CP-däck

Tråd startad i 'Under Markisen' av zigge, 16 Maj 2015.

  1. zigge

    zigge HBK Medlem

    Inlägg:
    3
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3388
    Hej. Läste i senaste Husbilen test att de CP-däck som finns på marknaden
    inte är godkända i Sverige och Norge. Någon som vet något om detta?
    ZIGGE
     
  2. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    Detta är nog en missuppfattning av någon. Jag har precis monterat 4 st Michelin Agilis Camping som är ett CP-däck & rekommenderas till just husbilar. Har du möjlighet att lägga in en länk till detta test eller scanna in det & publicera det i denna tråd?

    Här är ett utdrag från Michelin's hemsida.

    Husbilar:
    Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
    2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu :
    ”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
    Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
    ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar.
    l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.
    Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till:
    - dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...)
    - förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket.

    Bennie
     
  3. Zero

    Zero HBK Medlem

    Inlägg:
    1,106
    Kommun:
    Ekerö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3061
    Sv: CP-däck

    Värdefull information om CP-däck. Tack för att du lade in det Bennie!
    Åke :)
     
    Roine och Bennsan gillar detta.
  4. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    Javisst & framför allt informationen om däcktrycket som det har dividerats om här på forumet. Jag är övertygad om att Michelin vet vad dom talar om. Att köra med för lågt tryck för komfortens skull är tydligen en riskfaktor. Texten var kopierad från Michelins hemsida men jag bifogar den i sin helhet.

    Bennie
     

    Bifogade filer:

  5. zigge

    zigge HBK Medlem

    Inlägg:
    3
    Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3388
    Sv: CP-däck

    Fick just ett mail från Stig Forsberg Husbilen test. Däcken som inte är
    godkända i Sverige och Norge är CP-vinterdäck. Sommardäck är godkända
     
    Anita & Jan och Bennsan gillar detta.
  6. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    Ja du Zigge, du höll säkerligen på att skrämma skiten ur en del av oss.:D

    Bennie
     
  7. Bergodh

    Bergodh HBK Medlem

    Inlägg:
    289
    Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1055
    Sv: CP-däck

    Vad är CP däck?
    Kan man läsa på däcken om man har sådana?
     
  8. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    På mina Michelin Agilis står det bara Camping & det är ett CP-däck. Här kommer lite mer text som förklarar begreppen C- visavi CP-däck.

    Ett C-däck är ett däck avsett för lastbilar (C=Commercial), medan ett CP-däck är ett däck specialanpassat för husbilar (CP=Camping Pneu).
    CP-däck finns endast i de vanligaste husbilsdimensionerna medan C-däck finns i väldigt många dimensioner, och det är dessutom inte alla däcktillverkare som har CP-däck på sitt program.
    Den viktigaste skillnaden är att CP-däcket har förstärkta sidor, jämfört med ett C-däck, vilket ger en mängd fördelar. Bland annat tål däcket högre lufttryck, vilket ger ökad stabilitet och en bättre belastningsreserv. (Husbilar rullar ju oftast med en vikt som är nära * eller t.o.m. över * totalvikten, medan en transportbil rullar med mer varierad belastning.) Ett C-däck i dimensionen 215/70R15 tål till exempel 950 kg, medan ett CP-däck i samma dimension vanligtvis tål 1 030 kg. De förstärkta sidorna minskar dessutom risken för ”plattor” eller ovala däck om husbilen står avställd under längre tid t.ex. under vintern. Slutligen har CP-däck vanligtvis ett mönster som är bättre anpassat till höga hastigheter, och de rullar vanligtvis något lättare än ett C-däck.
    Sammanfattningen får bli att ett CP-däck ger högre säkerhet och (vanligtvis) högre komfort. Det finns dock inte något som gör att det är olämpligt att använda C-däck på en husbil.

    Bennie
     
    Åke Lindström, TapWid69, Bergodh och 3 andra gillar detta.
  9. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,189
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    14860
    Sv: CP-däck

    Detta är reklam från Michelin, och får tas med en nypa salt.
    Det viktiga vid belastning är lastindexet som står märkt på däcket. :)

    Gör man en jämförelse på dimensionen 215/70-15 på t.ex Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

    Så finner man 3st CP-däck

    Där Pirelli får bästa betyg, och Michelin och Continental delar 2-platsen
     
    Senast ändrad: 17 Maj 2015
  10. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,206
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Sv: CP-däck

    ---------------------------------------------------------------------

    På vinterdäcket tillsammans med M+S märkningen skall det finnas ytterligare en märkning med en snöflinga/alptopp om det skall vara godkänt som vinterdäck här hemma.

    BlobServer.jpg

    M.v.h. JANKRO.
     
    Bennsan gillar detta.
  11. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    Länken stämmer dåligt. Man kommer till en sida där man skall knappa in sitt regnr.
    Javisst, det som du säger att det är reklam men läs gärna mitt inlägg (nr. 8). Det är taget från en oberoende källa nämligen Husvagn & Camping & definitivt inte någon reklam. Reklam eller inte jag tror nog att man skall lita på en producent av ett premiummärke som lagt sig vinn om att ta fram ett däck som gör att hans produkt håller sig kvar i premiumsegmentet.

    Bennie
     
  12. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,189
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    14860
    Sv: CP-däck

    Bennie, man väljer sin däckdim. i rutan ovanför rutan med reg.nummer.

    Man bör kolla upp belastningsindexet noga, vilket också står i den nyttiga länken som du tipsar om från Michelin.

    Väljer jag min dim. (225/75-16) så har "Michelin Agilis Camping" det lägsta last-/hastighets-indexet mot övriga "Michelin Agilis", som ett märkligt exempel. :confused:
     

    Bifogade filer:

    Bennsan gillar detta.
  13. Dethleffskvalite

    Dethleffskvalite HBK Medlem

    Inlägg:
    2,165
    Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1035
    Sv: CP-däck

    Det är så bra ordnat att du har ingen nytta av att läsa märkningen med M+S med eller utan flingor och alptoppat på dina däck.
    Se punkt 2. stro » FrÃ¥gor & Svar
    Skulle kunna betala för att se din reaktion när du läser det, så kan det väl inte vara? Mycket är konstigt när man gräver lite i det.
    http://www.husbilsklubben.se/forums/t83147-2/#post680982
     
    inger47, JANKRO och PeterK gillar detta.
  14. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    Det finns en broschyr från Transportstyrelsen som bl.a talar om snöflinga/alptopp.
    "Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa
    grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

    Broschyren i sin helhet som bilaga.

    Bennie
     

    Bifogade filer:

  15. Gunillas Kenth

    Gunillas Kenth HBK Medlem

    Inlägg:
    6,679
    Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3925
    Sv: CP-däck

    Innan jag bytte mina 4 st Michelin Agilis Camping CP-däck hade de gamla gått 7.100 mil. Det var fortfarande bra mönster kvar.
     
    Jes och Lillian gillar detta.
  16. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,371
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: CP-däck

    Bra slitstyrka & lång livslängd har väl alltid varit Michelins fördel.

    Bennie
     
    Jes och Lillian gillar detta.
  17. Roger67

    Roger67 HBK Medlem

    Inlägg:
    2,040
    Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3956
    Sv: CP-däck

    Det beror också väldigt mycket på hur man kör och vad man har för bil.

    Vår 2013 plåtis vi köpte i höstas hade gått 6.600 mil på originaldäcken levererade från fabrik. Det var 8mm mönster kvar i bak och 4-5 mm kvar i fram så det finns nog några tusen mil till att få ut förutsatt att man kör likadant.

    Däcken är av märke Bridgestone Duravis R630.
     
  18. Rusken

    Rusken HBK Medlem

    Inlägg:
    693
    Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4874
    Sv: CP-däck

    Eide for endel år siden en Fiat/dethleffs, den var 6 mnd gammel. Husbilen virket ustabil, sporfølsom, dekkstøy med mer. Den trillet på Michelin varebil dekk som den var levert med ny. Jeg byttet til Michelin CP og opplevde en total forandring på husbilens kjøreegenskaper. Den ble ganske enkelt suveren å kjøre, og alle tidligere negative inntrykk ble slettet.
    Etter dette er mitt krav at en husbil skal ha dekk tilpasset konstruksjonen, mao Camping (CP) dekk.
     
  19. Dethleffskvalite

    Dethleffskvalite HBK Medlem

    Inlägg:
    2,165
    Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1035
    Sv: CP-däck

    Trist när det blir så här, men dom har det inte lätt när man skall göra en lättförstådd broschyr. Den är inte felaktig men tyvärr så är den inte helt tydligt, läs här under "Vad är vinterdäck?" Vinterdäck - transportstyrelsen.se M,S och flingor och toppar på däcken betyder inte så mycket du måste läsa listan som jag skrev om i inlägg 13. Då däcken skall vara "särskilt framtagna" och det kan du inte läsa på beteckningen.
     
    Bennsan gillar detta.
  20. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,206
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Sv: CP-däck

    Ja, lika luddigt som många regler och lagar i Sverige. Vad som är ok. som vinterdäck kanske man inte får veta förrän en tjänsteman från ett försäkrinsbolag säger att,
    " Bilen du körde i diket hade tyvärr inte godkända vinterdäck så ......."

    Det finns ju även en bedömning till av M+S, nämligen Mud and Sand när det rör sig om terrängdäck.
    En benämning är då ofta också.

    Extreme (Rock Crawling/Mud Terrain/Sand/Deep Snow) Truck Tires.

    Med eftertryck på DEEP Snow.

    Hade sådana däck på min Cheva Blazer K5. I djup snö var de super, i tillplattad snö var de värdelösa och när tillplattad snö började övergå till is så var de fullständigt livsfarliga :p:.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Bennsan och Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.