• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek Dual 250 problem

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
4AD86251-D7B8-4048-9126-411F0E1FB394.jpeg Igår kväll när jag var ute i bilen så var det 11,8 v från solcellen fast det var mörkt ute. Det är väl inte normalt eller? Jag har 170W solcell och den är kopplad till en Ctek D250. 2x70ah bobatteri.
Den vänstra displayen visar volten i bobatteriet och höger visar solcellen.
Det kanske inte är ett problem, ska kanske vara så?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skulle tro att det är helt i sin ordning. Det är liksom restspänningen som MPPT-regulatorn i Dual ligger på under tiden den "väntar" på soluppgång. Bodelsbatteriet är ju helt ok! Du kan ju eventuellt mäta om det går någon ström på 11.8V-sidan och i så fall åt vilket håll den går. Min gissning är att den är nära noll (men jag kan ha fel :)
Om du är osäker kan du ju fråga CTEK. De är nog inte omöjliga när det gäller svar på frågor.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du vet väl att spänningen från solcellerna kommer att åka upp och ner beroende på hur mycket laddaren belastar solcellerna och därmed hur mycket ström den ger till batterierna. Höga laddningsströmmar ger lägre spänning och låga ger högre spänning. 21 Volt är nära maxspänningen för en solcell. Tomgångsspänningen brukar ligga i närheten av 22-24 V, vilket indikerar att laddströmmen inte är såvärst hög när du mätte. Men spänningen över bodelens batteri indikerar ju i alla fall, precis som du skriver, att laddningen funkar ok.

Skall man mäta på solcellerna så vore nog egentligen effekten (ström x spänning) mest givande. MPPT-regulatorer försöker alltid balansera belastningen av solcellen för att maximera effektuttaget.

MVH
Hans
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har köpt amp mätare men inte kopplat in dem än. Jag har mailat till Ctek nyss men de svarar väl inte nu. Får väl se vad de har att komma med.
Tack för tipsen.
 
Toppen