• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt från toaletten Thetford C403

F

F.d. 54801

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Solano
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Avlopp
Har problem med att det luktar från toatanken vid färd.
Där kommer ingen doft när bilen står stilla.
Det luktar både inne i bilen och i garaget sidan om toatanken.
Där sitter ju en ventil i botten på tanken som öppnas när man för in tanken.
Så det är ju inte så konstigt att det luktar "skit" då, men varför finns där ingen anslutning som drar ut lukten från utrymmet?
Min tanke är att man kunde installera en Sog och koppla den tex. till bakljuset så fläkten suger ut luft (lukt)vid färd.
Har även sett att Thetford har en utvändig ventilation som man kan koppla på men där verkar inte vara någon fläkt, så frågan är hur effektiv den är.
Någon som har installerat den, hittar inga bilder på var den ansluts.
Pratade med Thetford på Elmia men dom visste knappt vad det var för något...
Är där någon som har samma problem, eller ännu bättre har åtgärdat detta problem?
 
F

F.d. 54801

Guest
Sture & Solveig skrev:
Hej. Hade samma problem i min husbil men jag monterade en avluftningsventil
som du kan köpa på alla välsorterade tillbehörsfirmor.I den satsen finns allt du behöver så är du av med problemet.
MVH STURE

Hej Sture!
Hittade du till en C403:a, hittar bara tillC250 och C260?
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Hej
Du kan enkelt lösa fläktfrågan. Har borrat ett hål i det gula locket till tömningsröret. Skuvat i en vanlig trädgårdskoppling, typ Gardena. Koppla på en trädgårdsslang ca 0,5 m. Enkelt att koppla av vid tömning. Montera en lite plastlåda i garaget. Borra hål igenom väggen ( sätt ett galler utvändigt) eller i golvet. Sätt en liten 12V data fläkt i lådan. Dra in en strömbrytare i toan. Har haft detta i 10 år , fungerar perfekt. Ingen lukt. Inga kemikalier. Bara att slå på strömbrytaren innan man lyfter på locket.
PS. Ström finns vid toakassetens microbrytare. Blå/ brun kabel.
Lycka till
 
F

F.d. 51265

Guest
Hej har samma lukt men jag tänker på att man inte har spolarvätska som man har i husvagnen det var ju en friks lukt som blev när man spolade så tycker ja Med vänlig hälsning Toreif
 
F

F.d. 54801

Guest
Jörgen skrev:
Hej
Du kan enkelt lösa fläktfrågan. Har borrat ett hål i det gula locket till tömningsröret. Skuvat i en vanlig trädgårdskoppling, typ Gardena. Koppla på en trädgårdsslang ca 0,5 m. Enkelt att koppla av vid tömning. Montera en lite plastlåda i garaget. Borra hål igenom väggen ( sätt ett galler utvändigt) eller i golvet. Sätt en liten 12V data fläkt i lådan. Dra in en strömbrytare i toan. Har haft detta i 10 år , fungerar perfekt. Ingen lukt. Inga kemikalier. Bara att slå på strömbrytaren innan man lyfter på locket.
PS. Ström finns vid toakassetens microbrytare. Blå/ brun kabel.
Lycka till

Låter som en bra ide, får bli ett vinterprojekt!
 
F

F.d. 54801

Guest
Torleif Eriksson skrev:
Hej har samma lukt men jag tänker på att man inte har spolarvätska som man har i husvagnen det var ju en friks lukt som blev när man spolade så tycker ja Med vänlig hälsning Toreif

Har en lite flaska stående på toa med "spolarvätskan" brukar pytsa i lite varje dag när vi är ute.
 
Toppen