• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig mottagning?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fyller på en fråga i tråden stället för att skapa en ny. Har också dålig mottagning husbilen.
Har idag detta paket från Triax som satt originalmonterat.
Båt/ Marin / Camping Antenn med LTE skydd + 12V / 240V Nätdel, Triax

Placeringen är inget vidare där tv och nätdel sitter direkt under antennen. Kablarna är klass B och det finns inget slutmotstånd i den öppna utgången.
Så kort och gott. Om jag byter ut kablarna till trippelavskärmade klass A med compressinskontakter och sätter i ett slutmotstånd i det oanvända uttaget, tror ni mottagningen bli bättre?

Vi har motsvarande antenn som du har och den fungerar utmärkt i de flesta fall, däremot har vi märkt att olika TV-apparater har olika känsliga mottagare, där vi inte fått in särskilt många eller inga kanaler med en apparat, fick vi in betydligt fler med en annan?!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Stämmer Delfin! Fastmonterad i vänstra takskenan och icke flyttbar samt kopplad först till LTE filter, antennförstärkare och sedan till Grundig TV (som också är ansluten till Apple TV via HDMI kabel). All annan elektronik och kablar ligger på höger sida vilket kanske underlättar att vi har fantastisk fin bild 99,9% av tiden. Det ska mycket till att få några som helst störningar, kanske om vi ligger väldigt nära en tågstation med tågens elledningar 10 meter ifrån husbilen. Då blir det störning var gång ett tåg passerar. Även "grannens" mobiltelefon (troligen LTE problem) kan upplevas som störande om vi ligger väldig nära en annan husbil.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Var på en felsökning i en hyresfastighet förra veckan och efter en stunds letande så hittade jag felet. Man bygger om vinden till lägenheter och det var svårt att hitta någon som pratade mitt språk. Fick kontakt med en polsk elektriker som visade mig runt vad man gjort för jag har aldrig varit i fastigheten tidigare. När jag pekade för honom och frågade om han såg felet, jo det gjorde han. Men han bedyrade att han hade inte kopplat utan han som kopplat var från Afghanistan. Jag bara drog en djup suck. Mitt budskap igen, har du ingenting att mäta med så kan du inte göra din egenkontroll.

20180509_132352[1].jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ikke kult, opplagt feil når en først finner den. Nesten like lett å søke etter som en gammel koaks som var blitt full av vatn, når vi dro den ut fra taket i krypkjelleren så rant det vatn ut. Taket selv var tørrt, og det har aldri vært flom der. Så hvor kom vatnet fra?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jo det händer ibland att koaxialen är som en vattenslang. Där jag felsökt så har alltid ena ändan varit utomhus ansluten i ett filter, förstärkare eller LNB. Felet kan då vara att där blivit en skada på yttermanteln eller man skjuter fast kabeln med krampor och en enda krampa gått igen plasten. Kan också vara i anslutningen, seriösa F-kontakter har en o- ring som tätar.

20180516_160002[1].jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En plåt 50x50cm monterad under antennen på taket, kan lösa många problem med fast monterad antenn.
Själv skulle jag aldrig välja fast antenn, riktbar ger bättre mottagning utan tvekan.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Klämferriter helst på alla kablar från regulatorn, även på antennkabeln, ibland i bägge ändar, men prova dig fram. Börja med några och flytta runt. Denna typ av störning är svårt att se med instrument, men en antennfirma brukar kunna spåra störkällan. Har jobbat med störningsletning i kabeltvnät före min pension, och dåliga koaxialkablar kan verkligen ställa till det. Även en vanlig oskärmad antennkontakt till tv:n kan ge problem.
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen