• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CP-däck

zigge

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Hej. Läste i senaste Husbilen test att de CP-däck som finns på marknaden
inte är godkända i Sverige och Norge. Någon som vet något om detta?
ZIGGE
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Detta är nog en missuppfattning av någon. Jag har precis monterat 4 st Michelin Agilis Camping som är ett CP-däck & rekommenderas till just husbilar. Har du möjlighet att lägga in en länk till detta test eller scanna in det & publicera det i denna tråd?

Här är ett utdrag från Michelin's hemsida.

Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu :
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar.
l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.
Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till:
- dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...)
- förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Javisst & framför allt informationen om däcktrycket som det har dividerats om här på forumet. Jag är övertygad om att Michelin vet vad dom talar om. Att köra med för lågt tryck för komfortens skull är tydligen en riskfaktor. Texten var kopierad från Michelins hemsida men jag bifogar den i sin helhet.

Bennie
 

Bilagor

  • Michelin_Safety_Guide_SE.pdf
    1 MB · Visningar: 337

zigge

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Fick just ett mail från Stig Forsberg Husbilen test. Däcken som inte är
godkända i Sverige och Norge är CP-vinterdäck. Sommardäck är godkända
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Ja du Zigge, du höll säkerligen på att skrämma skiten ur en del av oss.:D

Bennie
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Vad är CP däck?
Kan man läsa på däcken om man har sådana?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

På mina Michelin Agilis står det bara Camping & det är ett CP-däck. Här kommer lite mer text som förklarar begreppen C- visavi CP-däck.

Ett C-däck är ett däck avsett för lastbilar (C=Commercial), medan ett CP-däck är ett däck specialanpassat för husbilar (CP=Camping Pneu).
CP-däck finns endast i de vanligaste husbilsdimensionerna medan C-däck finns i väldigt många dimensioner, och det är dessutom inte alla däcktillverkare som har CP-däck på sitt program.
Den viktigaste skillnaden är att CP-däcket har förstärkta sidor, jämfört med ett C-däck, vilket ger en mängd fördelar. Bland annat tål däcket högre lufttryck, vilket ger ökad stabilitet och en bättre belastningsreserv. (Husbilar rullar ju oftast med en vikt som är nära * eller t.o.m. över * totalvikten, medan en transportbil rullar med mer varierad belastning.) Ett C-däck i dimensionen 215/70R15 tål till exempel 950 kg, medan ett CP-däck i samma dimension vanligtvis tål 1 030 kg. De förstärkta sidorna minskar dessutom risken för ”plattor” eller ovala däck om husbilen står avställd under längre tid t.ex. under vintern. Slutligen har CP-däck vanligtvis ett mönster som är bättre anpassat till höga hastigheter, och de rullar vanligtvis något lättare än ett C-däck.
Sammanfattningen får bli att ett CP-däck ger högre säkerhet och (vanligtvis) högre komfort. Det finns dock inte något som gör att det är olämpligt att använda C-däck på en husbil.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Detta är nog en missuppfattning av någon. Jag har precis monterat 4 st Michelin Agilis Camping som är ett CP-däck & rekommenderas till just husbilar. Har du möjlighet att lägga in en länk till detta test eller scanna in det & publicera det i denna tråd?

Här är ett utdrag från Michelin's hemsida.

Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu :
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar.
l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.
Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till:
- dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...)
- förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket.

Bennie

Detta är reklam från Michelin, och får tas med en nypa salt.
Det viktiga vid belastning är lastindexet som står märkt på däcket. :)

Gör man en jämförelse på dimensionen 215/70-15 på t.ex Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Så finner man 3st CP-däck

Där Pirelli får bästa betyg, och Michelin och Continental delar 2-platsen
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: CP-däck

Hej. Läste i senaste Husbilen test att de CP-däck som finns på marknaden
inte är godkända i Sverige och Norge. Någon som vet något om detta?
ZIGGE
---------------------------------------------------------------------

På vinterdäcket tillsammans med M+S märkningen skall det finnas ytterligare en märkning med en snöflinga/alptopp om det skall vara godkänt som vinterdäck här hemma.

BlobServer.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Detta är reklam från Michelin, och får tas med en nypa salt.
Det viktiga vid belastning är lastindexet som står märkt på däcket. :)

Gör man en jämförelse på dimensionen 215/70-15 på t.ex Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Så finner man 3st CP-däck

Där Pirelli får bästa betyg, och Michelin och Continental delar 2-platsen

Länken stämmer dåligt. Man kommer till en sida där man skall knappa in sitt regnr.
Javisst, det som du säger att det är reklam men läs gärna mitt inlägg (nr. 8). Det är taget från en oberoende källa nämligen Husvagn & Camping & definitivt inte någon reklam. Reklam eller inte jag tror nog att man skall lita på en producent av ett premiummärke som lagt sig vinn om att ta fram ett däck som gör att hans produkt håller sig kvar i premiumsegmentet.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Bennie, man väljer sin däckdim. i rutan ovanför rutan med reg.nummer.

Man bör kolla upp belastningsindexet noga, vilket också står i den nyttiga länken som du tipsar om från Michelin.

Väljer jag min dim. (225/75-16) så har "Michelin Agilis Camping" det lägsta last-/hastighets-indexet mot övriga "Michelin Agilis", som ett märkligt exempel. :confused:
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    167,6 KB · Visningar: 153

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

---------------------------------------------------------------------

På vinterdäcket tillsammans med M+S märkningen skall det finnas ytterligare en märkning med en snöflinga/alptopp om det skall vara godkänt som vinterdäck här hemma.

Visa bilaga 99194

M.v.h. JANKRO.

Det är så bra ordnat att du har ingen nytta av att läsa märkningen med M+S med eller utan flingor och alptoppat på dina däck.
Se punkt 2. stro » FrÃ¥gor & Svar
Skulle kunna betala för att se din reaktion när du läser det, så kan det väl inte vara? Mycket är konstigt när man gräver lite i det.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t83147-2/#post680982
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: CP-däck

Det finns en broschyr från Transportstyrelsen som bl.a talar om snöflinga/alptopp.
"Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa
grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Broschyren i sin helhet som bilaga.

Bennie
 

Bilagor

  • vinterv_svenska_webb_2012-12-12.pdf
    133,7 KB · Visningar: 58

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Det beror också väldigt mycket på hur man kör och vad man har för bil.

Vår 2013 plåtis vi köpte i höstas hade gått 6.600 mil på originaldäcken levererade från fabrik. Det var 8mm mönster kvar i bak och 4-5 mm kvar i fram så det finns nog några tusen mil till att få ut förutsatt att man kör likadant.

Däcken är av märke Bridgestone Duravis R630.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Eide for endel år siden en Fiat/dethleffs, den var 6 mnd gammel. Husbilen virket ustabil, sporfølsom, dekkstøy med mer. Den trillet på Michelin varebil dekk som den var levert med ny. Jeg byttet til Michelin CP og opplevde en total forandring på husbilens kjøreegenskaper. Den ble ganske enkelt suveren å kjøre, og alle tidligere negative inntrykk ble slettet.
Etter dette er mitt krav at en husbil skal ha dekk tilpasset konstruksjonen, mao Camping (CP) dekk.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: CP-däck

Det finns en broschyr från Transportstyrelsen som bl.a talar om snöflinga/alptopp.
"Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa
grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Broschyren i sin helhet som bilaga.

Bennie

Trist när det blir så här, men dom har det inte lätt när man skall göra en lättförstådd broschyr. Den är inte felaktig men tyvärr så är den inte helt tydligt, läs här under "Vad är vinterdäck?" Vinterdäck - transportstyrelsen.se M,S och flingor och toppar på däcken betyder inte så mycket du måste läsa listan som jag skrev om i inlägg 13. Då däcken skall vara "särskilt framtagna" och det kan du inte läsa på beteckningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: CP-däck

Ja, lika luddigt som många regler och lagar i Sverige. Vad som är ok. som vinterdäck kanske man inte får veta förrän en tjänsteman från ett försäkrinsbolag säger att,
" Bilen du körde i diket hade tyvärr inte godkända vinterdäck så ......."

Det finns ju även en bedömning till av M+S, nämligen Mud and Sand när det rör sig om terrängdäck.
En benämning är då ofta också.

Extreme (Rock Crawling/Mud Terrain/Sand/Deep Snow) Truck Tires.

Med eftertryck på DEEP Snow.

Hade sådana däck på min Cheva Blazer K5. I djup snö var de super, i tillplattad snö var de värdelösa och när tillplattad snö började övergå till is så var de fullständigt livsfarliga :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen