• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTEK 250 för strömförsörjning och EBL för strömfördeling

kallestorp

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26206
Medlemskap
2021
Min husbil har en icke smart generator. På grund av att vilja vara mer offroad och icke beroende av 230V har jag skaffat mig en CTEK D250SA, en Smartpass 120A och 300 watt solarceller. Som ni märker blev jag riktig trött av min 12V möjligheter. Och en extra bodelsbatteri (tillsammans nu 190Ah). Hur jag koppla ihop detta här är tydligt. Ctek har en bra manual.

Men nu:
Min EBL 119 vill jag bara använda som en strömfördelare eller bättre sagt. Tar bort sin laddar funktionalitet. Nu tänkte jag väldig enkelt. Om jag på baksidan kopplar bort sladden från startbatteriet. Och jag gör en koppling, fortfarende på baksidan av EBLen, mellan bobatteriet ingång och startbatteriet ingång. Då har jag löst detta.
EBL får sin ström från bodelbatteriet som in sin tur är laddat av alla CTEK grejer

Om jag någon gång ändå kopplar vill koppla husbilen till 230V då gar strömmen till EBLen som in sin tur laddar bodelsbatteriet. (Inte startbatteriet det förstår jag)

Lösningen är väldig enkel men är den också bra? Gärna eran synpunkter innan det börjar gnistra rundomkring mig.

Mvh Marcel
 

kallestorp

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26206
Medlemskap
2021
Tack för dit svar Olof. Men förstår inte hur du menar. Om jag på baksida kopplar ihop +bodelsbatteriet och +startbatteriet och dem båda tillsammans är kopplade bara till bodelsbatteriet då borde D+ också fungerara sålänge jag har ström i min bodelsbatterier. Eller fattar jag fel
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan vara så att "D+" skapas i EBL:en (beror på EBL) baserat på startbatteriets och generatorns laddströmmar. Det är ju enkelt att kolla. Starta bilen och se om kylskåpet går över på 12V.

MVH
hans
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej..när du har dual + smartpass så laddas bilbatteri när bobatteri är full.enl bild på den äldre modellen.
 

Bilagor

  • 2AAE996B-194F-4246-B7F2-2AF0F0B7EB74.png
    2AAE996B-194F-4246-B7F2-2AF0F0B7EB74.png
    1,1 MB · Visningar: 43
  • BFFCC36F-3A38-4431-B79A-97C83D9B9F02.png
    BFFCC36F-3A38-4431-B79A-97C83D9B9F02.png
    1 MB · Visningar: 40

kallestorp

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26206
Medlemskap
2021
Tack Sacce för reaktionen. För mig var frågan hur att bäst koppla Ctek250 + smartpass tillsammans med EBL 119. Efter att ha pratat med en tekniker som renoverar och säljer EBL tror jag mest på schemat som HBK medlem Per och Carina har ritat. Lägg märke till att han har kopplat bort säkring mellan bilbatteri och EBL.

Här är länken Ctek
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Många EBL har två strömmatninger från startbatteri/generator. En går till huvudmatning, kan vara två parallella kabelskor, och en kabel till kylskåpsmatning.
Dessutom D+ som går från bilen. Jag kopplade bort de parallella pluskablarna från Ebl och kopplade de direkt till D250 så den får direktström från startbatteriet. D+ styr den andra plusen till kylskåp och fotsteg. D250 laddar även startbatteriet när bobatteriet är fullt. När Ebl har 230V laddas bobatteriet som vanligt och solpanelen laddar annars också.
 
Toppen