• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Intressant.
Frågan är om även andra dimensioner på husbilsdäck finns hos de andra däckfabrikaten...
Jag har 225/75/R16CP. Gissar att den är ganska vanlig på "icke plåtisar"...

Se bilden för beskrivning av olika däcktyper
 

Bilagor

  • Däcktyper.jpg
    Däcktyper.jpg
    291,4 KB · Visningar: 255

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej leifw ! hur gamla är dina däck ? jag hade tagit bilen till en michelin återförsäljare och visat däcken och hört vad de har att säga om bulorna ?
 
F

Fd.47585

Guest
Det jag tänker när jag ser testen är att mellan sämsta och bästa skiljer det 350:-/st * 4 = 1400:- att slå ut på de år som dom håller så förstår inte jag varför man inte köper det bästa däcken. Kostnaden för våra husbilar är ju ganska hög så denna skillnad på 1400:-/5-6 år är ju försvinnande liten. Den dagen man råkar in i en oväntad svårighet vill man ju inte att däcken inte presterar maximalt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dessutom är Michelin dyrast trots måttlig prestanda, men när det gäller CPdäck finns inte så många att välja på.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det jag tänker när jag ser testen är att mellan sämsta och bästa skiljer det 350:-/st * 4 = 1400:- att slå ut på de år som dom håller så förstår inte jag varför man inte köper det bästa däcken. Kostnaden för våra husbilar är ju ganska hög så denna skillnad på 1400:-/5-6 år är ju försvinnande liten. Den dagen man råkar in i en oväntad svårighet vill man ju inte att däcken inte presterar maximalt.
Och vill man ha det bästa så är det ju ingen tvekan om det, det är CP däck som rekommenderas till husbilar och dom finns ju inte med i testen. Dom flesta däcken i testen skulle jag aldrig lägga på mitt semesterfordon där jag vill ha kvalitet och komfort! Men på en hantverkarbil passar dessa däck utmärkt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Och vill man ha det bästa så är det ju ingen tvekan om det, det är CP däck som rekommenderas till husbilar och dom finns ju inte med i testen. Dom flesta däcken i testen skulle jag aldrig lägga på mitt semesterfordon där jag vill ha kvalitet och komfort! Men på en hantverkarbil passar dessa däck utmärkt.
Du menar alltså att det skulle vara bättre kvalite och komfort på ett CPdäck ,det är samma däck i grunden när det gäller gummiblandning mönster osv.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Funderar på vilken organisation som har utförd testerna för Råd & Röns räkning. Inte alldeles enkelt att testa däck som passar bäst till en husbil antar jag. Har någon sett relativt nya tyska tester på CP däck?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det finns ju en anledning till att 90% av alla husbilar levereras med CP däck, det är främst MB och Iveco chassi som kör med C däck men dom har ju också lite andra dimensioner. Det finns tester för HB däck och då blir det lite andra typer av däck, här är det inriktat mera för transporters och plåtisar. Visst kan man hitta HB däck här framförallt om man jagar priser. Agilis C och CP är det bara stommen som är samma! När jag menar komfort så vet jag att många av dessa märken inte håller sig runda, jag tillåter inga vibrationer i ratten . Det är en mardröm för ett däck som får dåligt betyg i tester men det kan vända fort i en annan test.
Det är alltså Michelin och Conti CP däck som rekommenderas men det går utmärkt att välja ett C däck, riktiga vinterdäck finns ju bara som C däck.
 
J

Jarn

Guest
Här är en tysk test, visserligen några år på nacken men dimensionen är kanske mer passande för husbilar och beteckningarna på däcken är också typ Camper eller Cargo.
Här är det då Nokian och Continental tillsammans med Nexxen som ligger i topp. Även här är Michelin en bit ner, men Michelin brukar sällan få höga poäng i tyska tester (egen reflektion).
Titta på bilderna så ser man tydligare de olika summeringarna.
Reifentest 225/65 R 16 C: Starke Reifen für Fronttriebler
 
Toppen