• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt tryck

Ingegerd S

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
916
Medlemskap
2024
Har nu provat den nya bilen några dagar och vi är väldigt nöjda så här långt sånär som på en detalj, nämligen vattenpumpen. Det är en s.k. sänkvattenpump och inte av någon högre klass vad gäller trycket. Bör väl i varje fall orka spola runt i hela toaskålen eller ? Den här levererar bara en rännil i bakkanten på skålen. Min fråga är om någon kan tipsa om en bra pump, gärna någon ur Kama´s sortiment (lätt att få tag på). Sitter något på slangen över pumpen som bör vara en backventil, men den fungerar i så fall dåligt, vi får alltid spola en stund innan det kommer något i kranen, kan det finnas ett samband? Råd och tips emottages med stösta tacksamhet.
Mvh Janne.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt tryck

Hejsan
Jag har aldeles nyss stoppat in en sådan här i min vattentank för jag tyckte det var för uselt tryck (och flöde)
Jag har inte hittat någon "värre" i alla fall, men det är möjligt det finns.

Riktpris 415:- i Kama katalogen
 

Bilagor

  • Vattenpump.jpg
    Vattenpump.jpg
    37,6 KB · Visningar: 40
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Dåligt tryck

Har också haft dåligt vattentryck med den i tanken inbyggda pumpen. Provade att skifta anslutningarna - och jisses vilken skillnad det blev.

Troligtvis har de någongång blivit fel anslutna, kabelfärgerna stämde inte överens. Pumpen är en dubbelpump nedsänkt i tanken.

Mvh
LasseF
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt tryck

Hämtade nya husbilen för en vecka sen.Konstaterade att man hade glömt att ta bort en klisterlapp på insidan av locket i vattenbehålleren.Den höll på att lösas upp.Om den hade smulats sönder och kommet inn vattensystemet hade det nog blivit stopp eller dåligt flöde.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt tryck

Janne
1) om du har yttre dusch, kolla att strömbrytaren (den yttre) står rätt, växla då om.
2) kontrollera att pumpens filter inte är igensatt av någon orsak, sker lätt om man tankat vatten "på fel ställe" eller låtit vatten stå för länge i tanken.
/ Bengt
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt tryck

Tack LasseF för ett mycket användbart tips! Hoppas att Du ser detta även om det gått en tid sedan tråden var aktiv.
Min pump gav bara svag stråle troligen pga skada inuti den kapslade delen. Köpte en Twin och det blev något bättre - dock inte som förr. Efter skifte av polerna idag är det nu perfekt!
Tack och bock!
Claes
 
Toppen