• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cromcast i husbilen

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Vet någon hur man kan utnyttja en cromcast för att se på TVn det som finns i en iPad.
Hemma kopplar man ju ihop den via wifi, men hur gör man i husbilen?
Har förstått att man eventuellt kan använda en iPhone som mellanstation på något sätt.
Har prövat alla möjliga kombinationer, men ännu inte lyckats.
Tacksam för en detaljerad steg-för-steg information.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Jag kör med en fickrouter ZTE som jag fick med från Telia när jag tecknade ett 24mån abonnemang med 12Gb/mån för 99:-/mån. Fungerar ypperligt via IPhone 6 eller Ibad 2 och Cromecast. Fick nyligen ett simkort med 20Gb/mån gratis från Telia då vi har våra mobiler och internet och TV via kabel (de 2 sista ingår i avgiften på lgh. Dessutom har de ändrat i alla våra abonnemang så det är pott vilket innebär att den datamängd vi inte förbrukat under månaden flyttas vidare. Routern har vi kopplat till antenn med 2 utgångar och har hittills inte varit utan kontakt någonstans. Vi tittar iof inte speciellt mycket men vi har ju med alla våra kanaler via Telia Play+ som ingår. Kan även se tex Netflix via detta. Blir intressant att testa när vi kommer ut i Europa i sommar eller om man måste fixa en VPN-adress då. Ska passa på att ladda ner lite filmer från Netflix ifall man får tid att se något under utlandssemestern. Ska laddas ner så sent som möjligt då de är tillgängliga viss tid bara.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Cromcast i husbilen

Även vi kör med ZTE som Per & Carina och kan bara hålla med det funkar kanon bra, jag tror inte det fungerar med att dela från samma enhet som Cromcasten ska returnera till, den kräver wifi uppkoppling för att fungera. Men finns det ingen Bluetooth Cast?
// Jocke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Det krävs inte wi-fi för att köra Chromecast.

Om inte mitt inlägg är tillräckligt bra som instruktion så finns det andra på YouTube.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Cromcast i husbilen

Du använder ju oxå wi-fi, fast du skapar nätverket med din iPad och de i tråden här använder en 4G- router.
Samma sak fast olika hårdvara.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Var kanske inte tillräckligt tydlig. Mitt budskap är att det inte krävs någon ytterligare utrustning t.ex en router.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Cromcast i husbilen

Oj var lite långsam,,,jag låter inlägget ligga kvar ändå!
Delning med iPhone gör din iPhone till en hotspot dvs den fungerar då som en router med wifi, så ja Kjell du använder wifi, idén som jag förstog det när jag läste frågan var att köra med Cromcast ifrån endast en enhet,,,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Jag ska kolla Ditt förslag i morgon.
Använder Du alltså både en iPad och t.ex en iPhone som router?
I Din instruktion ovan använder Du appen "Google Home". Har Du den i Din iPad eller iPad mini?
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Jag använde en iPad och en iPad mini under den första "uppsättningen". Men jag kunde lika gärna ha valt två telefoner. Valde dessa två lite större enheter då det var lättare att både läsa och skriva på skärmen.
När den första uppsättningen var klar så använder jag bara en enhet.

Jag har Google Home på min IPad.

Jag är ju inte experten på detta ämne utan fick ju själv hjälp här på forumet vid min första uppsättning av Chromecasten.

Hälsar Kjell
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Och vilken enhet använder Du när Du installerat klart?
Är det Paddan?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Ja jag använder den stora paddan då abonnemanget på den innehåller mest GB.
Men du måste bestämma dig för vilken av enheterna du skall använda redan innan du gör den första installationen. Jag tror att det framgår av min lilla "instruktion".

Hälsar Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Tänk på att den enhet som står för wifi't till Chromecast'en också står för bredbandet, den enhet som du skickar "order" till Chromecast med behöver inte eget bredband utan använder samma bredband som de övriga enheterna i wifi't.

[YOUTUBE]tBvsza2WiEM[/YOUTUBE]
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Efter färdig installation, som jag gjort det, är det samma enhet som står för wi-fi, bredbandet och "order".

Hälsar Kjell
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Tack för hjälpen! Nu funkar det, MEN jag måste ha båda enheterna igång för att det ska gå.
Hur har Du gjort för att bara använda den ena?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Cromcast i husbilen

Kan nog inte beskriva mer exakt då det är svårt att dokumentera samtidigt som man provar sig fram.

Bara för att testa att det verkligen funkar med bara en enhet så gick jag ut till husbilen för att prova att det verkligen fungerar som jag skrivit. Vilket det naturligtvis inte gjorde. Har under vintern använt Chromecasten både hemma och på landet. Tror att den blev lite förvirrad och försökte koppla upp sig mot mitt nätverk. Jag fick således göra en ominstallation som jag grovt beskrivit i den andra tråden. Efter några försök så lyckades jag och nu fungerar det som det ska igen. Har testat med både SVT Play och CanalDigital Go. För säkerhets skull så har jag kopplat bort både wi-fi och bluetooth på den IPad mini som jag använde vid installationen samt stängt av den.

Kanske dags för någon annan med lite bättre kunskaper i ämnet att hoppa in i tråden och förklara hur man gör.

Kan tyvärr inte hjälpa dig "hands on" för annars hade det varit ett alternativ.

Du får väl tills vidare glädja dig åt att du fått det att fungera över huvud taget. Även om det kräver två enheter.

Hälsar Kjell
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen