• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig radiomottagning ?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!

Har väldigt dålig radiomottagning i husbilen och den blir sämre när jag vrider om tändningen eller kör med husbilen.
Då brusar det mycket och radion letar efter nya kanaler med jämna mellanrum .Någon som vet vad det kan vara för fel ?

Har en 2010 Fiat Ducato
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Dålig radiomottagning ?

Vi hade det likadant och lät montera en antenn. Det blev bra mottagning efter det.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Dålig radiomottagning ?

Antennen jordas automatiskt om den monteras på en kaross som är av plåt. Om inte, får du försöka klämma fast en kabel mellan antennfästet och dra ner till någon detalj som har jordförbindelse med chassiet. Inte så besvärligt.;)
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Dålig radiomottagning ?

Har samma problem med våran, en ducato -11. Vad jag hört så sitter originalantennen i ena backspegeln, den verkar inte speciellt bra. Så jag antar att det bara är att montera en ny om man vill få in några kanaler på radion!
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Dålig radiomottagning ?

Antar att detta inte är orginalantenn?

IMAGE_9EC556FE-CD68-46A9-980A-3DE216073ECB.JPG
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Dålig radiomottagning ?

Jag letade också efter den i spegeln inbyggda antennen men kunde konstatera att det inte finns någon sådan efter att ha plockat isär bägge speglarna. Bäst kanske är att koppla in sig i TV-antennen, är ju rundstrålande och har horisontell polarisation.
Har någon provat?

Göran T625
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Dålig radiomottagning ?

Har inte lyssnat jättemycket på radio, men det jag lyssnat funkar helt ok.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Dålig radiomottagning ?

Förr fanns det antennförstärkare som man satte på sladden, det hade kanske vart nått att prova innan man monterar nått på utsidan.
Jag hade en sådan på en Passat och den hjälpte .
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Dålig radiomottagning ?

Tack för era svar, ska söka vidare på mitt problem så att,man kan få in någon kanal på semestern..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.685
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig radiomottagning ?

Jag hade usel mottagning med en antenn monterad på A-stolpen. Har nu bytt till en aktiv antenn på taket. Nu får vi nästan in för mycket? :D
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning ?

Jag hade usel mottagning med en antenn monterad på A-stolpen. Har nu bytt till en aktiv antenn på taket. Nu får vi nästan in för mycket? :D
Gokväll

Hade dålig radiomottagning från det att bilen var ny, den var utrustad med en glasruteantenn från fabrik.

Efter ett antal försök att rätta till detta utan att lyckas ,så visade det sig att på förstärkaren till TV antennen(Televe omninova) finns ett uttag för radiokabel, när denna blev inkopplad fick jag kanonbra mottagning.

Kan va värt o kolla om ni som har dålig radiomottagning har ett sånt uttag.

Hejs
Claes 105
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning ?

Jag har i två olika husbilar haft en sk glasruteantenn fastklistrad. Ingen av dom har fungerat bra, så dom har blivit ersatta av en traditionell pinne på högra sidan. Sedan dess har det alltid fungerat

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 29238

Guest
Sv: Dålig radiomottagning ?

Samma problem för mig,montera antennen på taket.och problemet är borta.
du ska se till att ha en antennförstärkare mont vid radion.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning ?

Ffa ska den inte ligga utmed stolpen, den är ju av plåt, och "kortsluter" antennen.
Antennförstärkare ger jag inte mycket för, de förstärker även störningar (de bör dessutom sitta så nära antennen som möjligt, inte vid radion). Har man en bra antenn och bra jordplan ska det räcka.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dålig radiomottagning ?

tak.JPG

TV-antennen är kopplad till ett 4G-filter och sedan till antennförstärkare och TV. Bra mottagning.

Radioantennen, en gammal Net1 470 Mhz, kopplad direkt på bilradion. Mycket bra mottagning.

4G-antennen är kopplad till TRE´s lilla router. Fungerar i hela vägen till och i Kroatien.

Funderar på att lägga på min gamla 80W solpanel bakom 100Wattaren och parallellkoppla.

Alla hål är tätade med Sika Flex UV
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Dålig radiomottagning ?

Kopplade min radio till TV antennen. UFO Triax med inbyggd förstärkning. Fungerar jättebra.
ERIKPER
 
Toppen