Ctek 250 igen.

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Olof G, 13 September 2018.

1. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Det finns omfattande info om Ctek 250S på forum, men om jag vill undvika diverse relä och ombyggnad av elsystemet, kan jag koppla en kabel från startbatteriet direkt till Cetek vidare till bodelsbatteriet.
    Med denna koppling får jag laddning genom elblocket också är detta ett problem?

2. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Ja,då måste du ta bort laddningen från EBL till batteri.
    Men,du kan montera ctek:en före EBL:en då fungerar allt som det skall göra.

Olof G gillar detta.
  3. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Dvs. kapa kabeln som går från startbatteriet till EBL och dra de båda delarna till CTEK. Betrakta EBL som att det är i stället för bodelsbatteriet. Om det är en (modernare?) CTEK med "baklängesladdning" av startbatteriet när bodelens batteri är fullt, så kommer detta inte att fungera om man gör så här eftersom reläet i EBL kopplar isär de båda när motorn inte går.

MVH
    Hans

Olof G gillar detta.
  4. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Tack, tänkte koppla solpanelen till Ctek, hur mycket förlorar jag på att köra den genom EBL istället för direkt på batteriet?
    Hans menar du att det inte fungerar att koppla direkt?
    Ctek skriver så här ang. laddning av startbatteri.

Dual D250S Dual har två ingångar. Förbrukningsbatteriet laddas från generatorn, solpanelen eller båda i kombination. Solpanelen anpassar sig efter startbatterispänningen. Startbatteriet laddas och underhållsladdas direkt av solpanelen när förbrukningsbatteriet är fulladdat.

5. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1
    D250S laddar bara med max 20A. Om du kopplar via EBL så kan du inte köra kylen på 12V för den tar ensamt nästan all ström så det blir inget kvar att ladda med.

Arne HBK 13 och Olof G gillar detta.
  6. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Ok, men vari består problemet att koppla Ctek direkt på batteriet, låta ordinarie laddning gå via elblocket.

7. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Men kylen går väl inte via batteriet i EBL, utan direkt från generator?

8. Per & Carina

Per & Carina HBK Medlem

Kommun:
    Örebro
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    10712
    Jag har tagit ur 50 amp säkringen från bilbatteriet till EBL. Satt dit en 100 amp automatsäkring mellan bilbatteri och CTEK 250S Duo och CTEK Smart... till bodelsbatterierna. Solcellerna in på CTEK 250S Duo. Då har jag fortfarande kvar originalkopplingen om det inte skulle fungera med CTEK. Om bodelsbatterierna skulle vara mycket urladdade så tar CTEK Smart... över och klarar upp till 80 amp sedan tar CTEK 250S Duo över vid 20 amp och toppladdar. Fungerat bra i både den förra HB i 3 år och denna i 6 år. Laddar dubbelt då fort och fullt mot originalkopplingen.

9. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Att låta allt vara oförändrat och bara låta CTEK ta hand om solpanelerna borde, vad jag inser, gå bra. Det blir ju samma sak som att ha vilken solcellsregulator som helst.

Att dessutom koppla startbatteriet, och indirekt generatorn, till CTEK ger, som Håkan skriver, en maxgräns på strömmen mellan startbatteri/generator och bodelens batteri. Kylskåpet drar ca170W när det går på 12V, dvs. ca 14A så när kylskåpet är igång är det 6A kvar att ladda med. Kylskåpet är ju förstås inte igång hela tiden utom under en sådan sommar vi just har haft :). För övrigt borde det inte ge några problem.

Möjligen kan strömmen ökas om man dessutom kopplar in en CTEK Smartpass. Har inte tänkt igenom vad det innebär men för Per&Carina tycks det ju fungera.

Att koppla startbatteriet till CTEK och behålla kabeln mellan startbatteri och EBL är meningslöst. Den som går till CTEK har ingen funktion. Men det tror jag inte du hade tänkt dig heller.

MVH
    Hans

10. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Jag förstår fortfarande inte varför Cetek inte skulle ladda bodelsbatterierna när den får spänning över 13V direkt från startbatteriet, och samtidigt ha laddning via EBL enligt standard.

11. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    När generatorn ger laddningsspänning till bodelsbatterierna via EBL så kommer CTEK att reagera som om bodelsbatterierna är fulladdade och stänga ner. När sedan generatorns laddregulator drar ner på laddningen så kan möjligen CTEK ta över och fortsätta laddningen med en högre ström än vad generatorn åstadkommer. CTEK är ju i grunden en fullfjädrad batteriladdare (DC/DC-omvandlare) som matas med startbatteriets spänning. Hur generatorns laddregulator kommer att reagera när den "ser" startbatteriet, CTEK och bodelsbatteriet samtidigt vet jag inte. Vad jag inbillar mig är det värsta som händer att startbatteriet möjligen inte blir fulladdat beroende på att CTEK och bodelsbatteriet får generatorn att tro att allt är fulladdat och att laddregulatorn skruvar ner fortsatt laddning.

MVH
    Hans

Per & Carina och Olof G gillar detta.
  12. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Tack,Hans
    det förklara ju saken, blir förkomplicerat att installera Cetek så jag fortsätter utan.

13. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1
    Det är olika från bil till bil. På min togs kylen från bodelsbatteriet via Ebl

Linder gillar detta.
  14. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Om jag har förstått rätt har vissa bilar möjlighet till att göra så men då finns det en brytare så att man kan välja.
    Hymer har tydligen en sådan på vissa modeller, om det finns på fler märken vet jag inte.

15. Knut

Knut HBK Medlem Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Per & Carina sin løsning er nesten helt perfekt. Det eneste en mister er visningen av ladestrømmen under kjøring, og hvem er avhengig av å se den?

16. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Per Carina, kan du bekriva mer i detalj hur du kopplat in den, kopplar du detta före EBL eller direkt på bodelsbatterierna, kylen är den kopplad på CTEK smart?

Bennsan gillar detta.
  17. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Ja, det vore toppen. En skiss eller liknande skulle vara till stor hjälp. Jag har en CTEK MXS25 som laddare & en CTEK 250S som regulator till solcellerna men har tänkt skaffa en CTEK SmartPass & koppla om allt för att få det så effektivt som möjligt.

18. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Slik jeg tolker Per Carina sin løsning så har de en ny kabel fra bilbatteri til CTEK250 og direkte kabel til bobatteri. Det å fjerne sikringen ved bilbatteriet for koblingen til ebl og ikke gjøre noen endring / inngrep er smart. En kan sette det hele tilbake kun ved å sette inn en sikring. Men en mister litt informasjon i ebl panelet, spenningen på bilbatteri og ladningen fra CTEK250/smartpass. En slipper spenningsfallet som orginal kablingen ofte medfører.

kenjon gillar detta.
  19. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Knut,kommer kylskåpet att fungera på 12V? detta får väl styrning från EBL.

20. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Må testes, men for de aller fleste biler vil det fungere. Enten ved at det får strøm via bobatteri eller det har egen kabel fra bilbatteri med egen sikring Begge varianter brukes, kan ikke komme på noen som har en kobling i ebl som ikke vil fungere. Det finnes en teoretisk mulighet for feil: om ebl skaper D+ signalet fra ladespenning på bilbatteri og har en diode som hindrer spenning fra bobatteri å gå ut på kabelen til bilbatteri - en svært hypotetisk mulighet - burde ikke finnes!

Olof G gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.