. Just idag den 6/12 blir det nära noll.
Ett alternativ till taket kan vara hopfällbar solpanel, att ta fram när man stannar.

400w under en normaldag?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Är det 5ah per dag du menar?



400w under en normaldag?

Nej jag menar att du får ca 5A momentant om det är en bra dag.
D v s lyser solen bra, men bara en timme så blir det ju 5Ah, lyser det bra i 2 timmar 10Ah osv.
Sedan kan man givetvis optimera vinkel, vara på en bättre eller sämre plats på jorden och hundra andra parametrar som påverkar, men som tumregel duger det.
 
F

F.d. 29287

Guest
Sv: Dags för solpanel på T3'an

Det börjar kännas mer intressant med en böjbar panel. är det bara att limma på då eller? ingen fästningsram som behövs antar jag? lite störigt att jag inte kommer åt min buss på vinterförvaringen. Hade varit väldigt gött att kunna mäta mer noggrant på taket. Däremot är jag rätt säker på att det är utmanande att få plats med panelerna på taket! :) håller tummarna! Mina förhoppningar är att få plats med en 100w och kaaanske en 50w om man pusslar lite. Jag antar att det går att koppla två paneler till samma laddregulator? :)
 
Toppen