• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig GPS

Bo Eliasson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lerum
HBK-Nr
192
Medlemskap
2024
Har införskaffat en Garmin Nuvi 350, har haft den i 1,5 år och den har inte gett mig någon glädje. Redan från början blev vi ganska förvånade över att den valde så konstiga vägar och vi trodde att det var ett handhavandefel men så är inte fallet för vi har prövat på alla sätt att få den att ta en väg som är riktig och inte någon "kostig" eller liknande.Vi kommer från en resa från Frankrike och det har varit nära att den har åkt ut genom fönstret, för hade vi åkt efter den hade vi nog aldrig kommit hem. Bl.a så visar den att vi hade kört i 174 km/t och så fort tror jag inte någon husbil går. Varför vi säger att det måste vara något tokigt med Garminen är att vi har också en PC med Microsoft Auto Route 2007 med oss och vi har varit tvugna att kontrollera varje vägval mot Auto-Routte, vi har blivit förvånade över vilka konstiga vägar den valt. Vi har haft Microsoft A-R sedan -95. Vi ville ex.vis ej köra betalvägar men det gick inte att få den att acceptera detta.Vi har också haft tillgång till Tom-Tom som är inlagd på min telefon, Q-Tec, med en Rikaline bluetooth och det har varit en fröjd att följa dess instruktioner. Märk väl att Garminen kostade nästan 10.000 kr när den införskaffades och Tom-Tomen kostade 1600 kr.
Men det i särklass bästa är Microsoft Auto Route där man får en mycket bättre översikt över valet på vägar som gjorts, men det fodras givetvis en PC o en GPS mottagare. Med detta vill jag varna andra att inte göra detta val som både är dyrbart och totalt värdelöst. Redan efter ett halvt år började den ropa efter en ny uppdaterad karta och bara detta var ett konstigt sätt, det måste väl vara en karta som räcker minst ett år eller två.
Vill (vågar ej) köpa en ny karta, för kvarstår samma problem är den helt värdelös. Givetvis kommer jag att vända mig till generalagenten och få en förklaring över dessa konstiga vägval.

Medlem 192 Bo Eliasson
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Det är inte så enkel att du valt närmaste vägen? då tar den märkliga vägar.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Hej Bo!
Har du gjort den senaste uppdateringen? Jag har mycket goda erfarenheter av Garmin. Använder Streetpilot III samt Streetpilot 2610 både i husbil och på motorcykel.
Besök Garmin om du inte gjort det ännu.
Hälsningar
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Dålig GPS

Finns ju inställningar i de flesta navigatorer där man kan välja vilken typ av väg man föredrar.
Själv brukar jag lägga upp kortare rutter åt gången för att ha en bättre kontroll över att det inte blir bara tok.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Dålig GPS

Jag tycker det låter märkligt att Garmin skulle vara totalt värdelöst som Bo skriver. Garmin är trots allt en av dom ledande fabrikanterna på området.
Jag har själv en Zumo 550 som jag använder både i bilen, husbilen och på motorcykeln och är väldigt nöjd med den. Och jag har många kompisar som använder andra modeller av Garmins och är nöjda med dem.

Sen är det ju så att det är inte GPS tillverkarna som ochså gör kartmaterialet.
Detta köper dom från andra leverantörer så du kan hitta samma kartmaterial hos flera olika fabrikanter.

Det händer någon gång att den visar in på en väg som inte ser tilltalande ut men det är i såfall mestadels om man valt kortaste väg. Men då är det ju bara att låta bli att använda den och så hittar den ju en annan väg istället.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Hej Bo och ni andra!

Bo, kan stärka dig i din uppfattning om din Garmin genom att berätta att vår Streetpilot 330 (cirka 9000 kronor) uppförde sig på exakt samma sätt under vår resa i Frankrike. Vi hade den inställd på buss och snabbaste vägen (vilket brukar innebära att den tar större vägar) men blev ibland erbjudna vägar med en begränsad höjd på 2,5 meter och ibland med en bredd som i alla fall inte översteg bredden på bilen. Problemet kvarstod även när vi valde inställningen med Kortaste vägen - men då kan man ju ha en viss förståelse för vägvalet. Det hände faktiskt vid ett tillfälle att vi körde på en transportväg mellan ett flertal bondgårdar, samtidigt sopm vi såg riksvägen under närmare en mil några hundra meter från Garmins val. Vi hade heller inga som helst restriktioner när det gällde vägvalet. Alla typer av vägar var tillåtna, alltså även betalvägar.

Till råga på allt gav den sig iväg i rakt felaktig riktning vid ett tillfälle, vilket tog oss nästan en timma att begripa eftersom vi var ute på landsbygden utan några egentliga referenspunkter. Din antydan om att slänga ut skiten genom fönstret genomfor även mitt huvud vid ett flertal tillfällen, fast i min tankevärd ingick även att mosa den med ena foten. Jag hade också just investerat i en ny karta samt haft den inlämnad hos Garmin för översyn just innan resan, men inte blev det bättre för det.

Under hemresan gav vi helt enkelt tusan i att använda GPS:n. Man måste ju tänka på den mentala hälsan också!

Felet, när det gäller vägvalet tror jag, i alla fall vad gäller min GPS är att den låst sig i läget personbil/motorcykel och alltså inte ställer om sig när man ställer in den på buss. Testade även med lastbilsinställning - samma resultat, alltså kostigar. Varför den gav sig iväg åt helt fel håll (nej jag hade ställt in den rätt, så det ligger inte där) och jag kör också alltid med relativt korta inställningar har jag faktiskt ingen förklaring till.

För tillfället gäller alltså: Lita aldrig på en Garmin!!

Hälsningar
Staffan
 

Bo Eliasson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lerum
HBK-Nr
192
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Betr. dålig GPS
Här kommer ett ex på hur dumt den gör ett vägval. Från Heiligenhafen till Lerum väljer jag att köra via Helsingör men då väljer den att köra till Helsingör sedan till Malmö för att ta bron istället för att ta mig till Helsingborg och den vägen till Lerum. Begriper den inte bättre så måste det väl vara något som inte stämmer. Har flera ex. på att det är mycket underliga val som gjorts. För att ta ett ett litet ex. till, om jag åker från mitt Hem mitt i Lerum till Borås väljer den att jag ska köra ner till Partille och därifrån upp mot Borås, vägen över Härskogen är mycket bättre och dessutom mycket kortare men det verkar som om den inte fanns. Märk väl, jag är mycket väl förtrogen med Garminen och jag sticker inte ut näsan för skoj skull. Det är mycket enkelt att kontrollera vägvalen hemomkring där du känner vägarna och på andra platser där du vet hur du ska köra och utifrån detta kolla vägvalet. Har vid flera tillfällen hamnat på vägar där det helt plötsligt ex.vis står ett hus mitt i vägen eller vägen tar slut. Givetvis så är uppgraderingar gjorda och vi har givetvis provat flera inställningar av de som kan göras. Gör samma vägval i Tom Tom och där är det mycket sällan fel även i Auto Route blir det riktiga vägval. Det är inte speciellt roligt att köra fel när man är utomlands där du har begränsade kunskaper över vägarna. Frågar mig också varför den helt plötsligt visar 174 km/t i displayen. Jag gjorde också detta val o köpte en Garmin för att det skulle vara den bästa men ack vad fel det blev. Jag säger som ”Laura” på Garminen, gör en u-sväng på motorvägen.

Bo Eliasson
 

Bilagor

  • Betr dålig gps.doc
    23 KB · Visningar: 54

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Dålig GPS

Hejar på GARMIN!

Är på nedresa (från Boden) mot Skottland, fn i Belgien på en bakgata.

Har tidigare år anv pc med div program, mest Route66, map sonic (tungjobbat)

Köpte inför nedresan en Garmin 250, ( endast 2700:- m frakt via internet)...... helt outstanding!
Har aldrig haft så lätt att komma rätt med god förvarning under rutten hittills.
Har dessutom lyckats lägga in massor av poi (till stor med hjälp av klubbmedlemmar!), som har varit till stor hjälp när man skall hitta div intressen eller framför allt ställplatser i EU. Hur lätt använd som helst, UTAN manual i näven. (se bara de flesta tidn tester)

3,5 tum skärm, visst men som jag ser det nu i livetesten fullt tillräckligt då jag inte skall sitta o stirra på den i 100 knyck, då den (nuvi som hon heter) säger med klar o tydlig röst sväng hit sväng dit o det stämmer ju! Den har det som jag kräver, blåtand eller annat som en del andra har, so what har ingen användning för det o se bara på priset.

Höll på att köpa en Sony från början men som tur var blev det en Garmin, verkar finnas mycket skrivet mm om den ,tex nya Bordatlas 2007 i färdig gpi fil som fungerar fint.

:yes:
Kenneth
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dålig GPS

Jag har kollat sträckan med Garmin Mapsource, Citnavigator ver. 8 den går klockrent mellan Heiligenhafen och Lerum via HH-leden (angett Helsingör som waypoint).
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Hej!

Har en nüvi 360 och instämmer med Hymer och Bo. Har bland annat bett Gertrud att undvika grus å motorvägar, men inte f.. lyssnar hon på mig. Nu mera läser vi papperskarta och väljer våra vägar efter sunt förnuft. Mycket trevligare annser vi. Gertrud "garmin" kommer fram i okända städer.

Bill
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Dålig GPS

Har ochså kollat Heilinhafen - Lerum via HH på min Zumo och klockrent även här. Det verkar väldigt mystiskt att den skulle välja att köra ner till Malmö om det inte ligger en waypoint i rutten som tvingar den att köra dit.
Låter som att den borde returneras till Garmin för omprogrammering.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Som gammal Europa-korsfarare vill man ha en överblick av sträckan man vill åka, och då känns ju pappers-varianten bäst. Det blir väldigt lite överblick när man har en 3,5 tums skärm. Men man kan också ha kartan på lap-toppen och då blir översikten bättre. På en liten skärm hamnar man snart riktigt ordentligt i händerna på gps-kartan och dess vägval, vilket genererar ibland både lustiga och trevliga "nya" resmål som man inte i sin vildaste fantasi om att de fanns eller ännu mindre skulle drömma om att ge sej ut till. Sen är gps-en väldans skön att ha när man lärt sig att lite på den, för resorna blir både intressantare och fantasifullare, för det finns betydligt fler vägar än vad man i sin vildaste fantasi kunde drömma om fanns, jmf med Europakartan i 196 sidor! Att alltid ha en dam som talar om att man ska svänga etc, att aldrig behöva bekymra sig om konstiga adresser i vilken liten byhåla eller storstad i Eu som helst, det får en att få ett stooort självförtroende var man än är! Att det ibland blir konstiga vägar, jo, men vi Husbilsfarare är ju betydligt smartare än våra datorer, så ....... man får stampa på "idiot-grejen" men absolut inte kasta ut den genom fönstret, man MÅSTE lämna in den på elektronikskroten! Antingen får vi sätta oss ner en dag eller två och läsa manualen på riktigt, eller köpa något som ligger i paritet med vår inteligens! Pappers-kartan är ju jätte-bra för dom som har massor av kartor i olika storlekar, men vi som har vikt-problem i våra vagnar kan inte drömma om det en gång! Så, läs manualen (ordentligt), kolla inställningarna, ta´t lugnt, var beredd på överraskningar, njut av "nya" ställen och kör försiktigt. Glöm inte papperskartan!(som back-up!) hälsar FredrikL, (361 står det på bilen)som just kommit hem efter 4 veckor i Eu-land med massor av nya okända resemål, och nya konstiga hemstampade viner.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Dålig GPS

Ett problem med kartmaterialet är att klassningen på vägarna är undermåligt. Teleatlas kartor skiljer inte ens på en asfalterad länsväg och två hjulspår i skogen med gräs i mitten. Att ställa in navigatorn på att undvika grusvägar går mig veterigt inte, eftersom den informationen inte finns i kartmateralet.

Ett sätt att åka de vägar man önskar är att lägga in ett antal etappmål, men man måste således planera rutten med en papperskarta.
Man får inte ha en övertro på navigatorn, den kan ju inte tänka själv.

Det gäller också att uppdatera kartmaterialet och programvaran i navigatorn. Mycket har hänt sedan de började säljas.
Jag kan inte tänka mig att ge mig ut i Europa utan navigator, den har gett mig en ovärderlig hjälp genom åren.

Vi har valt en navigator med 7" skärm och integrerad backkamera. Det är ett ulitmat val för en husbil.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Hej igen!

Har idag talat med serviceavdelningen på Garmin och som vanligt blir svaret: Skicka in den så får vi ta en titt på den. Att det sedan blir fjärde sändningen till samma adress är kanske någonting man får räkna med när det gäller det aktuella märket. Men hoppet är det sista som överger en, så trots att inga förbättringar har kunnat märkas vid de tre tidigare servicetillfällena, så får man väl aldrig sluta tro på en bättre framtid.

Och Gudarna ska veta att jag läst manualerna både fram och baklänges utan att där finna något annat sätt att handha apparaten (eller få GPS´n att fungera bättre för det). Men det är väl så att det finns måndagsexemplar inom all verksamhet och vi har oturen att ha begåvats med ett av dessa.
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Dålig GPS

Vi har en Mio 269+

Kallar henne för "Mia" eftersom det är en kvinnlig röst...

Har provat med både "standard" och "utökade" funktioner.

Finns inställningar för snabb och kort resväg osv.

I Nederländerna tog hon oss runt i en stor vid båge med många många extra mil
istället för att köra raka spåret.

I Belgien tog hon in oss på en skogsväg som blev smalare och smalare...medan den rätta vägen gick ett tiotal meter vid sidan om oss.

I Frankrike tog hon oss flera kilometer in i "ingenstans" tills vi kom till en smal bro som jag inte vågade chansa att köra över...

Numera så kontollerar jag alltid resvägen. (Det går ju att knappa in så att hon visar vägen från start till mål) Och då kan man ju se på ett ungefär att det inte ser allt för konstig ut.

Min fru (som kanske kände sig lite åsidosatt i början av navigatorns ankomst i våra liv) börjar nu vädra morgonluft och sitter alltid med kartan inom räckhåll för att hålla koll på vad vår "Mia" egentligen har för sig.

Det var nära att hon åkt ut genom sidorutan mer än en gång under vår senaste resa.

(ja navigatorn alltså - INTE frun ;-)
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Dålig GPS

Hej !

Vi har en Garmin Nuvi 660 och den fungerar bra. Bara man inte glömmer att ställa
in om man vill ha snabbaste eller kortaste vägen. Det vara bara på Gran Canaria den
inte funkade på ett ställe.

Sussie
 
Toppen