• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Copyright på medlemmars bilder ?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Nyutflugen (lite för tidigt) unge av ladusvala. Klokt att lyfta upp den utom räckhåll för katter.
aake
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Vi har ju diskuterat copyright på våra kort som vi själva lägger upp i forumet, frågor som vi i positiv och konstruktiv anda har "stött och blött" från olika infallsvinklar. Alldeles nyss så slog det mig att det kanske också finns en annan sida av saken.

Det händer ju understundom att forummedlemmar lägger upp bilder här som de hämtat från andra ställen på Internet. Vem bär det upphovsrättsliga/juridiska ansvaret för det om det skulle bli tvist? Är det den som hämtar och lägger in bilden här eller är det den juridiskt ansvarige ägaren till forumet?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

GUN & ROLF är väl dom som fattat vitsen med att lägga in bilder som övriga i hbk. kan ha andvändning av. Övriga som är så rädda om sina bilder behåll dom för er själva så kan ingen ta dom ifrån er.
MVH.STURE.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Oavsett vad man tycker, dvs "jag bryr mig inte", "det är ju bara en ställplats" etc. så är det fotografen som är ägaren. Detta gäller denna klubb samt övriga klubbar med foton, samt enskilda foton på internet.
Åter igen så föreslår jag att "automatiskt" lägga till en vattenstämpel (medlemsnummer alt medlemsnamn) då man laddar upp ett foto på HBK.
Se fotosidan.se hur dom hanterar medlemmars copyright
Anser att detta löser alla problem och vi kan fortsätta att dela med oss av ställplatser, resor mm.
Allltså: Foton är ett måste, utan detta så "dör" denna klubb.

Webmaster: Just do it! ;)

Ha det! /Claes
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Sen när har HBK copyright på en del av medlemmarnas bilder?
Har sett det på många av bilderna där det står ©HBK.
Vad jag vet är det fotografen som har denna rättighet.
Tråden startade ju med en fråga huruvida HBK kan sätta copyright-stämpel på medlemmars bilder. Svaret på detta är givetvis NEJ! Upphovsrätten äger den som har tagit bilden, och ingen annan. (Att sätta copyrightstämpel på en bild man ej har upphovsrätten till, är dessutom förmodligen brottsligt.)
Att man som medlem sedan, genom att lägga upp en bild här, i princip avsäger sig upphovsrätten (vem som helst, även icke medlem, kan ju kopiera bilden och använda den i annat sammanhang utan att ha kontroll över detta) är en helt annan sak...
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Är det okej att fotografera samma motiv som någon annan redan har fotograferat innan mig?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Skall man hårddra detta kanske man kan kalla det för plagiat, bara en stollig tanke. Olle.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Mitt svar var menat till Paffw, någon hann emellan. Olle.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Under tidigt 80-tal sysslade jag (på fritiden) med ett papegojboksprojekt hos ett av våra större förlag. Projektet gick i stöpet på grund av att förlagets internationella samarbetspartner drog sig ur; detta eftersom ett konkurrerande förlag på den tyska marknaden hade publicerat ett liknande verk. Böcker av den då planerade typen med mycket färgbilder och ett relativt smalt kundunderlag krävde samarbete över nationsgränserna för att kunna finansieras.

Visserligen har jag inga liknande planer på gång nu på äldre dagar, men jag tycker ändå det känns kymigt att flera debattörer här i tråden inte vill unna mig att behålla rätten till mina bilder. Detta trots att jag explicit tillåter all hantering utom kommersiell sådan (= kalla bilden för sin och sälja den). Vem vet vad jag kan tänkas vilja göra med mina djurbilder om några år när mitt album blivit riktigt tjockt?
aake
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Jag repeterar min fråga eftersom ingen responderat:

Vi har ju diskuterat copyright på våra kort som vi själva lägger upp i forumet, frågor som vi i positiv och konstruktiv anda har "stött och blött" från olika infallsvinklar. Alldeles nyss så slog det mig att det kanske också finns en annan sida av saken.

Det händer ju understundom att forummedlemmar lägger upp bilder här som de hämtat från andra ställen på Internet. Vem bär det upphovsrättsliga/juridiska ansvaret för det om det skulle bli tvist? Är det den som hämtar och lägger in bilden här eller är det den juridiskt ansvarige ägaren till forumet?

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Roger, utan att veta borde det vara tjuven som är ansvarig. Det är ju en omöjlighet att veta vart bilden kommer ifrån.

Tänk så lätt det varit om alla hade litat på varandra.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

aake, naturligtvis har du rätten till dina i mitt tycke fina bilder. Man tycker att om man lägger ut något på en lösenordsskyddad sida borde det stanna där.
Tyvärr finns det även här i denna emenenta klubb medlemar som inte respekterar detta, beklagligt men sant.
 
B

bentor

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

För en tid sedan sände jag in en av mig tagen bild till ortens dagliga tidning. Jag sände in den till tidningens tävling "Månadens bild".
Efter en timme ringde en redaktör och bad att få använda bilden i ett reportage från den konsert där den var tagen. Jag svarade att jag ville ha ersättning för bilden och fick svaret att sedvanlig ersättning skulle utgå. Vid månadens slut kom 500 kr in på mitt konto.
Det var alltså MIN bild. I tävlingsreglerna stod att för insända bilder, som publicerades under tävlingens namn, inte utgick någon ersättning.
För mig verkar det vara klart att insända bilder till ställplatslistan kan användas fritt inom "ställplatsområdet" men endast där. Alla andra användningsområden är förbjudna utan mitt medgivande.

stavfel rättade
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Janne!

Tyvärr är det nog inte så. Det är siteägaren dit det "olagliga" materialet kopierats som har ansvaret.

Men. Viktigt att poängtera. Jag är inte jurist, men de som kopierar hit bör vara försiktiga, både för egen del och klubbens.

Hela upphovsrättslagstiftningen är en riktig soppa som inte är särskilt lätt att ta sig igenom.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

En undran, vart går gränsen mellan tjuven och att copyrighta en medlemms bild utan samtycke?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Roger Medin, när vi i webben hitttar bilder som uppenbarligen är annans än skribentens tar vi bort den. Tyvärr är det ofta omöjligt att avgöra vem som är ägare till en publicerad bild.

Vi hade några bilbilder som togs bort härförleden till exempel.
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Michael.

Ingen skugga må falla över just ditt arbete. Det respekterar jag till fullo även om vi då och då inte är helt överens om "sakernas tillstånd".

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Roger Medin, när vi i webben hitttar bilder som uppenbarligen är annans än skribentens tar vi bort den. Tyvärr är det ofta omöjligt att avgöra vem som är ägare till en publicerad bild.

Vi hade några bilbilder som togs bort härförleden till exempel.

Dessa bilbilder tog jag själv bort efter förfrågan om dom var egentagna .:eek:
Men en fråga som vore roligt om någon kan svara på ..En bild som "hittas" på internet där det ej finns någon adresslapp eller liknande identifiering , Vem kan säga sig ha rätt till den bilden borde väl va som med upphittade cyklar t ex eller får man inte jämföra så ?Som alla vet så produceras väl ett par 100 miljoner bilder på nätet varje dag där många ej går att identifiera eller ingår i facebook el liknande där ingen vet vem som är upphovsman ......
Eftersom detta blev ett hett ämne borde det väl i efterhand kunna skrivas en motion som kan behandlas på årsmötet , det borde väl kunna ses som ett extraordinärt ärende som borde kunna snabb behandlas ...
alla vill ju ha rätten till sina bilder verkar det som .....Mina bilder som jag frivilligt har lagt in här skänker jag till klubben att använda som dom vill........
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Copyright på medlemmars bilder ?

Greven.

Det behövs absolut ingen motion till årsmötet eftersom svensk lag gäller. Den kan ingen, vare sig du, jag eller HBK (hur den nu ska definieras, men den (HBK) är en juridisk person som har att följa svensk lag) sätta sig över.

Det känns ibland som om HBK och en del av klubbens medlemmar anser att de kan kan stifta sina egna lagar, men så är det absolut inte. Svensk lag gäller, oavsett om det gäller upphovsrätt eller någonting annat. Sen kan vi anse vad som helst om vi-känsla etc - men det är en helt annan historía. Svensk lag gäller och den kan inte HBK friskriva sig från.

Vi bör väldigt klart skilja på sak och person.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen