• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig diesel behov av tillsatser?

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Är det inte så att om man slår i en skvätt 2-taktsolja av asklös Outboardtyp absolut inte motorsågsolja, så håller pumpen längre. Jag har fått det rådet av flera dieselmekaniker och varit noga med att göra så i mina 3 dieslar utan problem. Skulle det vara helt fel förebyggande medicin??
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Har du verkligen läst ALLT i länkarna som finns i denna tråd ?????

Jag har läst länkarna Peter men det nämns ingenstans om asklös 2-taktsolja av Outboardtyp och om den skulle koksa igen spridarna och förkorta livslängden på en mekanisk pump så då måste ju dom som gett mig rådet att använda mig av den modellen eller att tillsätta ett dieseladditiv trots lång erfarenhet av dieselrenoveringar vara helt ute och cykla. Nu är ingen av mina dieslar av Common railtyp utan äldre. Om du kan svara på min fråga så gör det, påhopp tycker jag inte om!!
Åke
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

PeterK
Vi har en CRD med högtryckspump och har fått rådet att blanda i smörjmedel av auktoriserad Mercedes verkstad vid var tredje/fjärde tankning, har efter det ännu inte haft något fler problem, men det kanske är lite som vår kände Stenmark sa en gång ..... ju mer jag tränar ju större tur har jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Jag har läst länkarna Peter men det nämns ingenstans om asklös 2-taktsolja av Outboardtyp och om den skulle koksa igen spridarna och förkorta livslängden på en mekanisk pump så då måste ju dom som gett mig rådet att använda mig av den modellen eller att tillsätta ett dieseladditiv trots lång erfarenhet av dieselrenoveringar vara helt ute och cykla. Nu är ingen av mina dieslar av Common railtyp utan äldre. Om du kan svara på min fråga så gör det, påhopp tycker jag inte om!!
Åke

Mitt inlägg var inte menat som påhopp.
Bra att du skriver vilken typ av motor du har så att vi håller isär dem.

Nu vet jag inget om smörjegenskaper i aska. men just 2T-olja för utombordare finns med, och höjer smörjegenskaperna i blandförh. 200:1.
Funkar säkert i din äldre motor, men som du läste varnas den för i nyare motorer.
Jag tolkar det även som att den inte är kompatibel med ultralågsvavlig diesel. Kanske en varning här. (?)


7)Super Tech Outboard 2-cycle TC-W3 engine oil
Unconventional (Not ULSD compliant, may damage 2007 or newer systems)
HFRR 474, 162 micron improvement
200:1 ratio
16.64 oz/tank
$1.09/tank


Dock ifall du vill ha den produkt som bäst adderade smörjegenskaper så var ju denna "bäst i test", allt enligt den stora undersökningen/testet.

2)Opti-Lube XPD
Multi-purpose + anti-gel
cetane improver, demulsifier
HFRR 317, 319 micron improvement.
256:1 ratio
13 oz/tank
$4.35/tank


Här finns mer att läsa om produkten

Opti-Lube XPD Diesel - Fuel Economy and Reduced Wear! | eBay
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

PeterK
Vi har en CRD med högtryckspump och har fått rådet att blanda i smörjmedel av auktoriserad Mercedes verkstad vid var tredje/fjärde tankning, har efter det ännu inte haft något fler problem, men det kanske är lite som vår kände Stenmark sa en gång ..... ju mer jag tränar ju större tur har jag.

Vi har likadana motorer i våra husbilar.

Har MB ett eget additiv att blanda i dieseln?
Eller rekommenderade de en speciell produkt?

Jag har inte hört detta från de MB-verkstäder jag anlitat.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Läser här, Googlar och blir allt mer förvirrad. Alla diesel tillverkare säger sig ha tillsatt medel som renar systemet, håller bakterier borta, smörjer, sparar drivmedel och är miljövänligt. Varför skall man då hälla i en dyr skvätt undermedel i tanken? Det avråds från att tanka på vissa stationer tex OKQ8, Preem o.s.v. Märkesverkstaden sänder med en flaska undermedel som gratisprov, konspirationsteorin, "man skall köpa mer av produkten". Vad skall man tro på?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Tack för svaret Peter! Nu kommer inte jag att ändra på min modell att blanda in 0,5 procent asklös 2-taktsolja i våra bilar även om det finns additiv som är bättre. Det finns en tråd som heter 2-TAKTSOLJA men jag klarar inte att länka den till mitt inlägg, kanske någon kan göra det för att få lite äldre belysning av ämnet.
/Åke
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Här måste man väl fråga sig om deras diesel har samma egenskaper som vår?
Och i sådant fall, som Eurodiesel eller vår miljödiesel?

Deras diesel är som Eu diesel, fast med mer svavel. 15 VS 10 ppm.

Att förbättra smörjningen med bio olja är knappast en nackdel.
Jag säger inte att det är nödvändigt, oljebolagen tillsätter medel för att få upp lubriciteten till EN590 nivå (Eu diesel). Om detta inte sker, rasar våra högtryckpumpar.
Att tex köra på Jet bränsle är ingen bra ide då detta bränsle saknar lubriciteten hos EN590 diesel. (Det finns ett fåtal specialutrustade motorer som klara Jet A1)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Tack precis sådan info som behövs, då kommer ju nästa fråga, vår miljödiesel, har den samma smörjegenskaper?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Tack precis sådan info som behövs, då kommer ju nästa fråga, vår miljödiesel, har den samma smörjegenskaper?

Ja det har den (som EN590), samt ytterligare bättre (B5) om det INTE är blankdiesel. (soma saknar den välgörande bio oljan)
OBS, inte att förväxla med bio baserad diesel, som kan vara tillverkad av tex tallolja, som sedan kemiskt görs identisk med fossil råvara.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Deras diesel är som Eu diesel, fast med mer svavel. 15 VS 10 ppm.

Att förbättra smörjningen med bio olja är knappast en nackdel.
Jag säger inte att det är nödvändigt, oljebolagen tillsätter medel för att få upp lubriciteten till EN590 nivå (Eu diesel). Om detta inte sker, rasar våra högtryckpumpar.
Att tex köra på Jet bränsle är ingen bra ide då detta bränsle saknar lubriciteten hos EN590 diesel. (Det finns ett fåtal specialutrustade motorer som klara Jet A1)

Jo, det skall vara tillsatt både smörjmedel och biocider men jag vågar inte lita på att så alltid sker. Faktum är ju att jag råkat ut för två pumphaverier samt en tank+filter ( på en maskin) helt igensatta av en sörja. Efter det att jag började med tillsats (redline) har det inte uppstått några problem.
Nu vet jag ju förstås inte om det beror på tillsatsen eller om additiven numera alltid är tillsatta i bränslet men med de dåliga erfarenheter jag haft av Svenskdieseln så vill jag inte chansa längre.
Det händer även någon enstaka gång att det är EU-diesel på mackarna, vilket direkt ger en lägre förbrukning. Den första tankningen vi gjorde när vi startade årets H-B semester fick vi EU-diesel, då hade vi samma förbrukning som när vi kört utomlands, de följande tankningarna steg förbrukningen igen.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Man blir lite imponerad här över kunskaperna har ni arbetat eller forskat inom oljeindustrin ??? :) :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Det finns bara ett sätt för att rättvist jämföra olika svenska dieselbränslen.

Ställ upp ett antal likadana dieselmotorer med kat och partikelfilter i ett klimatrum och kör dessa med olika belastning i cykler, start och stopp som motsvarar vad genomsnittssvensken gör under ett år.

Plocka sedan isär dom och kolla hur de ser ut inuti med slitage och beläggningar.
Gör sedan samma test med olika tillsatser.

Tyvärr är det nog ogenomförbart ( och dyrt ) eftersom det finns en mängd variationer på dieselmotorer och dess bränslesystem beroende på tillverkare m.m. och även bränslet kan variera beroende på vilken dieselpump det är taget från även om tillverkare är den samma.
 
F

F.d. 53958

Guest
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Varför det börjades med tvåtaktsolja. Det var början på nittiotalet som den första ändring på dieseln kom och då saknades det smörjtillsatser i bränslet och sen har det levt kvar. Nu finns det ingen anledning att hälla i olja i dieseln.
Varför pumpar rasar tror jag beror på att det finns vatten i tanken och det är livsfarligt för pumpar samt att man får en organisk tillväxt i tanken som sätter stopp i systemet, sen händer det att pumpar rasar ändå men utav andra orsaker har bytt på en maskin som han gå tvåhundra timmar innan ras och det berodde på att luft kom in i dieseln så det blev kavationsskador.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Vatten i tanken? Då borde det finnas dräneringsventil :confused:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Det finns till och med dom som frivilligt häller i sprit i dieseln, så att vattnet garanterat kommer förbi vattenavskiljaren!!!

Skyll dig själv mätaren gör då extrema utslag mot max!

Köp diesel från kända bolag, med rätt färg, och experimentera inte med tillsatser ("jag vet bättre än oljebolagen") så kommer inget att hända med motorn eller insprutningen.
Naturligtvis skall även service enligt tillverkarens instruktioner utföras.

Vi diskuterar i denna tråd ett "icke problem", med undantag för långtidslagring, då biocider kan göra stor nytta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Dålig diesel behov av tillsatser?

Hilde Wahl, relativt ny VD på ST1 (f.d. JET, HYDRO & Shell) blev tillfrågad om dieseln's framtida utveckling då oljeutvinning pekar åt fel håll. Hon menar på att drivmedel inte ska "försvinna" på många år ännu. Det som kommer att hända är att fosil-oljan kommer att blandas med hållbart framställt olja (typ skogsavfall, raps...) för att kompensera efterfrågan och balansera dieselpriset framöver.

Det ska bli intressant att se vad vi får för dieselkvalitet och hur dagens motorer och partikelfiltrar klarar av dessa förändringar :wideeyed:
 
Toppen