• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

hej alla medlemmar. dålig motagning prova med antenförstärkan till tv om du har 2st utgångar jag har haft detta på mina husvagnar tidigare och detta har funkat perfekt jag kanske är fel ute när det gäller husbilar.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej.

Äntligen har jag hittat felet på min dåliga antennmottagning.
En radiofirma la ner tid på att hitta felet och det var antennsladden som var kass.

Just nu, i väntan på en ny antenn som passar till min bil, kör jag runt med en kort liten antenn som bara är fasttejpad i motorrummet. Funkar perfekt!!!

Antennen har ingen extra jordsladd och denna antenntyp tror jag på.

/Knausen
 
H

hianders

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej Knauen!

Vi står vid båthamnen i Smedjebacken och lyssnar på SR Utlandsprogrammet, just nu på ryska, helt utan brus. Detta är ett mått på en bra installation. Knappa in 1179 Khz; MV, och prova. Redan klockan 19 kan man testa vid den här årstiden. Hör du inget på 1179 är din anläggning kass (när det gäller mottagning alltså). Mina två kommentarer i denna tråd är lika aktuella nu som tidigare.

Hälsn Hasse
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej Hasse.

Har precis testat min lilla antenn som ligger i motorrummet. Tyvärr är mina kunskaper i ryska obefintliga men jag hör klart och tydligt.

Ska bli intressant att se hur bra det blir nästa vecka när jag får min riktiga antenn. Det är kanske lite missvisande för mig att testa på MV. Jag ser ju nästan sändaren som står ute på Listerlandet...

/Knausen
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

hej alla medlemmar. dålig motagning prova med antenförstärkan till tv om du har 2st utgångar jag har haft detta på mina husvagnar tidigare och detta har funkat perfekt jag kanske är fel ute när det gäller husbilar.

När vi köpte våran tv-antenn medföljde en antennförstärkare med radioutgång. Detta kanske kan vara en lösning???

/Per
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Det är sällsynt med "dålig mottagning" i Sverige!
Betydligt vanligare med "dålig utrustning" =

för kort antenn / ingen antenn
felaktig / felmonterad antennkabel
felaktig / kortsluten antennanslutning.

Felsökningstips:

antenn och kabel
ta en universalmätare och motståndsmät mellan antennkontaktens 2 poler.
Skall vara "avbrott", låg resistans indikerar kortslutning.

anslut en c:a 75 cm sladd till radions antenningång, skall ge klart ljud

Om radio med sladd fungerar men radio med antenn inte fungerar, byt bilantenn.

Radio Sweden på 1195 kHz fungerar inte så bra på korthåll.
Pröva Warszawa långvåg på 225 kHz, fungerar dagtid bra i mälardalen.

Lycka till!
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej !
Har en Fiat Ducato 05 och en Pioneer radio. Radion funkade som ni alla har beskrivit alltså mycket dåligt.
Firman som vi köpte bilen hos kunde inte hitta något fel, alltså fick vi bara stå ut.
Av en slump hittar jag ett antennspröt i garaget som hade blivit liggande. det ar den modellen som vi hade på alla bilar åttiotalet med en spiralfjäder i nedre ändan och c:a dubbelt så lång som den som sitter på husbilen som original. Efter att jag monterat denna antenn har vi fått en super radio som klarar av det mesta.
Åk till skroten och leta reda på något gammalt spröt LYCKA TILL!!!!

Reviera
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Reviera,
Risken är stor att du bara hör gamla program på den antennen! :twitcy:

Annars så är det antennlängden som bör vara 1/4 av våglängden om du har plåtkarross.
För FM 88 - 108 blir medelvärde 98, avrundar till 100 MHz motsvarar 3m våglängd.
300 / 4 = 75 cm.

Kan nämna att jag numera har en flertrådig 0.75 kvmm c:a 75 cm instalationskabel
istället för det antennspröt som knäcktes av buskar på en skogsväg för några år sedan.

Kabeln är fäst med självlåsande mutter vid antennfästet och knuten i plastöglan uppe
på alkovfronten. Billigt och snabbservat om olyckan är framme!

Instalationssladden är billigare och enklare att åtgärda än att köpa dyr ny antenn varje
gång bara för att sprötet knäckts.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej !
Det gamla är gott nog:wub:!

Det nygamla sprötet har en längd av 75cm och originalet var 45cm så längden har betydelse i allafall när det gäller radiomottagning.

Reviera
 
F

F.d. 29238

Guest
Sv: Dålig radiomottagning, Fiat Ducato 2005

Hej! har haft samma problem på Fiat Dukato 2003 där antennen sitter på höger framskärm,ny antenn med förstärkare,ny radio funkar skit ändå,då satte jag antenn på taket,skruvade fast den på solfångaren,jippi nu funkar det klockrent.
 
Toppen