• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig lukt från avloppet!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej! efter att vi kom hem har bilen stått ca: 3 dagar innan jag tömde spillvattnet.
Inne i Husbilen kom en väldigt obekväm lukt som jag TROR härstammar från spillvattentanken. Finns det inget typ av vattenlås på avloppen i husbilar? Jag har tömt och spolat så mycket vatten jag har kunnat så vattnet som kom ut till slut var helt rent och klart. Sedan verkar det som om lukten har försvunnet. Skall det verkligen vara så här? Någon som har något tips om vad man kan göra, medel eller dyligt. Fler som har haft samma problem! Vi har en Hobby 550FS 2006.

Mvh

Hasse & Gisela

:yes: &:wub:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Du är inte ensam med detta problem, många upplever detsamma trots att det ofta finns vattenlås i ledningen.

Det räcker inte heller att ha propparna isatta, avloppsvattnets rörelse i tanken under färd pressar tryck upp mot vasken så att vattenlåsen töms och propparna lättar så att den dåliga lukten kommer ut i bilen.

Det bästa motmedlet är att tömma tanken så snart möjligheten finns.

Jag har planerat ordna en urluftning på husbilstaket som skulle göra att trycket från vattnets rörelser istället går ut den vägen. Detta skulle även innefatta urluftningen från SOG:en, men har ännu inte blivit av.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Ett annat sätt att ordna avluftning från tanken är att helt enkelt borra ett hål så högt upp som möjligt i tanken. Då blir du även av med vatten som annars inte skulle få plats och göra att duschkaret svämmar över. Men det kan ju ha vissa olägenheter om man står på känsliga ställen och råkar överfylla gråvattentanken. Men en översvämmad dusch har ju också sina olägenheter.

Bäst är att tömma så ofta som möjligt.

Ovanstående gäller förståss om tanken ligger utvändigt under bilen. Ligger den i ett dubbelgolv får det bli en slanganslutning högt upp och en slang som mynnar ut under bilen.

(Detta blev för övrigt inlägg nummer 21 000 på sajten)
 
Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från avloppet!

:cool: Jag hade samma luktproblem i våras när vi hade tömt ceptitanken vid en camping, men jag slog i en halvliter klorin som fick gunga runt medan vi åkte vidare, nu har vi inte kännt någon som helst lukt under sommaren ( klorin är ju bakteriedödande) jag tänker slå i lite klorin då och då för att slippa vidare problem.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Re: Sv: Dålig lukt från avloppet!

Hej Sven-Åke!

Tack för tipset. Bara en fråga, blandar du ättikan med vatten innan du häller i det i avloppen eller häller du 12%:ig ättika direkt i.

Mvh

Hasse
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Hej,

Jag hällde direkt ur flaskan i köksavloppet och spolade på lite vatten från kran. I avloppstanken fanns lite gråvatten också, kanske 15-20 liter. Så småningom när vi tömde avloppstanken som då var halvfull dvs 50-60 liter var den dåliga lukten borta.

Hälsningar

Sven-Åke

:yes:
 
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Numera luktfritt!
nu tömmer vi gråvatten ofta! för vi hade det bekymret att när vi under " dessa varma sommardagar" ! öppnade ett sidofönster i hytten ,vid färd..... så kom en otrevlig doft av gråvatten. I vår alkovbil uppstår ett undertryck när fönstret öppnas: efter lite tipps i detta forum , så sätter jag en skruvkork ( en konisk plastkapsyl från en comfortflaska, tvättande damer vet nog vad jag hittat ) på överfyllnadsröret under bilen, detta hindra att luft sugs in denna väg-genom gråv.-tanken-upp förbi skavpet i små vattenlås och in i bodelen .
Lite omständigt att ta bort när vi stannar och nyttjar vatten i bilen. Ska hitta en lättdriven backventil.

Ingbert
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Ingbert.
Jag har tagit ventilen från en handpump i plast (sådan man klämmer på) som jag köpt på Clasohlson den passade perfekt i överfyllnadsslangen. Tömningskranen måste naturligvis vara stängd.Tyvärr finns inte pumpen i nyaste katalogen. Möjligen kan man använda 34-161 22:-.

Den dåliga lukten kom förut även när man körde uppför en större backe.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Ja, om man inte har kranen stängd kan det komma in mängder med luft som ventilerar avloppstanken så att det lommer upp i avloppet idiskbänken äller tvättstället. Kanhända att det i någon husbil finns vattenlås värt namnet och då är det inget problem. Beror även på takluckornas konstruktion.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Thetford som har en massa ganska dyra men förmodligen effektiva preparat måste väll ha en mirakelkur för detta, har själv inte kollat så hemskt noga.
Men att det luktar i min bil åxå bitvis råder det ingen tvekan om!!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Om man kör med sanervätska så har man alltid ett bra medel att hälla i som också är biologiskt nedbrytbart.

Annars är det bästa att tömma så ofta som möjligt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Jahå..nu har man kommit på varför dom föregående ägare hade den gummipropen till duschgolvet´s avlopp!Bilen har ståt nu några dagar och när jag skulle åka igår så var det lite obehaglig lukt inne i bilen.Gick och kolla och det vissade sig att jag glömde sätta dit ploppen både i tvättstället och i diskbänk.Lukten komm också från duschkarets avlopp så nu sitter allt ploppad.:music-icon:
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Hej Zubac

Det finns Tankrefreshner som man slår i avloppet då ahr du ingen dålig likt längre, har kört med det i alla år samma flaska som till toan fast detta är enbart för avloppstanken. Prova jag är säker på att Du blir nöjd

Birgitta 329
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Tack för den ömtanke Michael,men den mässan är för stor för mig..Ni ungdomar klarar är bättre...samtidigt som jag gillar min bil och har inte en tanke på att bytta bort den!Förhoppningsviss så är mässan helt ok och att resan ner gick bra för är..hälsar
Zlatko
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Dålig lukt från avloppet!

Hej! Ett bra sätt att bli av med lukt,mont. ett rör/slang av rätt kvalitet från gråvattentankens topp genom husbilen och upp på taket och anslut till SOG's takventil.Garanterat luktfritt.Gråvattnets gungning i tanken under färd kan inte suga ur vattenlåset! En del jobb förstås.Vi använder också reng.medel för gråvatten som vi skvätter i lite ibland i dusch, tv.ställ och diskhon. Då håller sig rör/slangar,gråvattentank och kulan i avtappn.ventil ren invändigt (tätar då effektivt).
MVH Dick.
 
Toppen