• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

cykelställ modifiera

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har ett cykelställ för 4 cyklar.
Oftast är vi bara två i bilen.
Nu funderar jag på att såga av rören efter två cyklar, men jag vill kunna montera på dem när vi blir tre eller fyra i bilen.
Tänker mig att ett "innerrör" skulle fungera för att få cykelstället stadigt och starkt. Det finns ju genomgående skruvar för cykelskenan.
Är det någon som gjort så? Eller finns det annat jag måste tänka på?
Tack på förhand för tiips och idéer.
Peter
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: cykelställ modifiera

Hej.

Jag har gjort så på en tidigare bil utan problem. Problemet kan komma när du ska hitta rör som passar invändigt när du vill gå tillbaks till 4 cyklar. Om det är en Thule cykelhållare du har så är det lätt. De två vertikala rören i ramen som är fästa mot bilen är delvis teleskopiska, den övre delen har rätt diameter och du kan kapa av 10-15 cm från dem och använda inuti rören där cyklarna skall stå. Detta förutsatt att inte avståndet mellan övre och undre fäste på bilen är så stort att det inte finns något över att kapa bort från rören. Hoppas du förstår hur jag menar.

Mvh / Roland
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Sv: cykelställ modifiera

Jag förstår.
Jag funderade inte.
Jag gick direkt ut och sågade efter ditt svar.
Dimensionen på röret kan vänta till våren.
Det är otroligt. På 20 min från fråga till svar, till sågat och klart.

Tusen tack
Peter
 
Toppen