• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig diesel behov av tillsatser?

F

F.d. 53814

Guest
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

I Sverige finns det 3 raffinaderier som producerar fordonsbränsle.
Preem är förmodligen största producenten, jag har inte letat siffror.
Det intressanta är att du inte kan veta varifrån soppan i pumpen du just använder kommer ifrån.
Jag ringde runt till bolagens teknikkontor för ett par år sedan i jakt på etanolfri 98 oktan. Det visade sig vara svårt att säkert hitta.
Inga bolag nämnda men slutsatsen blev att om jag bodde söder om Nyköping så var det ett bolag som levererade bränsle oavsett vad det stod på bilen som körde dit det, norr on Nyköping så var det ett annat, och då levererade dom till den kedjan som levererade söder om Nyköping.
Hänger du med?
På västkusten kunde det vara flera bolag samtidigt och i Norrland turades dom om beroende på kapacitet.
Jag förmodar att det är samma med diesel.
Det är därför ingen slump att dom förbättrade bränslena kom samtidigt på marknaden, "Miles", "Evolution" mm.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Hilde Wahl, relativt ny VD på ST1 (f.d. JET, HYDRO & Shell)
Det ska bli intressant att se vad vi får för dieselkvalitet och hur dagens motorer och partikelfiltrar klarar av dessa förändringar :wideeyed:

Om man ökar andelen vegetabilisk olja direkt blandat i bränslet, då kan det bli problem.

Om man gör som Preem och tallolja, bryter ner och återskapar molekylerna så det blir identiskt med fossil råvara, då kommer det inte blir några problem.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Läser tråden först nu och vill bara varna för att blanda tvåtaktsolja i en bil med partikelfilter. Hade en del "specialdiesel" som används till traktor och en gammal A4 -99 och som innehåller 0.5% biltemas syntetiska tvåtaktsolja. Bränslet har fungerar mycket bra i bilen under ca 15000 mil (av totalt 45000 mil) Hällde detta bränsle i min nya A4 -09. Ganska snart så blev katalysatorn full och den skulle renas med följden att det blev ett stort grått moln efter bilen. Stannade och trodde det tagit eld. Detta hände ytterligare en gång och har sedan inte provat fler gånger. Detta efter endast en tankning.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Som sagt tidigare;
Köp diesel från kända bolag, med rätt färg, och experimentera inte med tillsatser ("jag vet bättre än oljebolagen") så kommer inget att hända med motorn eller insprutningen.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet JonasS.
Jag är ganska säker på att din A4 2009 skall ha diesel enligt EN590.
 
Toppen