• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för service? Se upp!

F

F.d. 24550

Guest
Dags för service på personbilen. Ringde verkstaden för att boka tid. Fick en offert på oljebyte, hjulinställning, byte av styrstag och hela kalaset skulle kosta drygt 6700 kr. Tyckte det verkade dyrt och ringde en annan verkstad. De skulle ha 4000 kr för samma jobb. Ringde den första verkstaden och avbokade. Sade då att jag hade fått ett bättre pris från en annan verkstad. De sade då att om de fick offerten från det företaget, så kunde de säkert bjuda under, för de vill ju så gärna ha mig som kund. Varför då försöka lura mig från början kan man ju undra. Inte särskilt förtroendeingivande.

I somras när vi var i Frankrike med husbilen och körde på en smal väg fick vi möte och backspegeln på vänster sida gick åt h-e. Ringde försäkringsbolaget och de ville att vi skulle anlita en svensk verkstad. Efter att ha diskuterat en stund fick vi tillåtelse att anlita en tysk verkstad som vi brukar anlita. Den tyska verkstaden tog 250 kr i arbetskostnad för detta förutom material. Vårt svenska försäkringsbolag trodde vi skämtade, de hade aldrig hört talas om något liknande. Vi kom inte över gränsen för självrisken på 5000 kr. I Sverige hade det blivit betydligt dyrare.

När det gäller service på husbilen så gör vi det i Tyskland. Det kostar ungefär hälften av vad det kostar i Sverige. Mellanskillnaden gör att vi kan ta en trevlig resa ner till Tyskland utan att det kostar oss mer än vad det skulle ha gjort om vi lämnat husbilen för service här i Malmö.

Det gäller verkligen att se upp med svenska verkstäder!
 
S

Sören-6830

Guest
Ja, usch ja, snart är det dags för service på personbilen, en Audi, även för mig. När man ringer och kollar varierar priset ibland från 4500 - 10000 på märkesverkstad. Lägsta priserna brukar VW-verkstaden ha. Få se vad det blir denna gång.
Service på husbilen gör även vi i Tyskland, men även där varierar priserna. För ca en månad sedan kostade full service på Fiat 3,0 på en märkesverkstad 5100:-, förra gången, också på märkesverkstad, strax över 4000:-. Har ingen riktig koll på vad motsvarande kostar i Sverige.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Anlitade ”AD bilverkstad A&O däck” i Arlöv. För service inkl byte av samtliga vätskor och filter ca. 4 000 kr samt byte av kamrem inkl. Vattenpump ca. 7 000 kr. Kan verkligen rekomendera dem
 
F

F.d. 24550

Guest
För den som vill testa en tysk verkstad kan vi rekommendera Raudzus i Husum. De är Fiat Professional och Iveco m m. Vi har anlitat dem i flera år och man får alltid ett bra bemötande. Man kan t o m vara med och se vad de gör. En av deras anställda pratar danska, vilket gör det lite lättare när man behöver prata mer teknikaliteter.
 
S

Sören-6830

Guest
Kan ju nämna de jag varit hos, Zakowski i Mayen, lite mindre verkstad för Fiat/Iveco.
Samt Wolters Nutzfahrzeuge i Kalkar, stor verkstad för Fiat/Iveco. Ringde dit ena dagen och fick service nästa dag.
Båda proffsiga och hjälpsamma, Zakowski lite billigare, kanske beroende på den mindre storleken.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Lämnade in min bil till Hedins för byta av oljetråg. Vid middagstid ringde de o sa att jag kunde hämta bilen Men de hade inte gjort något för den var för stor för att gå in i hallen. Konstigt sa jag då ni servade den i våras.
Har vi gjort det blev svaret. När jag sedanhämtade bilen sa de att de klarat o serva den på gården. Jaja säkert
Hedins servar inte längre mina bilar. :)
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Lämnade in min bil till Hedins för byta av oljetråg. Vid middagstid ringde de o sa att jag kunde hämta bilen Men de hade inte gjort något för den var för stor för att gå in i hallen. Konstigt sa jag då ni servade den i våras.
Har vi gjort det blev svaret. När jag sedanhämtade bilen sa de att de klarat o serva den på gården. Jaja säkert
Hedins servar inte längre mina bilar. :)

Hej! Ja Hedins ger jag inte mycket för bättre att gå nästgårs till Aronssons, dom fixar allt.

Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 24550

Guest
Då personbilen lämnades in på service på verkstaden som ville ha 4000 kr så visade det sig att det var ett annat pris som gällde. Första prisuppgiften var en uppskattning. Nu hade de räknat ihop allt som skulle göras och med material och arbetskostnad gick det på 2769,50 kr. Alltså ca 4000 kr billigare än den första verkstaden jag kontaktade!
 
Toppen