• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme med el i helgen

F

Fd.47585

Guest
I helgen stod vi med elanslutning. Det var mellan -1 och -6 vilket vi normalt inte har några problem med bara el men icke så denna gång. Med Masa-täcke på (halvintegrerad bil) kom vi inte upp i mer 14-15 grader oberoende vad vi ställde termostaten på.
Då jag har ganska mycket grejer med mig om något skulle hända så plockade jag fram voltmetern och kollade spänningen. Och där fick vi förklaringen, det skall ju vara 230 volt men i detta fall var det bara 196-197 volt dvs 15% för lågt, inte konstigt att vi inte fick upp värmen inne. Kan ju lägga till att vi har 2,5 kvadrat så det blir inget spänningsfall av det.
Nu kopplade vi bara om till Mix-2 istället för El-2 och fick det varmt och skönt inne.
Med detta kan ju vara något att kolla om man har kunskapen att mäta startström och utrustningen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inte nog med det. Om man antar att värmeelementet är rent resistivt så ger 15% lägre spänning nästa 30% lägre effekt (Watt). :)

MVH
Hans
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Blue LCD Digital Voltage Volt Meter AC 80-300V US Style Plug 110V 220V
Koster ca 40 kr i China og er kjekk å ha.
Elektronikken er vel heller ikke lagd for så lav volt.
Har vært på flere steder der mange ikke ville ha strøm.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Precis som "ingbe" skriver. Strömmen minskar också när spänningen minskar och eftersom effekten är spänning multiplicerat med strömmen så blir effekttappet "dubbelt upp" (eller rättare sagt "kvadratiskt upp")

MVH
Hans
 
F

Fd.47585

Guest
Vad är mix 2 och el 2 ? Sevallbo
På Truman finns två el-lägen, EL 1 = 900 watt effekt samt EL 2 = 1800 watt värmeeffekt, sen finns GAS som förstås är bara gasoldrift som ger 6000watt . När man kör el och det är kallt så räcker kanske inte 900watt eller 1800 watt då kan man "stötta" med gasol = MIX 1 eller MIX 2. Då går gasolen in och stöttar när tempen sjunker. El prioriteras i mix-lägena men räcker det inte så kopplas gasolen in, ELLER om strömmen bryts, då går gasolen in och håller värmen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har opplevd det samme med spenningsfall på plasser med underdimensjonert strømnett. Når belastningen øker faller spenningen for ale på plassen.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Och om man har en eller till och med två skarvsladdar så blir det ju märkbart spänningfall i den egna inkopplingen. Anledningen till attt man ska rulla ut hela sladden är ju att förlusterna i den alstrar värme som måste kylas bort...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
15% lägre spänning ger 15%lägre ström: 0.85V * 0,85A = 0,7225W, dvs 27,75% "tapp".
Precis som "ingbe" skriver. Strömmen minskar också när spänningen minskar och eftersom effekten är spänning multiplicerat med strömmen så blir effekttappet "dubbelt upp" (eller rättare sagt "kvadratiskt upp")

MVH
Hans

Tack för förklaringen! Stoppade in de gamla gymnasieformlerna i excel för att förstå och då gick det upp ett litet adventsljus för mig.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Lägger ihop formlerna P=U*I och R=U/I och "förenklar" så får jag (lyckas inte skriva in formlerna på ett vettigt sätt så det blir en bild) detta resultat:

effekt.png
P=1800W
U1= 230V
U2=190V

Riktigt kul att äntligen få lite nytta av gamla kunskaper! (om inte någon nu visar att jag räknat fel förstås)
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    17,7 KB · Visningar: 19
F

F.d. 54123

Guest
Lägger ihop formlerna P=U*I och R=U/I och "förenklar" så får jag (lyckas inte skriva in formlerna på ett vettigt sätt så det blir en bild) detta resultat:

Visa bilaga 159664
P=1800W
U1= 230V
U2=190V

Riktigt kul att äntligen få lite nytta av gamla kunskaper! (om inte någon nu visar att jag räknat fel förstås)

Helt rätt eftersom P= U^2/R och R är konstant.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu skall jag kanske inte kasta grus i diskussionen genom att ta med en liten komplikation. R är inte riktigt konstant. Speciellt inte i ett värmeelement. R har en temperaturkoeffecient som gör att R minskar när temperaturen minskar.

Nåja en snabb koll i (räddaren i sådana här sammanhang) Tefyma, visar att koeffecienten är så liten för de flesta metaller och speciellt de legeringar som används i värmeelement att man gott kan räkna R som konstant. Kvällen räddad! :)

MVH
Hans
 
Toppen