• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbil

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Om jag söker vinterdäck till min bil via reg.nr på bythjul.com så får jag 29
förslag. Samtliga förslag har belastningsindex 100 och min bil kräver 109.
Då kan man fråga hur seriösa och kunniga däckhandlarna är.
Kan sånt här spöka till det så man får riktiga bristningar och punkteringar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Just lastindex kan vara knepigt, och däckfirmorna har inte alltid koll på detta tyvärr.
Däckstryck är med kalla däck,vilket innebär att trycket stiger över max med varma däck,vilket är medräknat hos tillverkaren.
Jag skulle aldrig köra med året runt däck,min åsikt!
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Monterade däcktrycksövervakning till i år. Har alltid kört med ca5,4 på sommardäcken. Bilen väger max 4,5t o vid körning med utetemp på ca 23-24gr o uppåt ökar däcktrycket med 0,6-08bar. Detta medför att dom flesta som har det tryck jag har passerar över 6bar i däcken.
Nu kör jag med 5,0-5,1 o håller då ett vettigare tryck när dom blir varma.
Av den anledningen har jag fyllt Nitrogen i däcken. 5,4bar i sommarhjulen.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Det blir lite järnhjul att köra på! ;) Jag har 225/75-16 och samma axelvikter, kör på 3,5 bar fram och 3,75-4 bar bak, det blir en väldigt mycket
trevligare bil att åka med.
Fag upplever inte dom som speciellt stötiga. Däremot rullar dom väldigt lätt. Märktes vääääldigt tydligt på alla alpvägar genom Österrike och Slovenien.:spinny:
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Det blir lite järnhjul att köra på! ;) Jag har 225/75-16 och samma axelvikter, kör på 3,5 bar fram och 3,75-4 bar bak, det blir en väldigt mycket
trevligare bil att åka med.
Blir den inte "svajig" när du har så lite tryck?
Jag sänkte från 5,5kg till 4,8kg och den blir betydligt snällare att både köra och åka!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Blir den inte "svajig" när du har så lite tryck?
Jag sänkte från 5,5kg till 4,8kg och den blir betydligt snällare att både köra och åka!
Nej, faktiskt inte, och jag är ändå rätt krävande när det gäller köregenskaper. Nu är ju vår bil sådan att vi inte har något garage att lasta
i, det kan ju bli lite annorlunda med ett välfyllt garage och den pendeleffekt det kan skapa. Men det är ju bara att testa, det är ju inget som hindrar
att köra t.ex. 3,5 bar fram och 4 bar eller mera bak. Sedan beror det ju en del på vilken däcksdimension man har också. Jag kör f.ö. på Michelin
Agilis CP, de har ju förstärkt stomme, det kan ju kanske behövas något högre tryck för att få samma stabilitet om man kör på C-däck.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
När man har hittat sitt däcktryck i tabell enligt axelvikt så får man se det som ett minimitryck, sen skiljer ju bodelen enormt mycket mellan bilarna. Överhäng bak, höjd på bilen och hur den lastas, därefter får man höja trycket med lite känsla vid svajighet tex. Det är ju därför rekommendaktionerna på däcktryck ofta hamnar runt 5 kilo bak även om det inte ska behövas så högt tryck enligt tabellen.
Dom riktiga vägnördarna vill ha en HB med lågt placerad kyl, ingen AC på taket och absolut inget överhäng, sen är det bara att njuta av körningen med minsta möjliga lufttryck!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har labbat en hel del med däckstrycket. Det var 5,5 kg både fram och bak när vi fick bilen. Stabil men väldigt stötig gång , särskilt på lite sämre vägar. Har minskat och ökat tillbaka trycket under resor med en transportabel kompressor. Kör nu 3,75 fram och 4 bak. Det ger en betydligt mjukare och behagligare gång, fortfarande med god stabilitet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När man har hittat sitt däcktryck i tabell enligt axelvikt så får man se det som ett minimitryck, sen skiljer ju bodelen enormt mycket mellan bilarna. Överhäng bak, höjd på bilen och hur den lastas, därefter får man höja trycket med lite känsla vid svajighet tex. Det är ju därför rekommendaktionerna på däcktryck ofta hamnar runt 5 kilo bak även om det inte ska behövas så högt tryck enligt tabellen.
Dom riktiga vägnördarna vill ha en HB med lågt placerad kyl, ingen AC på taket och absolut inget överhäng, sen är det bara att njuta av körningen med minsta möjliga lufttryck!

Det låter ju nästan som vår bil, ingen AC, lågt placerat kyl, relativt kort överhäng utan garage, lastar aldrig något tungt i överskåpen, det enda som stör är ett par solceller på taket, det är väl 20Kg ungefär. :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är dom 22% luft som expanderar av värmen. Fri tillgång till nitrogen via jobbet. Används vid lödning och svetsning.
Kör med vanlig luft, alla mina 6 hjul ökar 0,5bar när de nått drifttemperatur, har testat med tryck mellan 3,8-4,8bar, denna säsong blev det 4,8bar kalla, det blir dock för högt (varma) enligt mitt tycke om komfort.
 
Toppen