• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbil

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Däck till husbil

Javisst är ämnet intressant och har varit det under flera år, man hoppades bara på att ett "under" skulle inträffa med tiden, men ack nej, bara ännu fler varningar!

En intressant detalj som nämns i artikeln är följande (tycker jag):
– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 grader till +35 grader. ...vilket är helt rätt som t.o.m. jag kan acceptera. Påståendet kanske kan gälla en Nord-bo som har -35°C utomhus innan han ger sig ut på en rundtur till Portugal där han möter 15°C i luften. Tja, hur ska man tolka allt som skrivs i tidningar?

Jag tror att problemet ligger snarare i att färdas "lagligt", inte om temperaturskillnader och gummiblandning, dvs att ha dubbfria vinterdäck på sträckor där snön plötsligt skulle kunna dyka upp. Mötte en plåtis i Spanien förra vintern som hade Andora skyltar och han hade sommardäck runt om!!! Då bestämde vi oss att köra enbart med sommardäck av så bra kvalitet som plånboken tillåter så får det bära eller brista i poliskontroller! Får vi snöväglag på någon sträcka, då är det bäst att stanna till, sätta på värmen och ta't lugnt ett tag. Så tänker Marianne & jag i alla fall ("tills motsatsen bevisas")...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

De flesta som avråder från helårsdäck är ju företrädare för däckbranschen, det vore ju katastrof för branschen om däckstillverkarna lyckas få fram en produkt som är acceptabla året runt.
Även om helårsdäck slits snabbare så blir det nog billigare än att ha 2 omgångar hjul.

På min nya husbil är det Continental four seasons 2 med m+s och snöflinga fabriksmonterat, så om ett år eller så kanske jag har en uppfattning, Har bara kört hundra mil i sommarvärme och märker ingen skillnad mot mina förra michelin agilis sommardäck. Har dock klarat mig från älgtest och panikbroms ännu så länge.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Däck till husbil

Nja, har man samma däck året runt så kan man väl råka ut för både många plus- och många minusgrader under ett och samma år. Det räcker med att hålla sig inom Sverige för det.

Sen kan man ju vara paranoid och tro att alla är ute för att skinna en, och göra tvärtemot bara för att demonstrera sitt oberoende. Det viktigaste tycker jag är att färdas säkert på vägen. I och för sig kanske bortkastat med tanke på att den man möter köper skräpdäck :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Jag hade fel...
Alla år har "året runt däck" funkat för mig, på personbilar o husbilar...
Husbilen hade nya fina M+S däck...

Men förra året råkade vi ut för två hemska däckexplosioner. Riktigt hemska.
På vintern var dom okay men inte på sommaren. Fullastat, sommarhetta, motorväg strax över hastighetsgränsen, timma efter timma, PANG!
Det kunde gått riktigt illa...

Efter andra gången så har vi nu rättat in oss i ledet och kör bara på de dyraste säsongsdäcken. Det är ju billigt i förhållande till personskador...
Bifogar en bild på det däck som inte funkade, hälsar Björn
 

Bilagor

  • IMG_1073.JPG
    IMG_1073.JPG
    4,8 MB · Visningar: 153

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Hoppas jag slipper uppleva något liknande. Har 250 kilo kvar till maxlast på varje framhjul och 400 kilo på varje bakhjul och kör normalt inte över 100 kmh
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Björn o Lena: Hur gamla var däcken? Har råkat ut för explosion med sommardäck som var några år gamla. Som väl var satt det bak.
EssoJ
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Däck till husbil

Första gången jag åkte ner till Spanien var i februari. Då hade jag spritt nya åretrunt däck på. Gick hur bra som helst, men efter mars fick vi problem när asfalten börjar bli varm. Fick först en punktering. Fick beställa nytt däck vilket tog någon vecka då däcken var ovanliga. (Continental) När vi under maj åkte hem gick det lite "svampigt" när det var varmt.

Jag föredrar sommar däck året runt eftersom jag aldrig är i Sverige på vintern.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Björn o Lena: Hur gamla var däcken? Har råkat ut för explosion med sommardäck som var några år gamla. Som väl var satt det bak.
EssoJ

Däcken var 6 månader gamla och med rätt tryck. Men vi hade nog lite överlast, det gick fort och det var ca 25 grader ute. Vi fick stora skador på bilen och blev ordentligt omskakade. Hälsar Björn o Lena
 

Bilagor

  • IMG_1056.JPG
    IMG_1056.JPG
    1,7 MB · Visningar: 202
  • IMG_1060.JPG
    IMG_1060.JPG
    2,4 MB · Visningar: 192

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Däck till husbil

hej ! det var tur att det gick bra ! vet hur det är samma sak hände oss för ett par år sen på autobahn med ett däck som exploderade bak ! sen när vi kom till däckverkstaden så var det andra på g med bak ! så bytte alla fyra ! det var säsongsdäck 5 år gamla men mycket mönster kvar av samma märke ! så det märket köper vi aldrig mer ! :mad:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Monterade däcktrycksövervakning till i år. Har alltid kört med ca5,4 på sommardäcken. Bilen väger max 4,5t o vid körning med utetemp på ca 23-24gr o uppåt ökar däcktrycket med 0,6-08bar. Detta medför att dom flesta som har det tryck jag har passerar över 6bar i däcken.
Nu kör jag med 5,0-5,1 o håller då ett vettigare tryck när dom blir varma.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Svågern har oxå elektronisk däcktrycksmätning och har noterat samma sak, man kan undra över hur högt trycket får bli i ett däck enligt tillverkarna, max däcktryck står ju på däcket, är det varmt eller kallt tro ?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Däck till husbil

Svågern har oxå elektronisk däcktrycksmätning och har noterat samma sak, man kan undra över hur högt trycket får bli i ett däck enligt tillverkarna, max däcktryck står ju på däcket, är det varmt eller kallt tro ?

Oavsett var man läser så rekommenderar alla att mätning sker vid kallt däck.
https://bestdrive.se/faq/lufttryck
Själv skaffade jag https://www.aliexpress.com/item/TPM...xternal-internal-Sensors-For/32728832311.html (som i motsats till många andra klarar tillräckligt högt tryck)
Mina Continental VancoCamper CP 215/75 R16 116R körs med ett visst övertryck, men att notera är att vid körning en vanlig Svensk sommardag stiger trycket med 0,8 Bar från kallt däck.
 

Bilagor

  • Scan_2017_02_27_08_32_19_248.jpg
    Scan_2017_02_27_08_32_19_248.jpg
    70,3 KB · Visningar: 69

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Däck till husbil

Vilken av de två typerna har du och vad är skillnaden på dessa?
Skillnaden ser jag efter mer noggrann läsning men vilken har du?
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Däcken var 6 månader gamla och med rätt tryck. Men vi hade nog lite överlast, det gick fort och det var ca 25 grader ute. Vi fick stora skador på bilen och blev ordentligt omskakade. Hälsar Björn o Lena

Förmodar att Du har koll på det men hur högt lastindex var det på däcken?
Det är annars ett problem med att många kör med för lågt lastindex på däcken, jag har själv vid ett flertal tillfällen blivit erbjuden däck med för lågt lastiindex men givetvis inte accepterat det.
Det verkar också som att många däckförsäljare inte heller har koll på det eller inte bryr sig.
Ett för lågt lastindex kan vara direkt farligt om farten höjs (mer värmeutveckling) och än värre om det därtill skulle vara något övervikt, resultatet riskerar då att bli en däckexplosion.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

"Förmodar att Du har koll på det men hur högt lastindex var det på däcken?"

Nej, jag har ingen aning. Men det är mycket som jag inte har en aning om, tycker det borde fungera ändå...

Köper jag däcken på en välkänd däckverkstad så borde det vara rätt däck. De skulle vara lagliga och "fungera lika bra". Numera sitter det Camper Vanco CP på bilen, men Lastindex? Undrar Björn.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Däck till husbil

Är olika fabrikat olika känsliga för lufttryck, överlast mm.
Är i färd med att köpa nya sommardäck. Har Michelins Agillis Camper på bilen nu men undrar om det finns alternativ. Skulle vilja ha något mjukare och tystare eller är dessa däck "Kingen"??
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Däck till husbil

Har en Hymer B654sl , med en totalvikt 4250Kg

Axeltrycket är fram 2100Kg och bak 2400Kg

Har sedan förra året monterat Michelin Agilis camping 225/75r16 CP
med bärighetindex118r

Bärighetsindex är ex.116=1250KG
118=1320KG
120=1400KG

Med ett bakaxeltryck bak behövs minst ett däck med ett index på 116. För att vara på den säkra sidan valde jag ett däck med index118.

Tror att det kan vara farligt att bara köpa sk c däck som passar husbilar lite hur som,man bör kolla vad dom olika siffrorna står för.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Däck till husbil

Just dimensionen 225/75R16C är "knepig".

Normalt finns en given däckdimension med 1 eller 2 belastningsindex, exempelvis 205/70R15C (som vi har på vår husbil) som finns med LI 104 och 106.

Däremot så tillverkas dimensionen 225/75R16C (och några få andra) med inte mindre än 4 (fyra) olika belastningsindex vid enkelmontage.

Allt enligt STRO:s databok.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen